شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

کری این بارتیرآمریکا رادرمصر به خطا زد

سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب: 323655
سفر ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا به مصر که در چهارچوب یک سفر دوره ای به خاورمیانه انجام گرفت به وضوح یپیچیدگیهای سیاست خاورمیانه ای دولت ˈاوباماˈ در قبال مهم ترین کشور عرب را به تصویر کشید.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، از زمان عزل ˈمحمد مرسیˈ در ماه ژوییه, رئیس جمهوری که به شیوه ای کاملاˈ دمکراتیک روی کار آمده بود کری عالی ترین مقام امریکایی است که به مصر سفر می کند.

اشکالات بسیاری بر این سفر مترتب است: این سفر به دلائلی متعدد نا به جا و نا به هنگام بود. معلوم نیست در این سفر چرا کری تا این اندازه مقابل ژنرالهایی که علیه یک رئیس جمهور منتخب به شیوه ای دمکراتیک کودتا کردند تا این اندازه محتاط ظاهر شد.

کری در صحبتهایی که در دیدار با ژنرال ˈعبدالفتاح السیسیˈ رئیس دولت موقت نظامی مصر و همان فردی که کودتا علیه مرسی را رهبری کرد داشت به اهداف مشترک میان دو کشور اشاره کرد.

اشکال دیگری که بر این سفر وارد است زمان بندی آن است.

سفر کری به قاهره دقیقاˈ یک روز قبل از محاکمه مرسی صورت گرفت محاکمه ای که انگیزه ای جز اهداف سیاسی را دنبال نمی کند. (البته محاکمه به تاریخ ۸ ژانویه موکول شد).

با توجه به شرایط خاص زمانی مصر شدت التهابات سیاسی در کشور به حدی بالاست که کل کشور در حاشیه محاکمه مرسی ملتهب است.

مرسی به همراه شمار کثیری از متحدان ˈاخوان المسلمینˈ در زندان بسر می برند و امکان دسترسی به هیچ نوع وسیله ارتباطی ندارند. این شخصیتها و مقامات متهم به تحریک اعمال خشونت و مرگ دهها تن از شهروندان مصری در دسامبر گذشته اند یعنی دورانی که مرسی یک حکومت شبه دیکتاتوری را بر کشور حاکم کرد.

فارغ از اینکه اتهامات نسبت داده شده به مرسی تا چه حد صحت دارد, نکته مهم در این مقال این است که بی هیچ تردیدی عزل، زندانی کردن و محاکمه مرسی اهتمام جدی ژنرالهای نظامی مصر برای سرکوب ˈاخوان المسلمینˈ و سایر رقبای سیاسی ژنرالها بوده است .

این محاکمه یک نمایش فریبکارانه بیش نیست. خود این ژنرالها دستشان به خون صدها تن از مردم مصر آغشته است ضمن آنکه هزاران تن از مردم را هم دستگیر و روانه زندان کرده اند.

نیویورک تایمز ادامه می دهد:

کری این بار هم تیرش به هدف نخورد.

لحن کلام و صحبتهای کری با ژنرال السیسی مرد صاحب قدرت مصر خطای جبران ناپذیر دیگر او در این سفر بود.

این صحبتها نه تنها کمترین اشاره ای به محاکمه مرسی نداشت بلکه باعث شد تا آثار سودمند حرکت نمادین اوباما در ماه گذشته در قطع ارسال کمکهای نظامی به مصر و معلق گذاردن کار تحویل ۲۶۰ میلیون دلار کمک غیر نظامی به این کشور بر باد فنا برود.

کری در صحبتهایش با السیسی گفت: ˈ قطع این کمکها به معنای تنبیه مصر نیستˈ.

کری در کلام حیرت آور دیگر مدعای فریبکارانه ژنرالهای مصری دال بر این که دولت نظامی و غیر نظامی آنها در مسیر دمکراسی واقعی حرکت می کند را تائید کرد.

او مرموزانه گفت:ˈ نقشه راه در اوج منویات ماستˈ.

اشاره کری از این تعبیر برنامه های نظامیان برای برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی و وعده های داده شده برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در بهار آینده بود.

نکته اینجاست که قانون اساسی مصر هنوز کامل نیست و کار زیادی برای انجام دادن دارد. سرکوب ˈاخوان المسلمینˈ هیچ سنخیتی با یک نظام سیاسی فراگیر ندارد.

وانگهی ژنرال السیسی هم هرگز اعلام نکرده است تصمیم دارد وضعیت اضطراری حاکم بر کشور را لغو کند .این حالت تا پایان ماه جاری میلادی اعتبار دارد.

نیویورک تایمز در پایان این سرمقاله تصریح می کند:

شکی نیست که امریکا و مصر دارای منافع مشترک بسیارند از جمله صلح با اسراییل ، حفظ امنیت ˈسیناˈ ، جریان آزاد قاچاق از طریق کانال ˈسوئز و همکاری علیه تروریزم. این به نفع هردوی آنهاست که با هم کار کنند.

اما این دو ضمن آن باید اختلاف نظرهایشان در عرصه های مختلف به ویژه در مورد معنای دمکراسی را به وضوح برای یکدیگر تبیین کنند.

کری با سفر به قاهره آب را گل آلود کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *