جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
۱

آقای وزیر آیا گذرتان به مولوی افتاده؟

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۴۹
کد مطلب: 291728
شمس‌الدین حسینی که در اوج مشکلات اقتصادی یک سال اخیر، از نگاه مردم به دور مانده بود، سرانجام با هدف پاسخ به انتقادات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ها ظاهر شد و اما حرفی برای گفتن نداشت.
آقای وزیر آیا گذرتان به مولوی افتاده؟
به گزارش جهان به نقل از مشرق، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت شنبه‌شب در یک گفت وگوی تلویزیونی شرکت کرد و انتقادات نامزدهای ریاست جمهوری از اوضاع اقتصادی کشور را سیاه‌نمایی نامید.

با این حال، بازگشت حسینی به عرصه پاسخ‌گویی، فاقد قدرت برای اقناع افکار عمومی بود، چرا که تاکید وی بر مواردی چون «افزایش قدرت خرید ایرانیان»، در شرایطی که مردم گرانی‌های مداوم را از نزدیک لمس می‌کنند،این توجیهات نتوانست پاسخ مناسبی به افکار عمومی بدهد.

پیشنهاد ما این است که آقای وزیر از دفترشان در خیابان صور اسرافیل کمی فاصله گرفته و یه چهارراه پیاده روی را در برنامه های خود قرار دهد تا معنای واقعی تورم را در ورودی بازار تهران و مولوی ببیند و به آمارهایی با منابع نامشخص اعتماد نکند.

وزیر اقتصاد، منبع آمار خود از افزایش شاخص قدرت برابری خرید را «بخش ‌هایی از جامعه خارجی که به دنبال تحریم ایران هستند» اعلام کرد اما دقیقا نگفت که کدام نهاد خارجی این آمار را داده است. اما طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم ایران جزو چند کشور اول جهان است! و رشد اقتصادی کشورمان هم زیر صفر است.

همچنین سخنگوی اقتصادی دولت ،علت گرانی‌ها را متوجه تحریم‌ها ساخت تا بلکه با این حربه، تیم اقتصادی دولت را از ناکارآمدی تبرئه کند.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین اظهار داشت :که نرخ بیکاری در سال ۹۱ کاهش یافته است! این در حالی است که در سال ۹۱ نرخ بیکاری نسبت به سال ۹۰ فقط یک دهم درصد کمتر شده است و این در حالی بود که دولت وعده ریشه‌کن کردن بیکاری را تا پایان سال ۹۱ داده بود.

حسینی برای فرار از پاسخ‌گویی به انتقادات درباره نحوه مصرف درآمد عظیم نفتی در سال‌های اخیر، بحث دعوای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای مصرف کننده بر سر قیمت نفت را پیش کشید.

در مجموع، به نظر می‌رسد اظهارات وزیر اقتصاد از سر رفع تکلیف بود و البته این رویه در رفتار وی مسبوق به سابقه است، چرا که سال گذشته به هنگام اوج‌گیری تلاطم ارزی، حسینی از پاسخ به نمایندگان مجلس استنکاف کرد و گفت: من مسئولیتی در این زمینه ندارم!

مطمئنا جریان حامی دولت نیز از مواضع وزیر اقتصاد، قانع نخواهد شد. گفتنی است در بحبوحه انتخابات سال ۸۸ نیز که دولت احمدی‌نژاد تحت بیشترین موج تخریب از جانب اصلاح‌طلبان بود، حسینی از تیررس پاسخ‌گویی به دور بود و شماری از نمایندگان مجلس و کارشناسان مستقل برای دفاع از عملکرد اقتصادی دولت، فعال بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علي اكبر رضايي
Iran, Islamic Republic of
براي اين حضرات بسيار متاسفم كه گراني و تورم را به گردن نقدينگي و پول زياد در دست مردم مي اندازند به نظر بنده حقير گراني و تورم همه اش بعلت وجود تعداد زيادي دزد با چراغ است و حرفه ها و صنف هاي مفت خور و واسطه كه در همه صنوف وجود دارند از عمده فروشها و بنكداران و سرمايه داران فرصت طلب گرفته تا بنگاه‌هاي مسكن و دلال هاي سكه و ارز و ميوه و غيره به سود اندك قانع نيستند و مي خواهند يك شبه سود يكسال را مال خود كنند بهر طريقي كه شده در اين زمان كه دشمن گلوي اقتصاد كشور را مي فشرد اينها هم به كمك او آمده به مردم سخت مي گيرند با احتكار و گرانفروشي سعي در آب ريختن به آسياب دشمن مي كنند و در اين چند سال فهميده اند كه كلاه دولت و نهادهاي نظاري و غيره پشمي بهش باقي نمانده و تره هم براي اين نهادها خرد نمي كنند . دولت هم در اين آشقته بازار و آب گل آلود ماهي خودش را مي گيرد . كجاي دنيا ظرف يكسال قيمت مسكن و اجناس 300 درصد افزايش پيدا مي كنند . بيچاره دولتي كه بعد از اين دولت مي خواهد سر كار بيايد . ظلمي كه اكنون به ملت ايران خصوصا"‌اقشار حقوق بگير و دست به دهن مي شود به هيچ مردمي در گوشه كنار دنيا نميشود .
هزينه هاي زندگي مردن با نرخ دلار 35000 ريال است حقوق و درامدشان دلار 7000 ريال به خاطر همين است كه مردم فوج فوج به در حال سقوط به زير خط فقر مي باشند .
بنده پيشنهاد مي كنم قيمت دلار را تك نرخي كرده حتي 70000 ريال و بر همين مبنا هم دستمزدها و حقوق ها را افزايش دهيد . پس از مدتي كوتاه بازار متعادل ميشود . هم صادرات افزايش ميابد و ديگر كالايي از كشور قاچاق نمي شود و پس از چند سال چهار صفر را از پول ملي حذف كنيد .