چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

سازمان ملل، سازمان ایالات متحده شده

يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب: 328789
رئیس مجلس با انتقاد از یکجانبه گرایی‌ها در سازمان ملل، گفت: امروز سازمان ملل به سازمان ایالات متحده بیشتر شباهت یافته است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز در نطق پیش از دستور در صحن علنی مجلس با اشاره به سالروز شهادت مرحوم مدرس و روز مجلس اظهار داشت: امروز دهم آذرماه سالروز شهادت مرحوم مدرس و روز مجلس است؛ یاد آن مرد بزرگ و نماد مجلس در ایران را گرامی داشته و روز مجلس را به نمایندگان تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: مدرس ستاره درخشان بر تارک کشور بود و امام خمینی(ره) درباره او فرمودند "شهید بزرگ ما مرحوم مدرس که القاب برای او کوتاه و کوچک است، ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور رضاشاهی تاریک می‌نمود و تا کسی آن زمان را درک نکرده باشد، ارزش این شخصیت عالی‌مقام را نمی‌تواند درک کند."

رئیس مجلس افزود: ملت ما مرهون خدمات و فداکاری‌های مدرس است و اینک که با سربلندی از بین ما رفته، بر ما است که ابعاد روحی و بینش سیاسی و اعتقادی او را هر چه بهتر بشناسیم و بشناسانیم، ابعاد فکری مدرس متنوع و آموزنده است و مناسب است که در این وقت اندک، از سیر مطالعه و اندیشه‌ها و خدمات آن مرد بزرگ که نماینده فعال در ۵ دوره مجلس بوده است، برای حرکت امروز مجلس و کشور چه درسی می‌توان گرفت.

لاریجانی اظهار داشت: مدرس در دوره دوم مجلس شورای ملی، یعنی سال ۱۳۲۷ هجری قمری به عنوان مجتهد مسلم و یکی از علمای تراز اول مملکت از طرف مراجع نجف اشرف نامزد شد و پس از انتخاب برای نظارت در امور شرعی و قوانین از اصفهان به تهران می‌آید و به عنوان نماینده مجلس وارد سیاست می‌شود.

وی ادامه داد: در تمام دوره دوم مجلس نقش مدرس بی‌بدیل بود. البته نقش مدرس در مجالس بعدی تا مجلس ششم به دلیل فضای بسیار متغیر سیاسی و اجتماعی در هر یک به نحوی ظاهر شد. اما در تمام این دوره‌ها یعنی زمانی که رهبری اکثریت و اقلیت را برعهده داشت، یک ویژگی ممتاز در شخصیت او همگان را تحت تاثیر قرار می‌داد و آن تفکر عمیق اسلامی و فضل و کمالات معنوی او بود. البته این امر متاثر از سوابق تحصیلی او چه در مکتب اصفهان و چه در مکتب فقهی نجف بوده است.

رئیس مجلس با اشاره به سوابق تحصیلی مدرس گفت: مدرس در ۱۳ سال تحصیل در اصفهان فرصت یافت که از محضر میرزاجهانگیرخان قشقایی، آخوند ملامحمد کاشانی و میرزا عبدالعلی هرندی استفاده کند و در نجف از دو مرجع بزرگ یعنی مرحوم آخوند خراسانی و آقا سیدکاظم یزدی ۷ سال بهره برد و از آنها اجازه اجتهاد گرفت. این تعالیم معنوی و دینی او را حامل نگاهی نافذ به دین کرد و قدرت رهبری و تاثیرگذاری بر موافق و مخالف بخشید. به طوری که مجلس با حضور او تغییر شرایط پیدا می‌کرد.

لاریجانی اظهار داشت: امام خمینی(ره) درباره مدرس می‌فرماید، "من آن زمان برای تماشا به مجلس رفتم. مجلس آن وقت تا مدرس نبود مثل این بود که چیزی در آن نیست؛ مثل اینکه محتوا ندارد و مدرس با آن عبای نازک و قبای کرباسی وقتی وارد می‌شد مجلس یک مجلس می‌شد و طرح‌هایی که در مجلس داده می‌شد، آن شخصی که مخالف طرح‌ها بود و مطلب را می‌ماساند، مدرس بود."

وی اظهار داشت: مرحوم ملک‌الشعرای بهار نیز در مورد شخصیت مرحوم مدرس می‌گوید، "ما رجال اصلاح‌طلب و شجاع و فداکار مانند امیرکبیر، سیدجمال، سیدعبدالله بهبهانی و سیدمحمد طباطبایی بسیار داشتیم، اما مدرس از حیث تمامی چیز دیگری بود و در مدرس جنبه فنی، هنری و صنعتی بود که او را از دیگران ممتاز کرده بود و علاوه بر آنکه از جنبه علمی، تقدس و پاکدامنی دست کمی از هیچ کسی نداشت، سرآمد این خصال، سادگی و شهامت او بود و مهمتر از همه از خودگذشتگی و فداکاری شهید مدرس بود که در احدی دیده نمی‌شد."

رئیس مجلس ادامه داد: مدرس به معنای تمام کلمه فقیر بود. آن فقری که باعث فخر پیامبر اکرم(ص) می‌شد و ایشان می‌فرمود همان فقری که عین بی‌نیازی، توانگری و عظمت او بود. مدرس پاک، راست و شجاع بود و این خصوصیات برجسته حتی دشمنان او در داخل و خارج را تحت تاثیر قرار می‌داد.

لاریجانی گفت: دکتر "میلسپو" مستشار مالی و رئیس خزانه‌داری کشور در سال ۱۳۰۱ بعد از پایان ماموریت خود در کتابی می‌نویسد "مشخص‌ترین چهره و رهبر روحانیون در مجلس مدرس است و شهرت او به این دلیل است که برای پول ارزشی قائل نیست. او در خانه‌ای ساده زندگی می‌کند که جز یک قالیچه و تعدادی کتاب چیز دیگری در آن نیست، لباس روحانیون را می‌پوشد و مردی فاضل است و در ملاقات با او محال است که تحت تاثیر سادگی و قدرت رهبری او قرار نگیرید."

وی در خصوص تاثیرگذاری مدرس افزود: میرزاده عشقی در ابتدای مجلس چهارم از مخالفین سرسخت مدرس بود و حتی علیه او شعر سرود، اما تحت تاثیر شخصیت مدرس قرار گرفت و متوجه اشتباهش شد و همراه سید شد، ولی در دوره مجلس پنجم که ترورهایی توسط رضاخان راه افتاده بود، میرزاده نیز ترور شد.

رئیس مجلس اظهار داشت: مدرس شخصیت مولدی بود؛ چه در عرصه علمی که در مدرسه سپهسالار یا شهید مطهری فعلی درس مستمری داشت و چه در حوزه سیاست که در این عرصه نیز عنصر فعال و طراحی بود و در سخت‌ترین شرایط با حضور خود اقدامات تاریخ‌ساز به وجود می‌آورد. مانند حرکتی که در برابر اولتیماتوم قشون روس در مجلس و کشور به وجود آورد یا در مخالفت با جمهوری رضاخوانی و در فعالیت‌های تقنینی مجلس که در تدوین قوانین مادر نقش جدی داشت.

لاریجانی با اشاره به اظهارات مدرس در خصوص حرکت تقنینی مجلس گفت: مدرس می‌گوید "من که می‌بینید در مسائل مالی چقدر دقیق هستم، ولی پیشنهاد می‌کنم چون امروز شخصی از مشیرالدوله پیرنیا قویتر در زمینه مسائل حقوقی نداریم، مجلس هر چقدر او می‌خواهد بپردازد تا او یک دوره قانون برای کشور تهیه کند." این دقت نظر مدرس را در یک صد سال پیش را نشان می‌دهد که تدوین قانون جامعه و دقیق نیاز به کار کارشناسی دارد.

وی اظهار داشت: حتی مدرس می‌گوید "من که به سختگیری در مسائل مالی مشهور هستم، هر چه در این زمینه خرج شود باید انجام گیرد". بنده با تجربه‌ای که در این چند سال در مجلس حاصل کردم، نگاه مرحوم مدرس را عمیقا باور دارم و معتقدم که برای تعمیق مردمسالاری در کشور، تقویت مجلس و بهبود شرایط کشور ضروری است که موسسات صاحب فکر و تجربه از افراد متخصص را رسمیت بخشیم تا کمیسیون‌های مختلف برای تدوین طرح‌ها از این ظرفیت استفاده کنند و نتیجه کار آنها در مسیر کار کمیسیون و تصویب مجلس قرار گیرد و این کار نباید صرفا متکی به مرکز پژوهش‌های مجلس باشد. گرچه این مرکز خدمات ارزشمندی داشته و از کارشناسان زبده‌ای برخوردار است.

رئیس مجلس گفت: براین اساس است که مدرس می‌گوید "نمایندگان باید در رای دادن به قوانین بسیار هوشیار و دقیق باشند، چون این قوانین با سرنوشت یک مملکت بازی می‌کند و ادامه می‌دهد این طریق وضع قانون مملکت نیست و باید در اطراف آن تامل کرد و بی‌دلیل رای نداد. لذا می‌گوید عقیده من این است که مجلس شورا مجلس انس نیست و در مجلس شورای ملی تمام عقاید و مطالب باید گفته، حلاجی و در نهایت حل شود".

لاریجانی ادامه داد: مدرس نگاه خاصی در توسعه کشور داشت. او استقلال علمی، فنی و اقتصادی کشور را اصل قرار داده بود. مدرس در دوره سوم جلسه ۵۶ می‌گوید "امروز که پروگرام هیئت دولت را آوردند، بنده دو اصل را تصدیق کردم؛ یکی اینکه مخارج مملکت باید از داخل تهیه شود و جلوی مخارج زائد گرفته شود". مدرس به شدت مخالف خرج‌تراشی در هزینه‌های جاری کشور است. مخصوصا اگر این ازدیاد مخارج به وابستگی کشور منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی بودجه عدلیه به مجلس ارائه شد، مدرس که به مسائل مالی حساس بود گفت "باید مخارج را کم کنیم و در صورتی که مداخل داشته باشیم، دست به اصلاحات بزنیم و به نمایندگانی که می‌خواهند بودجه عدلیه را تصویب کنند، می‌گویم باید بدانیم مالیه ممکلت چقدر است و چقدر می‌توانیم خرجش را معین کنیم. شاید بنده اینطور فهمیده باشم که همین خرج که در مرکز عدلیه است کم باشد، ولی اگر پول نداشته باشیم و محتاج به پول شویم و مجبور شویم از استقراض خارجی که مایل به این کار نیستیم، تحصیل کنیم همین تشکیلات مرکزی عدلیه را کسر خواهیم کرد و شاید باید آن را تعطیل هم کنیم. چون نکته مهم بقاء و استقلال کشور است و اگر قرار شود استقلال کشور خدشه‌دار شود، بهتر است که این ادارات نیز وجود نداشته باشد."

رئیس مجلس خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: آیا مشکل امروز کشور ما این نیست؟ آیا نباید این سخن مدرس را مبنی بر اینکه نکته مهم بقا و استقلال کشور است، با طلا نوشت و بر سردر مجلس و دولت آویزان کرد؟ اگر بودجه جاری کشور ما به این میزان متورم نبود، کشورهای زیاده‌خواه غربی می‌توانستند اینقدر نسبت به مسائل هسته‌ای کشورمان گردن‌کلفتی کنند و با ابزار تحریم حرف زور بزنند؟

لاریجانی ادامه داد: همه دولت‌ها در ادوار مختلف پس از انقلاب از کوچک کردن دولت و کاهش هزینه‌های جاری سخن گفتند، اما کدام موفق شدند؟ امروز متاسفانه درآمد کل کشور برابر با هزینه جاری ادارات شده است و چیزی برای عمران کشور باقی نمانده که مردم از آن منتفع شوند؛ چرا این وضع وجود دارد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *