چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰
۱

رد طرح محدودیت تصویربرداران درمجلس

چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 274345
نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند که تصویربرداران اعم از عکاسان و فیلمبرداران همانند گذشته در جلسات علنی مجلس حضور داشته باشند و به فعالیت خبری بپردازند.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز - چهارشنبه - مجلس ماده 1 طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را اصلاح کردند.
 
با تصویب نمایندگان مجلس، تصویربرداری اعم از فیلم وعکس از جلسات مجلس مجاز است.
 
نمایندگان طراح این طرح پیشنهاد کرده بودند که تصویربرداری اعم از فیلم و عکس در جلسات مجلس فقط در یک ساعت شروع جلسات علنی مجاز است و در موارد خاص با تشخیص رییس جلسه این مدت قابل افزایش است. تصویربرداران صدا و سیما و مجلس شورای اسلامی از این حکم مستثنی بودند.
 
بررسی جزییات این ماده یکی از مواد بحث برانگیز در مجلس بود که امروز پس از تقدیم لایحه بودجه سال 92 کل کشور به هیات رییسه مجلس نزدیک دو ساعت از وقت مجلس را به خود اختصاص داد.
 
بسیاری از نمایندگان، خواهان حضور عکاسان و فیلمبرداران در تمامی ساعات جلسات علنی مجلس بودند و در تذکرها و پیشنهادهای خود تاکید کردند که این ماده باید اصلاح شود که در نهایت با پیشنهاد ˈجبار کوچکی نژادˈ نماینده مردم رشت در مجلس این ماده اصلاح و حضور عکاسان و فیلمبرداران در مجلس همانند گذشته شد.
 
در هنگام بررسی ماده 1 این طرح ˈمهرداد بائوج لاهوتیˈ نماینده مردم لنگرود در مجلس پیشنهاد حذف این ماده را مطرح کرد و گفت: خبرنگاران از ارکانی هستند که باید در جلسات علنی مجلس حضور داشته باشند.
 
وی افزود: حضور خبرنگاران در مجلس به عنوان نمایندگان مردم الزامی است از این رو نمایندگان باید ماده 1 این طرح را حذف کنند، تا شرایط همانند گذشته باشد.
 
در ادامه ˈمحمد قسیم عثمانیˈ نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با این پیشنهاد لاهوتی گفت: نگرانی شما نباید این باشد که می خواهیم تصویربرداران و عکاسان را محروم کنیم بلکه ما به آنان اجازه می دهیم صبح یک ساعت در ابتدای جلسات علنی در مجلس حضور داشته باشند و اگر نیاز باشد و رییس مجلس صلاح بداند، اجازه دهد آنان در طول ساعات جلسات علنی مجلس حضور داشته باشند.
 
وی افزود: برخی از عکس های منتشر شده از نمایندگان درست نیستند، من از عکاسان و فیلمبرداران می خواهم فضایی ایجاد کنند که رییس جلسه به آنان اجازه دهد همواره در مجلس حضور داشته باشند.
 
سپس ˈسید حسین نقوی حسینیˈ نماینده مردم ورامین در مجلس به عنوان موافق پیشنهاد حذف این ماده اظهارداشت: این پیشنهاد که عکاسان و فیلمبرداران تنها یک ساعت در مجلس حضور داشته باشند، مغایر قانون اساسی است.
 
وی یادآور شد: تمامی جلسات مجلس باید علنی باشد و این به معنای این است که عکاسان و فیلمبرداران می توانند جلسات علنی را پوشش دهند، ما نمی توانیم بگوییم در جلسه ای که علنی است و همگان باید حضور داشته باشند عکاسان و فیلمبرداران حضور نداشته باشند.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در این طرح برخی ها بیان کردند که صدا و سیما می تواند به تنهایی جلسات مجلس را پوشش دهد ولی بنده می گویم صدا و سیما نیز محدودیت هایی برای انعکاس گزارش ها دارد.
 
نقوی حسینی افزود: درب مجالس برخی کشورها به روی مردم باز است و آنها می توانند با ثبت نام به آن مراجعه کنند، خبرنگاران نیز نمایندگان مردم هستند پس ما نباید مانع حضور آنان در صحن علنی مجلس شویم.
 
وی تصریح کرد: برخی انتقادها ازتصاویر منتشر شده صحن علنی مجلس وجود دارد ولی ما به جای این که به این دلیل عکاسان و فیلمبرداران را محدود کنیم باید خودمان دقت لازم را داشته باشیم.
 
این نماینده مجلس همچنین از خبرنگاران و عکاسان خواست اخلاق حرفه ای را رعایت کنند.
 
همچنین ˈحمیدرضا طباطباییˈ نماینده مردم نائین در مجلس در اخطاری با استناد به اصل 69 قانون اساسی گفت: مذاکرات مجلس باید علنی باشد و گزارش کامل آن باید در اختیار مردم قرار گیرد.
 
وی افزود: ما نمی توانیم به افرادی که نماینده مردم هستند اجازه ندهیم که در صحن علنی مجلس حضور نداشته باشند و اگر محرومیتی برای آنان ایجاد کنیم، خلاف قانون اساسی است.
 
ˈمهدی کوچک زادهˈ نماینده مردم تهران نیز در تذکری خطاب به هیات رییسه مجلس، اسامی چند نفر از نمایندگان را قرائت کرد و گفت: نمایندگانی مانند آقای لاهوتی که می گوید باید عکاسان و فیلمبرداران در مجلس حضور داشته باشند خودشان از امضاکنندگان این طرح هستند.
 
وی ادامه داد: افرادی همچون آقای قادری و ایرج ندیمی علیه این طرح مصاحبه می کنند ولی آنان خود از امضاکنندگان این طرح هستند.
 
وی خطاب به خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران تصریح کرد: شما بدانید با چه کسانی طرف هستید.
 
کوچک زاده خاطرنشان کرد: بنده این طرح را امضا نکرده ام ولی ببینید چه ماجراهایی برای من ایجاد شده است.
 
در این هنگام ندیمی نماینده لاهیجان و بائوج لاهوتی نماینده لنگرود با صدای بلند درخواست بیان تذکر کردند.
 
ˈمحمد حسن ابوترابی فردˈ نایب رییس اول مجلس که ریاست امروز جلسه علنی را برعهده داشت ، گفت: آقای کوچک زاده ممکن است نمایندگانی طرحی را امضا کرده باشند ولی پیشنهادهایی را بعدا ارایه دهند که به آن طرح اضافه شود و ممکن است در این راستا اختلافاتی وجود داشته باشد و این بدان معنا که شما گفتید، نیست.
 
در این هنگام بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در تذکری گفت: طرحی را که نمایندگان امضا می کنند، بندهای مختلفی دارد و ممکن است بندهای این طرح در کمیسیون تخصصی تغییر یابد.
 
وی خطاب به کوچک زاده گفت: این در شان آقای کوچک زاده نبود که این گونه صحبت کند. وقوع این گونه اتفاق ها در طرح ها طبیعی است، بنده تصور می کنم کوچک زاده برای ژست گرفتن در افکار عمومی این گونه سخن می گوید.
 
در این هنگام ندیمی نماینده مردم لاهیجان فریاد زد و بسیاری از نمایندگان را به دور خود جمع کرد ولی درنهایت با وساطت ˈغلامعلی حداد عادلˈ نماینده مردم تهران موضوع پایان یافت.
 
سپس ˈشهباز حسن پورˈ سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس و یکی از طراحان این طرح اظهارداشت: کسی نگفته عکاسان و فیلمبرداران در صحن علنی نباشند.
 
وی افزود: ما از نمایندگان می خواهیم متن را به دقت مطالعه کنند.
 
همچنین ˈاحمد توکلیˈ نماینده مردم تهران با استناد به اصل 69 قانون اساسی گفت: روح قانون اساسی بر این تاکید دارد که جلسات مجلس علنی باشد ما در گذشته یک شبکه تلویزیونی داشتیم ولی هم اکنون 18 شبکه و چندین سایت داریم.
 
وی یادآور شد: اگر عکس و تصویر صحن علنی مجلس نباشد مردم چگونه از تصاویر و اخبار اطلاع یابند.
 
در ادامه ˈعباس مقتداییˈ نماینده مردم اصفهان با استناد به اصل 24 و 67 قانون اساسی تصریح کرد: در اصل 24 قانون اساسی آمده است نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزاد هستند که بخشی از این مطالب عکس ها است.
 
وی تاکید کرد: اگر رسانه ای تخلف کند با آن برخورد می شود از این رو ما نباید حقوق رسانه ها را نادیده بگیریم.
 
همچنین ˈجبار کوچکی ن‍ژادˈ نماینده مردم رشت در مجلس پیشنهاد حذف بخشی از ماده 1 و تغییر آن را مطرح کرد.
 
براساس پیشنهاد کوچکی ن‍ژاد تصویربرداری اعم از فیلم و عکس از جلسات مجلس مجاز است که نمایندگان مجلس با 109 رای موافق، 59 رای مخالف و 20 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر با آن موافقت کردند.
 
ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس پس از اعلام نتایج گفت: نماینده مردم بوکان می گوید این پیشنهاد نیاز به دو سوم آرا دارد از این رو این پیشنهاد رای نیاورده است.
 
وی، حذف این ماده را به رای مجلس گذاشت که نمایندگان با 114 رای موافق، 61 رای مخالف، 17 رای ممتنع از 214نماینده حاضر با حذف این ماده مخالفت کردند.
 
پس از آن نایب رییس اول مجلس باردیگر حذف بخشی از این ماده را به رای گذاشت که در نهایت نمایندگان با 118 رای موافق، 45 رای مخالف و 13 رای ممتنع ازمجموع آرای 217 نماینده حاضر با حضور عکاسان و فیلمبرداران در مجلس همانند گذشته موافقت کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


قلاوند
در شان مجلس نیست که رسانه ها را محدود کنه ..البته تا جایی که بر اساس مقررات کار کنند..افرین بر شماکه این طرح را رد کردید..