دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

کره محلی باعث بروز تب مالت مي شود

سه شنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 279253
نتایج تحقیقات نشان می دهد که کره‌محلی به دلیل افزودن خامه محلی به دوغ از عوامل خطرزای بروز بروسلوز (تب مالت) در استان چهار محال بختیاری محسوب می‌شود.
کره محلی باعث بروز تب مالت مي شود
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا باهنر در پژوهشی به بررسی عوامل موثر بر ابتلا به بروسلوز (تب مالت) در استان چهار محال بختیاری پرداخته است.
 
بر اساس نتایج این پژوهش، اگرچه تماس با دام و فرآورده های آلوده به باکتری بروسلا به عنوان مهمترین عوامل خطر ابتلا به بروسلوز شناخته‌اند، ولی شرایط اقلیمی و نوع دامداری، ‌فرهنگ دامپروری و رفتار غذایی مردم هر منطقه در شیوه استفاده از فرآورده‌های دامی و همچنین گونه و بایوتیپ‌های شایع عامل پاتوژن در هر ناحیه جغرافیایی از عواملی هستند که الگوی بروز بیماری را در جوامع مختلف،‌ متفاوت نشان می‌دهد.
 
در این تحقیق از 100 مورد فرد مبتلا به بروسلوز، 36 نفر از شهرستان شهرکرد، 23 نفر فارسان، 16 نفر بروجن، 16 نفر لردگان و 9 نفر از اردل بودند و در گروه شاهد نیز 37 نفر از شهرکرد و در بقیه شهرها به تعداد مساوی انتخاب و مجموعا 101 نفر به عنوان گروه شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند.
 
میانگین سنی افراد دو گروه مورد و شاهد به ترتیب 31.7 و 32.6 و نسبت زن و مرد نیز در دو گروه به ترتیب 52 و 48 بوده است.
 
یافته های این تحقیق نشان می دهد که تماس با دام و جنین سقط شده آن، مصرف شیر و فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه در زمره عوامل خطر ابتلا به این بیماری هستند.
 
البته نکته مثبت و امیدوار کننده‌ای که در این مطالعه مشاهده شد، سطح آگاهی خوب افراد تحت مطالعه از بروسلوز و راههای انتقال آن بود و این امر پیرو اقدامات طرح ادغام مبارزه با بروسلوز در شکبه بهداشت و درمان بوده که طی آن رده‌های مختلف پرسنل بهداشتی درمانی و عموم جامعه آموزش داده شدند و دام‌های حساس واکسینه و موارد مثبت نیز پس از شناسایی روانه کشتارگاه شدند.
 
طبق این پژوهش، آنچه در اپیدمیولوژی بروسلوز لازم است مورد توجه مسئولان اجرایی باشد، توجه به بیماری در جمعیت گوسفند و بز است.
 
با توجه به سنتی بودن پرورش این دامها ضرورت انجام مطالعات تکمیلی در این زمینه و اتخاذ تدابیر کنترل بیماری ضروری است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *