پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

خاطره‌سفرآیت‌الله طاهری‌به منچستر+تصاویر

پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 312617
آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی در سال 1356 برای درمان بیماری فرزندش به منچستر می‌رود. حضور وی در انگلستان مصادف می‌شود با حضور علامه طباطبایی و شهید مطهری در این کشور که برای درمان علامه به منچستر رفته بودند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سفر چند روزه آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی به انگلستان و مواجهه او با علامه طباطبایی و شهید مطهری با روایت جالبی همراه است. در این سفر علاوه بر انجام کارهای درمانی علامه طباطبایی، قرار بود جلسات پرسش و پاسخ با دانشجویان در شهر منچستر برگزار شود و شهید مطهری به دلیل آشنایی با نهادهای روشنفکری و پایگاه‌های علمی برای بحث و ترویج افکار اسلامی، عازم این سفر شد.

در ادامه بخشی از خاطرات فرزند شهید مطهری و آیت‌الله سیدحسن طاهری خرم‌آبادی در مورد این سفر را می‌خوانید و نیز عکس‌هایی از این سفر مشاهده می‌شود که توسط «بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری» در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است. آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی روز شنبه 16 شهریورماه، پس از 10 سال تحمل بیماری در بیمارستان شهید بهشتی دارفانی را وداع گفت.

 


* سفر به انگلستان به همراه علامه طباطبایی

مجتبی مطهری؛ فرزند استاد: رابطه آنها [استاد مطهری و علامه طباطبایی] بر مبنای علاقه و احترام فوق العاده زیاد بود. در سال 1355 رعشه و لرزش دست های علامه طباطبایی زیاد شده بود و پزشکان تشخیص دادند که ایشان برای ادامه معالجات باید به خارج سفر کنند. پدر علاقه ای به سفر خارج نداشتند، ولی به خاطر ایشان گذرنامه گرفتند و به منچستر رفتند. (استاد مطهری از نگاه خانواده، ص 18)

 

  

* برگزاری جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخآیت الله طاهری خرم‌آبادی: علت این که شهید مطهری در آن سفر مرحوم علامه طباطبایی را همراهی می‌کردند، این بود که در مسائل علمی و در پاسخ به سؤالاتی که مطرح می شد، کمک کند. چون ممکن بود افراد سؤالاتی را مطرح کنند و نتوانند جواب های علمی را هضم کنند؛ افزون بر این که جوّ فرهنگی و سیاسی هم نامطلوب بود و مرحوم علامه هم در وضعی بود که نمی توانست با آنان بحث کند. لازم بود که شخصیتی مثل شهید مطهری در کنار علامه باشد تا پاسخگوی افکار جوان‌ها باشد.

پس سفر شهید مطهری صرفاً برای معالجه نبود. در این سفر یک ماهه، 15 روز آقای دکتر احمدی، مرحوم علامه را همراهی کردند و 15 روز هم، مرحوم شهید مطهری همراه ایشان بودند. به هر حال طرفداران شریعتی و مجاهدین خلق، شهید مطهری را به شدت بایکوت کردند. به یکی از جوانان و همشهری ها که در این سفر ما را راهنمایی می کرد و در بعضی از جلسات شهید مطهری حاضر می شد، به شدت اعتراض کردند که چرا به جلسه شهید مطهری رفته است. آنان اطراف شهید مطهری را خالی کردند و فقط چند نفر و عده خاصی که آدم های مذهبی و انقلابی و متعبدی بودند و هنوز هم بعضی از آنان را می شناسم، در جلسه حاضر می‌شدند.

 

یک بار مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم شهید مطهری را به منچستر دعوت کردند. ما هم همراه آنان رفتیم. در آنجا دو جلسه، یکی در شب و یکی در روز برگزار گردید که افراد قلیلی در آن شرکت کردند و مرحوم شهید مطهری برای آنان صحبت نمودند که صحبت ها را ضبط نیز کردند. بعدها معلوم شد که افراد مذهبی قصد داشتند برای مرحوم شهید مطهری در دانشگاه منچستر جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ تشکیل دهند که افراد مخالف، مانع شدند و نگذاشتند چنین جلسه ای برگزار شود. علت مخالفت آنان هم این بود که اگر شهید مطهری در دانشگاه سخنرانی کند، برد تبلیغاتی آن زیاد خواهد بود. خود شهید مطهری هم گفته بود که اینان نگذاشتند جلسات در دانشگاه برگزار شود و دکتر سروش هم که در آن زمان از آشنایان شهید مطهری و شهید بهشتی بود، وقتی مرحوم علامه و شهید مطهری به لندن رفتند، به آمریکا رفت. خود شهید مطهری می‌گفت که ایشان رفت که ما او را نبینیم و با ما مواجه نشود. به هر حال آنان می‌دانستند که حضور شهید مطهری و علامه طباطبایی در اروپا با توجه به جوّی که بر دانشجویان آن زمان حاکم بود، علیه رژیم موج ایجاد خواهد کرد. آنان دقیقاً جلوی این موج را گرفتند و مبارزه منفی کردند. (خاطرات آیت‌الله طاهری خرم آبادی، ص 145، 146)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *