دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

پایان ماه عسل اردوغان و اوباما

دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 324812
یک روزنامه ترکی با تاکید بر پایان ماه‌ عسل روابط دولت‌های آمریکا و ترکیه، سیاست‌های آنکارا و پیامدهای منفی آن برای این روابط را بررسی کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مجموعه اقدامات اخیر دولت برخاسته از حزب عدالت و توسعه ترکیه به ریاست «رجب طیب اردوغان» و پیامدهای منفی آن، بی تردید موجب سست شدن پیوندهای موجود در روابط اردوغان و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا شده است تا جایی که روزنامه ترکی «ینی چاگ» از آن به عنوان پایان ماه عسل اردوغان و اوباما یاد می‌کند.

این روزنامه می‌نویسد: این اقدامات به مسائل دیگری نیز مرتبط می‌شوند. اقدام آنکارا در حمایت از جهادی‌ها برای جنگ با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و کردهای این کشور نارضایتی همپیمانان غربی ترکیه و نگرانی شیعیان عراق و ایران را به همراه داشت. این اقدامات نگران‌کننده با پافشاری آنکارا بر حمایت از «محمد مرسی» رئیس جمهور برکناری سوریه ادغام شد و خشم رهبران جدید مصر را در پی داشت و از سوی دیگر موجب سردی روابط ترکیه با عربستان سعودی شد.

این روزنامه ترکی در مقاله‌ای می‌نویسد: در فهرست اقداماتی که به سردی روابط اوباما و اردوغان منجر شد می‌توان به اقدام آنکارا در امضای خرید سامانه پدافند موشکی از یک شرکت ملی چینی اشاره کرد. شرکتی که مشمول تحریم‌هایی از سوی دولت آمریکا شده است. مسئله دیگر درگیری‌های سیاسی اردوغان با اسرائیل در منطقه بود. مجموع تمامی این اقدامات آنکارا موجب شد که دولت آمریکا واکنش‌هایی منفی در قبال ترکیه نشان دهد و خشم اوباما برانگیخته شود به ویژه که خود او شخصا از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل خواسته بود تا به منظور پایان دادن به بحران به وجود آمده میان آنکارا و تل‌آویو بر سر کشتی «ماوی مرمرة» از اردوغان عذرخواهی کند. اما اردوغان همچنان از همان سیاست قبلی پیروی کرد و به اسرائیل تاخت.

در این مقاله آمده است: اخیرا نیز برخی مسائل پیش آمد که به سردی روابط اوباما و اردوغان افزود. به عنوان مثل برخی اخبار منتشر شد که نشان می‌داد «هاکان فیدان» رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه ایران را درجریان وجود یک شبکه جاسوسی اسرائیل علیه تهران، قرار داده است. این مسئله از سوی آنکارا شایعه‌سازی اسرائیل علیه ترکیه توصیف شد. از سوی دیگر سفرهای وزرای خارجه ایران و عراق و نخست‌وزیر کردستان به ترکیه نیز دلیل دیگر نارضایتی اوباما بود. به ویژه که در سفر بارزانی به ترکیه، یک توافقنامه برای انتقال نفت و گاز کردستان از طریق ترکیه به اروپا امضا شد که در کل مورد رضایت دولت آمریکا نبود و به نوعی به ماه‌عسل اوباما و اردوغان پایان داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *