پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

اوباما حماقت"بوش"را تکرار می‌کند؟

چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۲
کد مطلب: 309255
بسیاری از تحلیل گران سیاسی سخنان آتشین این روزهای جان کری را شبیه اظهارات کالین پاول برای متقاعد ساختن جامعه بین الملل برای حمله به عراق می دانند. هرچند کالین پاول هم دیگر معتقد نیست که کشورش می تواند هرکاری که می خواهد انجام دهد.
به گزارش جهان به نقل از خراسان، ۱- در هفته های اخیر، بخش عمده ای از توجه جهان به اوضاع آشفته مصر معطوف بود، کودتای ارتش و بیش از هزاران کشته و زخمی در یک روز در میدان رابعه و میدان النهضه، جنایات آن قدر فجیع بود که واکنش بسیاری از کشورهای دنیا را به همراه داشت. قتل عامی بی سابقه در روز روشن و در مقابل دیدگان رسانه های جهان. کشتار طرفداران اخوان در میدان های قاهره تمام نشده بود که ملک عبدالله پادشاه سعودی شخصا حمایت کشورش را از ارتش مصر اعلام کرد و اقدامات ارتش را مبارزه با تروریسم نام داد. جان کری هم آن را حرکت در مسیر دموکراسی خواند.

تقریبا در اوج کشتار معترضان مصری بود که ضاحیه لبنان هدف حمله ای تروریستی قرار گرفت که دهها کشته و زخمی به همراه داشت. دو روز بعد دستگاه دیپلماسی عربستان فعال شد و وزیر خارجه سعودی ها در فرانسه اتحادیه اروپا را تهدید کرد و آنها را از مقابله با نظامیان مصر برحذر داشت. سعود الفیصل تصریح کرد " خودمان آنقدر پول داریم که اجازه ندهیم مصر ملعبه دست جامعه بین الملل شود". با این حال ظاهرا فیصل زیاد کاری از پیش نبرد. چند روزبعد لبنان باردیگر البته این بار در محله سنی نشین هدف حمله تروریستی قرار گرفت. دیگر کسی در رابطه با مصر سخن نمی گفت همه نگران لبنان بودند.

بیروت بر لبه تیغ جنگ داخلی قرار داشت که ناگهان رسانه های خبری عربی، مدعی حمله شیمیایی به غوطه شرقی در سوریه شدند. خبری که پیش از این هم مسبوق به سابق بود. چند ماه پیشتر نیز مخالفان دولت سوریه مدعی شده بودند که نیروهای ارتش علیه آنها از گاز شیمیایی سارین استفاده کرده است.

اوباما آن زمان هم صراحتا استفاده از سلاح شیمیایی را خط قرمز خوانده بود. با این حال تحقیقات تیم بازرسان سازمان ملل روایت دیگری را حکایت می کرد. "کرلا دل پونته "عضو ارشد کمیسیون تحقیق سازمان ملل تروریست های مسلح و نه دولت را عامل این جنایات دانست. خبری که رسانه های خبری جهان خیلی به آن واکنش نشان ندادند. البته ظاهرا این بار ماجرا فرق می کند. سیاست مداران غربی حتی منتظر شروع به کار ماموران سازمان ملل هم نشده و پیشاپیش اعلام کرده اند که آماده حمله نظامی به سوریه اند و نیازی هم به مجوز از سازمان ملل ندارند.

۲- "سیمور هرش" روزنامه نگار شهیر آمریکایی ۶ سال پیش در مقاله ای نسبتا طولانی در نشریه "نیویورکر " از همکاری "جورج بوش" رئیس جمهور وقت آمریکا و عربستان سعودی برای تضعیف ایران ، سوریه و حزب الله لبنان خبر داده بود. وی تصریح کرده بود: برای تضعیف محور مقاومت درخاورمیانه دولت جورج بوش تصمیم به تغییر اولویت هایش درخاورمیانه گرفته و با همکاری برخی دولت های منطقه و از طریق ایجاد سازمان های زیرزمینی در لبنان پروژه مقابله با حزب الله لبنان در بیروت را کلید زده است.

نتیجه این همکاری به وجود آمدن گروه های تکفیری افراطی شد که گرایش های بسیار زیادی به القاعده دارند. سیمور هرش در مقاله اش صراحتا عنوان کرده بود که با هدف تضعیف دولت بشار اسد و فشار به حکومت سوریه برای مذاکره و کنارآمدن با رژیم صهیونیستی ، دولت عربستان سعودی با چراغ سبز جورج بوش به حمایت های مالی و لجستیکی گسترده ای از گروه های افراطی تکفیری پرداخته است.۶ سال بعد و در سال ۲۰۱۲ شاهد تکرار همان سناریو این بار از سو ی یک رئیس جمهور دموکرات هستیم.

۳- یک دهه پیش آمریکا در راس ائتلافی بین المللی به عراق حمله کرد. در آن زمان مسئله سلاح های شیمیایی صدام و تسلیحات کشتار جمعی این کشور دلیل اصلی این حمله عنوان شد. حال پس از یک دهه اینک بار دیگر بحث استفاده از سلاح های شیمیایی توسط سوریه مطرح شده است. خاطره حمله آمریکا و متحدانش به عراق به دلیل وجود تسلیحات شیمیایی و دروغ بودن ادعای آنها هنوز در ذهن مردم منطقه باقی است، با این حال ظاهرا اوباما نمی تواند خود را از بوش جدا کند. شاید از همین رو است که هانس بلیکس که در زمان جنگ عراق رئیس بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل در این کشور بود ورود به جنگ با سوریه را تکرار اشتباهات پیشین می داند.

بسیاری از تحلیل گران سیاسی سخنان آتشین این روزهای جان کری را شبیه اظهارات کالین پاول برای متقاعد ساختن جامعه بین الملل برای حمله به عراق می دانند. هرچند این روز ها کالین پاول هم دیگر معتقد نیست که کشورش می تواند هرکاری که می خواهد انجام دهد. وزیر خارجه جورج بوش معتقد است :" اینکه ما گمان کنیم که می توانیم هر چیزی را به سرعت تغییر دهیم، فقط به دلیل اینکه "آمریکا" هستیم، اصلا درست نیست. "
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *