يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
تیغ‌های برنده میهمان صورت‌های جوانان

بینی ایده‌آل به شرط چاقو

دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب: 313570
«من زشتم» و ‌«بینی‌ام اصلاً به صورتم نمیاد» را شاید هزار بار شنیده باشیم، گاهی عده‌ای از افراد در همه حال در حال مقایسه خود با فلان شخص در فلان فیلم هستند و تنها دغدغه‌شان را این می‌دانند که اگر آنها عمل کنند حتماً زیبا می‌شوند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، همیشه با فرم بینی‌ام مشکل داشتم وقتی در اتوبوس یا تاکسی می‌نشستم و با فردی که چسب روی بینی‌اش بود برخورد می‌کردم با خودم می‌گفتم می‌شه یک روز هم من چسبی روی بینی‌ام بگذارم و به همه بگویم بینی من هم عملی است. فکر عمل زیبایی، دغدغه شب و روزم شده بود از تبلیغات ماهواره گرفته تا مجله و روزنامه، هر جا تبلیغی در این خصوص بود برمی‌داشتم و اتاقم پر بود از عکس بینی‌های عمل شده. نمی‌دانم نامش را چه بنامم؛ کمبود اعتماد به نفس بود یا مد و نوگرایی یا شاید هم نمی‌خواستم از دوستانم کم بیاورم. گوشی موبایلم پر بود از شماره تلفن دکترهای متخصص، دیگه خسته شده بودم گذاشتن چسب روی بینی و زیباتر شدنم به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده بود...

***

دیدن چسب روی بینی افراد دیگر چیز عجیب و جدیدی نیست و دیگر جذابیت ندارد، در گذشته کسی که بینی‌اش را عمل می‌کرد از نگاه‌های افراد در امان نمی‌ماند و هر لحظه باید بار سنگین نگاه‌ها را تحمل می‌کرد، اما حالا همه چیز عوض شده؛ گویی همه با عمل جراحی زیبایی کنار آمده‌اند و این موضوع را به عنوان جزئی از زندگی خود پذیرفته‌اند بی آنکه توجهی به بعضی عواقب نافرجام آن کنند.

وجود تبلیغات در رسانه‌ها نیز در وسوسه کردن افراد نقش بسزایی دارد و فکرشان را ناخودآگاه درگیر می‌کند؛ فرشته‌.ر که دو سالی است بینی‌اش را عمل کرده است، گفت: گاهی به عمل فکر می‌کردم، اما قطعی نبود، تبلیغات ماهواره، مجله‌ها و روزنامه‌ها در مغزم ولوله می‌کرد و فکر و ذهنم را درگیر کرده بود، تا اینکه بالاخره قبول کردم و زیر تیغ جراحی رفتم.

یکی از جامعه‌شناسان، حضور فرهنگ غربی و سبک مدرنیته را در گرایش جوانان به جراحی‌های زیبایی موثر دانست و ادامه داد: فرهنگ مدرنیته از طریق استعمار وارد کشورها از جمله ایران شده است و روز به روز هم خود را در همه زمینه‌ها نشان می‌دهد و افراد نیز در تلاش برای دست یافتن به آن از هیچ کاری کوتاهی نمی‌کنند.

نعمت‌‌الله‌ کرم‌اللهی به سبک زندگی مدرن اشاره کرد و بیان داشت: مدیریت بدن از ابعاد سبک زندگی مدرن است و غربیان نیز برای وارد کردن سبک خود از همه روش‌های ممکن برای دستیابی به اهدافشان استفاده می‌کنند.

جراحی پلاستیک به شکل کنونی به دوره نوزایی در کشور ایتالیا بر می‌گردد که جراح مربوطه با اتهام اهالی کلیسا به عنوان دخالت در کار خدا مغضوب و مطرود شد. از پیدایش جراحی پلاستیک در ایران و تاسیس آن در دانشگاه تهران نیم قرن می‌گذرد و پایه‌گذار این رشته جراحی دکتر محمد اصانلو است. میان عمل‌های جراحی عمل زیبایی بینی بیشترین رکورد را دارا است و طبق آمار در سال ۸۹؛ ایران، آمریکا، انگلیس و فرانسه به ترتیب در عمل جراحی بینی رکورد دارند.

وی لوازم آرایشی، رژیم‌های لاغری و جراحی‌های زیبایی را از جمله مصداق‌های فرهنگ غربی دانست و اظهار داشت: متاسفانه افراد برای اینکه به اهداف خود برسند تن به هر کاری می‌دهند حتی حاضر به تحمل هزینه‌های سنگین هم می‌شوند بی آنکه به عواقب آن فکر کنند.

روزی که به مطب یکی از جراحان زیبایی رفته بودم چشمم به دختر ۱۸ ساله‌ای افتاد بینی زیبایی داشت، وقتی از مادرش علت را جویا شدم، گفت: همکلاسی‌اش بینی‌اش را عمل کرده و دختر من هم دیگر نه خواب دارد و نه خوراک، همه فکر و ذهنش جراحی زیبایی شده است و گوشش بدهکار نیست.

مد و به قول عده‌ای؛ امروزی بودن، قربانی‌های زیادی داشته و دارد، نمی‌گوییم عمل‌های زیبایی در ذات خود معضل است، چه بسا در خصوص عده‌ای این عمل می‌تواند زندگی بخش باشد.

به گفته یکی از دکترهای فوق تخصص جراحی پلاستیک گاهی عمل‌های زیبایی نقش قابل توجهی در بهبود کیفیت زندگی افراد خواهد داشت و اعتماد به نفس را در فرد ایجاد می‌کند.

اینکه می‌گویند «کار را به کاردان بسپار» در اینجا صدق می‌کند یک فرد نقاش ساختمان گرچه ممکن است توانایی کاشی‌کاری را داشته باشد، اما مهارت یک کاشی‌کار حرفه‌ای را ندارد. متاسفانه شاهد حضور پزشکانی هستیم که تخصص لازم در حوزه جراحی پلاستیک ندارند، اما به راحتی دست به تیغ می‌شوند.

یکی دیگر از پزشکان متخصص جراحی پلاستیک نیز داشتن تخصص لازم در زمینه جراحی مورد نظر را بسیار مهم قلمداد کرد و بیان داشت: این‌گونه عمل‌های جراحی نیازمند دقت و توجه است از این رو هر پزشکی نمی‌تواند و نباید دست به کاری بزند که در حیطه کاری‌اش نیست.

وی ضمن اشاره به وجود ۲۴۰ پزشک فوق تخصص جراح زیبایی در کشور اظهار داشت: در استان قم نیز سه پزشک فوق تخصص در زمینه جراحی‌های زیبایی فعال هستند اگر چه پزشکان گوش و حلق و بینی نیز بعضی عمل‌های زیبایی از جمله رینو پلاسی(عمل زیبایی بینی) را انجام می‌دهند.

گاهی جراحی‌های پلاستیک صرف توجه به زیبایی نیست، مشکلات ترمیمی، سوختگی، آسیب‌های اعصاب و ... نیز فرد را مجبور به پذیرفتن تیغ جراحی می‌کند.

جمله «من زشتم» و‌ «بینی‌ام اصلاً به صورتم نمیاد» را شاید هزار بار شنیده باشیم، گاهی عده‌ای از افراد در همه حال در حال مقایسه خود با فلان شخص در فلان فیلم هستند و تنها دغدغه‌شان را این می‌دانند که اگر آنها عمل کنند حتماً زیبا می‌شوند.

همان گونه که ذکر شد نمی‌توان عمل‌های جراحی را به نوبه خود معضل فرض کرد چه بسا افرادی با یک‌بار عمل جراحی قانع نمی‌شوند و فکر بهتر شدن خوره مغزشان می‌شود و حاضرند صورتشان زخم‌های چاقو و تیغ را بارها لمس کند بدون اینکه بدانند ممکن است دیگر همین زیبایی نسبی را هم نخواهند داشت.

اختلال در تنفس، نافرم شدن بینی یا قسمت عمل شده، از دست دادن حس بویایی در عمل‌های رینوپلاسی و ... از جمله عوارضی است که ممکن است گریبان بعضی افراد را بگیرد.

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی استان قم؛ خانم‌ها را بیشترین مشتری عمل‌های زیبایی خواند و اظهار داشت: گرچه جدیداً در آقایان نیز شاهد جراحی‌های پلاستیک هستیم، اما خانم‌ها بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند.

فرانک رزاقی ضمن اشاره به اینکه جراحی زیبایی بینی در رتبه اول قرار دارد خاطرنشان کرد: تزریق بوتاکس، لیپوساکشن و ... نیز جزء عمل‌هایی هستند که در استان انجام می‌شود.

گاهی به قدری به یک موضوع فکر می‌کنیم و ملکه ذهنمان می‌شود که مسائل حاشیه‌ای را به باد فراموشی می‌سپاریم و با وجود اینکه نتیجه آن را می‌دانیم خود را به کوچه دیگری می‌زنیم و بعد هم می‌گوییم نمی‌دانستم و گرنه اصلاً این کار را نمی‌کردم.

***

درگیری ذهنی، دغدغه زندگی و خواب‌های شبانه‌ام عمل بینی شده بود همه سایت‌های اینترنت را می‌شناختم بس که همه سایت‌ها را می‌چرخیدم یک جورایی حرفه‌ای شده بودم تا اینکه یک روز که اتفاقی کنترل تلویزیون را برداشتم و با بی‌میلی آن را روشن کردم نخستین صحنه‌ای که شوکه‌ام کرد بینی عمل شده‌ای بود که نمی‌توانستم به آن بینی بگویم؛ تنها دو سوراخ درون صورتک دختری معصوم که مطمئناً او هم مانند من رویای زندگی‌اش زیبا شدن بوده است اما افسوس که حالا نه این را دارد و نه قبلی را ...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *