جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

تیر خلاص کابینه یازدهم به مدعیان تقلب

يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب: 307014
برائت از فتنه ۸۸ که می‌توان از آن با عنوان پوزش صریح و یا تلویحی متهمان به حضور در فتنه یاد کرد، یکی از برجسته‌ترین موضوعاتی بود که در طول ۴ روز بحث و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی سایه پررنگ آن بر تمامی اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و گزینه‌های معرفی شده به وضوح احساس می‌شد.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از چهار روز پرکار در خانه ملت شامگاه پنجشنبه مجوز ورود ۱۵ وزیر برای ورود به پاستور را امضا کردند و وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فن‌آوری و ورزش و جوانان نتوانستند اعتماد نمایندگان ملت را جلب کنند كه در يكي از آنها به نظر مي‌رسد جنبه توانمندي در حوزه مديريت اهميت داشته است كه مي‌توان به سلطاني‌فر،‌ وزير پيشنهادي ورزش و جوانان اشاره كرد.

اما دو وزير ديگر يعني وزراي پيشنهادي براي آموزش و پرورش و علوم و فناوري، كساني بودند كه مجلس عملكرد سياسي و رفتاري آنها را در فتنه ۸۸ مورد دقت زياد قرار داد و به دليل روشن بودن برخي استنادات از آن دوران و قانع نشدن نمايندگان از دفاعيات اين دو وزير، آنها نتوانستند همراه با كابينه دكتر روحاني در دولت يازدهم وارد شوند.

در مورد وزارت نفت نیز كه از حساسيت ويژه‌اي برخوردار است،‌ بیژن نامدار زنگنه با ۱۶۶ رأي يعني ۲۴ رأي بيشتر از نصاب، توانست پس از چالش فراوان او در مجلس، نهايتاً به ساختمان پاستور راه يابد و عباس آخوندی نیز با ۱۵۹ رای موافق و ۱۰۷ مخالف توانست راهی وزارت راه و شهرسازی شود که این دو نفر با آرای شکننده توانستند اعتماد نمایندگان را جلب کنند.

در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم یکی از مباحث داغ و جنجالی نمایندگان موافق و مخالف بحث فتنه سال ۸۸ و حضور و عملکرد برخی از این وزرای پیشنهادی در این حوادث بود. ۴ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش(محمدعلی نجفی)، نفت(بیژن نامدار زنگنه)، راه و شهرسازی(عباس آخوندی) و علوم و تحقیقات (جعفر میلی منفرد) وزرایی بودند که عملکرد آنان در فتنه ۸۸ زیر ذره بین نمایندگان مجلس قرار گرفت و این وزرا نیز در دفاع از خود ضمن انکار حضور و حمایت خود، از فتنه ۸۸ از فتنه‌گران تبری جستند و بر وفاداری خود به رهبر انقلاب و پیروی از ایشان تأکید کردند.

صرف نظر از واقعیت داشتن سخنان این افراد درباره عملکردشان در فتنه می‌توان گفت که اندک افرادی که به همراهی با آنان متهم شده بودند نیز، خوشنامی خود را در اعلام برائت از فتنه می‌بینند.

در ادامه سخنان ۴ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نفت، راه و شهرسازی و علوم و تحقیقات در مجلس که در آن حضور و حمایت خود از فتنه ۸۸ را انکار کرده و بر وفاداری و پیروی از رهبر انقلاب تاکید کردند را مشاهده می‌کنبد:

محمد علی نجفی اولین وزیر پیشهادی دولت یازدهم بود که صلاحیتش در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه آموزش و پرورش که نقدهای زیادی به عملکردش در فتنه ۸۸ مطرح بود، مخالفان وزیر شدن نجفي در مجلس به دیدار وی با خانواده های آسیب دیدگان سال ۸۸ و برخی صحبت های نجفی پس از انتخابات اشاره کردند که نجفی در خصوص این موارد توضیحاتی ارائه کرد.

وی در این باره گفت: عده‌ای بابت دلجویی بنده از خانواده‌های آسیب دیده در جریان فتنه ایراداتی به من وارد می‌کنند. در توضیح این مسائل باید بگویم بنده در آن دوره عضو شورای شهر بودم و به همراه چند تن از همکارانم کاری انجام دادیم که شاید وظیفه شما نمایندگان مجلس بود. ما در این دوران به زن بی‌سرپرستی سرزدیم که همسرش را به خاطر هیچ دلیل سیاسی از دست داده بود. همسر این زن نه در تظاهرات حضور داشت و نه عضو هیچ جریان سیاسی بود. او برای تهیه دارو از خانه خارج شده و مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. اگر دلجویی کردن از یک زن بی سرپرست و دو فرزند کوچکش کار اشتباهی است؛ حتما ما کار غلطی انجام دادیم.

نجفی تصریح کرد: نظام ما یک نظام ولایی است که راس، جان و اساس آن مقام معظم رهبری است، بنابراین بنده و سایر بزرگوارانی که وارد مدیریت اجرایی می‌شوند تنها برای خدمت به نظام می‌آیند و معتقد به ولایت فقیه و منویات رهبری هستند. واقعا بابت سوالی که از من می‌پرسند و می‌گویند آیا نظام اسلامی را قبول دارید متاسف و شرمگینم.

نجفی در ادامه سخنان خود افزود: اینکه شما از من می‌پرسید رهبری را قبول دارید، زمانی که مقام معظم رهبری رئیس جمهور بودند و آقای موسوی نخست‌وزیر در سال ۶۷ به آموزش و پرورش آمدم.

آقای مرتضی محمدخان که بعدا وزیر اقتصاد و دارایی شد، شاهد است که به من گفتند مقام معظم رهبری فرموده‌اند که امروز آقای موسوی به شما پیشنهادی می‌کند و شما آن را رد نکن و بعد بیا با من صحبت کن. در حالی که من رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف بودم و شما می توانید از لحاظ اخلاقی و علمی از دانشجویان من بپرسید از لحاظ علمی و اخلاقی من چگونه بودم.

وی افزود: در مورد فتنه ۸۸ من جزو فعالان سیاسی کشور بودم و در فعالیت‌های انتخاباتی ۸۸ شرکت داشتم و روز سه‌شنبه بعد از انتخابات از طرف دفتر مقام معظم رهبری با من تماس گرفته شد تا به جلسه‌ای در حضور ایشان بروم من از طرف ستاد هیچ کس در آن جلسه شرکت نکردم و آنها مرا دعوت کردند.

مقام معظم رهبری در ابتدای جلسه فرمودند هر کسی هر حرفی درباره انتخابات دارد بزند و صحبت کنیم و ۲ تا از وزرای پیشنهادی دیگر در این جلسه حضور داشتند. این افتخار است که در محضر مقام معظم رهبری درباره انتخابات صحبت کنیم در آنجا پیشنهاداتی مطرح شد و ایشان خود جلسه را اداره می‌کردند و تنها جلسه‌ای که من در آن دیدم که ایشان خود زمان سخن گفتن حاضرین را تعیین کردند.

نجفی در ادامه گفت:‌ جمع‌بندی ایشان در پایان این بود که ما نباید کاری خلاف قانون انجام دهیم و قانون، شورای نگهبان را مسئول این امر کرده است. در آن جلسه آقای کدخدایی حضور داشتند ایشان به اعضای شورای نگهبان فرمودند که شما بررسی کنید و فصل‌الخطاب باشید.

نجفی افزود: بنده حتی قبل از ۲۹ خرداد که ایشان این سخنان را مطرح کنند مطیع این امر بودیم. کجا من مصاحبه و صحبتی خلاف این امر کردم. آقایان می‌گویند که شما مردم را تحریک برای شرکت در راهپیمایی‌ها کردید من در هیچ کدام از این راهپیمایی‌ها چه قبل و چه بعد از ۲۹ خرداد شرکت نکردم. من نمی‌گویم کسانی که در این راهپیمایی‌ها شرکت کردند خلاف قانون عمل کردند من هم معتقدم مانند آقای مطهری، کسانی که قبل از ۲۹ خرداد در راهپیمایی شرکت کردند اشکالی ندارد اما یک عکس یا شاهد عادل بگوید من آقای نجفی را در راهپیمایی روز دوشنبه دیده‌ام و من قبول می‌کنم راس فتنه‌ام.

محمد علی نجفی گفت: ما در تمام مدت تلاش کنیم آبی بر این فتنه بریزیم و آن را خاموش کنیم و لااقل بیشتر گسترش نیابد اما برخی به دلایلی تلاش کردند تا بنزین بر روی آن بریزند و متاسفانه ریختند وعده‌ای هنوز این کار را می‌کنند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی حجت الاسلام روحانی برای وزارت نفت بود که از همان روزهای اول معرفی‌اش انتقادات زیای به عملکرد وی در وزارت نفت و فتنه سال ۸۸ مطرح شد که این انتقادات به روز بررسی صلاحیت زنگنه در مجلس نیز کشیده شد تا جایی که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم در دفاعیات در مجلس شورای اسلامی در خصوص اقداماتش در انتخابات سال ۸۸ گفت: یکی از نمایندگان گفت من بعد از ۲۹ خرداد در باغ یکی از آقایان در جلسه‌ای با حضور میرحسین موسوی شرکت کرده‌ام. گفتم والله من نبوده ام و سپس ادامه دادم که پس از ۲۹ خرداد هیچ اقدامی خلاف سخنان مقام معظم رهبری از من سر نزده است و الان هم به آن پایبندم.

وزیر جدید نفت با اشاره به نامه‌ای که در زمان فتنه به رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال کرده‌ است، تصریح کرد: نامه‌ای که به آقای لاریجانی نوشتیم به طور کلی وفاداری به نظام و مقام معظم رهبری بوده است به طوری که به همراه آقای آخوندی از حیثیت سیاسی خود استفاده کردیم تا آب بر آتش برپا شده بریزیم و ایشان شاهد بود که ما در جلسات مختلف صحبت می‌کردیم تا قضیه ختم شود زیرا مسائل حقوقی باید با اقناع و حوصله انجام شود.

در نامه این مسائل را نوشتیم. گناه کردیم که به رئیس مجلس نامه نوشتیم و گفتیم شورای نگهبان در اجرای فرمایش مقام معظم رهبری گروهی مورد اعتماد را معرفی کند تا قائله ختم شود؟

وی عنوان کرد:‌ من با هر گونه اقدام غیرقانونی و هنجارشکنانه از ۲۳ خرداد ۸۸ به بعد مخالف بودم و هستم و رفتار ساختارشکنانه را محکوم می‌کنم،

پس از ۲۹ خرداد هم هیچ اقدامی خلاف منویات ایشان انجام ندادم و هرچه از نظر مقام معظم رهبری محکوم باشد از نظر من نیز محکوم است و تبعیت از مقام معظم رهبری را شرط لازم در این دولت می دانم و اگر وزیر شوم هیچ اقدامی خلاف منویات مقام معظم رهبری انجام نمی‌شود، و الان هم اگر بدانم مقام معظم رهبری از بودن و آمدن من در وزارت نفت تکدر دارند لحظه‌ای درنگ نمی‌کنم که کنار بروم.

نام جعفر میلی‌منفرد پس از معرفی حجت الاسلام روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم کابینه یازدهم با انتقادات فراوانی از سوی دانشجویان و شخصیت های علمی و فرهنگی روبرو شد و بیشتر این انتقادات به فعالیت وی در فتنه ۸۸ و حضور در تحصن‌های دانشگاه‌ها و تلاش برای تعطیلی امتحانات در این ایام وارد شد.

یکی از نمایندگان مجلس در مخالفت با میلی منفرد برای وزارت علوم فیلمی از حضور وی در تحصن های سال ۸۸ را در صحن علنی مجلس پخش کرد که وزیر پیشنهادی وزارت علوم در رابطه با فیلم پخش شده در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: ۳ روز بعد از انتخابات برخی از اساتیدی که دل‌نگران شرایط موجود بودند، در مسجد دانشگاه جمع شده بودند و من هم رفتم که خدای ناکرده فاجعه ۱۸ تیر تکرار نشود و کل جلسه ۲ ساعت طول کشید، آیا اسم این جلسه تحصن است؟

وی افزود: آیا من موضع‌گیری و خلافی کردم؟ جرم من فقط نشستن در این جمع بود آن هم برای اینکه التهاب را کم کنیم و در دانشگاه تهران و در جلسه مسجد و ریاست محترم دانشگاه تهران نیز حضور داشت. مگر این جرم است که فردی با سابقه بلند به خدمت که احساس دغدغه می‌کند برای حل مشکلی در جلسه‌ای حضور داشته باشد.

میلی منفرد در ادامه گفت: من در عمرم یک کلاس و یا امتحان را تعطیل نکرده‌ام، حتی در زمان جنگ تمام کلاس‌ها را در زیرزمین برگزار می‌کردم، حالا کلاسی را تعطیل کنم؟ و در ایام سال ۸۸ دانشگاه اعلام کرد که شما می‌توانید امتحانات را در تیر و بعد از آن برگزار کنید ولی بنده تمام امتحانات را در تیرماه برگزار کردم.

وی افزود: در حوادث ۱۸ تیر ۷۸ جلسات بسیاری در شورای امنیت ملی برگزار شد و از عملکرد بنده در کنترل آن قائله تشکر شد و من در انتخابات سال ۸۸ نیز در هیچ ستادی فعالیت نکردم و درگیر مسائل نبودم.

عباس آخوندی وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت راه و شهرسازی نیز با انتقاداتی در خصوص عملکردش در انتخابات سال ۸۸ و مواضع‌اش درباره نتیجه انتخابات مواجه شد و نمايندگان مخالف وی در سخنانشان به این مسئله اشاره کردند که آخوندی درباره بحث‌های مطرح شده پیرامونش گفت: با مجموعه سوابقی که از ما از اول انقلاب تا حالا وجود دارد خیلی برای ما سخت و درد آور است که از ما راجع به وفاداری به اسلام و انقلاب و جمهوری اسلامی سوال می‌شود. من که تمام جوانی‌ام را در راه انقلاب و بهترین وقت‌های زندگی‌ام را در پشتیبانی از جبهه‌ها بوده‌ام چگونه به من می‌گویید آیا تو وفادار به انقلاب اسلامی هستی؟

آخوندی تصریح کرد: این سوال دردناکی از ماست وقتی شورای نگهبان مطلبی را اعلام و صحت انتخابات را اعلام می‌کند، نظر قطعی و حکم مقطومه را دارد، چطور می‌شود ما بخواهیم یک کار غیرقانونی کنیم. ما یک لحظه از قانون تخلف نکردیم و همواره قانونمدار و تصمیم رای رهبری بوده و هستیم.

وزیر جدید راه و شهرسازی اظهار داشت: خوب معلوم است کسی که می‌خواهد وزیر شود به ولایت فقیه، رهبری و نظام اعتقاد دارد، این چه سوالی است؟ من ۳۵ سال سابقه حمایت و خدمت از این کشور را دارم، آیا ۳۵ سال سابقه عملکرد بهتر است یا لفظ اینکه بگوییم این موضوعات را قبول داریم، معلوم است که قبول داریم، چگونه می‌شود ما قبول نداشته باشیم.

وی در ادامه سخنانش گفت: هنوز هم اگر دشمنان بخواهند کوچکترین تعرضی به کشور داشته باشند با راهبری و رهبری مقام معظم رهبری همچنان از این کشور دفاع می‌کنیم. ما حتما به ایین این کشور وفادار هستیم.

همچنین حجت الاسلام حسن روحاني عصر روز پنج‌شنبه در آخرین دفاع از صلاحيت وزراي پيشنهادي خود در مجلس شوراي اسلامي در دفاع از آقای عباس آخوندی نامزد وزارت مسکن، راه و شهرسازی، افزود: ايشان اين شهامت را داشت که در همان سال هاي حساس از حضور مقام معظم رهبري با شهامت بگويد که در انتخابات نه تنها تقلبي نشده است بلکه در انتخابات ايران امکان تقلب وجود ندارد و اين را هم به ايشان تبريک مي‌گوييم که حرف هاي خود را بيان کرده است.

برجسته‌ترین موضوع بررسی صلاحیت‌ها

برائت از فتنه ۸۸ که می‌توان از آن با عنوان پوزش صریح و یا تلویحی متهمان به حضور در فتنه یاد کرد، یکی از برجسته‌ترین موضوعاتی بود که در طول ۴ روز بحث و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی سایه پررنگ آن بر تمامی اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و گزینه‌های معرفی شده به وضوح احساس می‌شد و می‌توان از آن به عنوان تیر خلاص کابینه یازدهم به مدعیان تقلب در انتخابات ۸۸ نام برد.

این سایه به اندازه‌ای پررنگ بود که اعتراض گسترده و توأم با عصبانیت اپوزیسیون خارج کشور و مدعیان فراری اصلاحات را در پی داشت. جریانات و گروه‌های یاد شده، از اعلام برائت گزینه‌های پیشنهادی آقای روحانی نسبت به فتنه ۸۸ با عنوان "پشت پا زدن همزمان" آنها به جنبش سبز و موسوی و خاتمی و کروبی یاد کردند.

همچنین اظهارات آقای دکتر روحانی در دفاع از وزیر مسکن، راه و شهرسازی میخ دیگری بود که در یک جلسه رسمی و با حضور نمایندگان مردم بر تابوت فتنه ۸۸ کوبیده شد و از بی‌اعتباری و سقوط عوامل فتنه ۸۸ حکایت می‌کرد. این نکته نیز با اعتراض شدید و گسترده جریانات ضدانقلاب بیرونی و رسانه‌های بیگانه که «تقلب در انتخابات»! کلید واژه کودتای مخملی مورد حمایت آنها بود، روبرو شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *