جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰
۱

سایه انتخابات بر لایحه بودجه

يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب: 267430
لایحه بودجه کشور همیشه نیازمند بیشترین توجه بوده‌ است تا محاسبات اقتصادی کشور با مشکل و دست‌انداز روبه‌رو نباشد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مسلما تاخیر در ارائه لایحه بودجه به مجلس تبعات گوناگون و گسترده‌ای برای اقتصاد کشور دارد که از سوی بسیاری از کارشناسان شرح و تفسیر داده شده‌ است. نکته‌ای که اما در این مقال شایان توجه دوباره است، این است که ما سال آینده با دو انتخابات مهم ریاست‌جمهوری و شورای شهر روبه‌رو هستیم.

این یعنی از ماه‌های انتهایی سال‌جاری تا ماه‌های ابتدایی سال جدید فاکتوری در معادلات کشور داریم که فضای اقتصادی-سیاسی کشور را نسبت به سال‌‌های گذشته تحت تاثیر قرار می‌دهد و تجارب سال‌‌های گذشته نشان داده که انجام امر تاحدی از حالت عادی خود خارج می‌شود و از اواسط تابستان به‌تدریج به حالت عادی بر می‌گردد. تاخیر در ارائه لایحه بودجه به اینجا می‌انجامد که بررسی و وزن‌کشی از لایحه بودجه کشوری باید در چنین فضای سنگینی انجام پذیرد. یعنی در فضایی که بیشتر توجهات در آن به انتخابات و مباحث سیاسی معطوف است.

این در حالی‌است که لایحه بودجه کشور همیشه نیازمند بیشترین توجه بوده‌است تا محاسبات اقتصادی کشور با مشکل و دست‌انداز روبه‌رو نباشد. از سوی دیگر بودجه‌هایی که دولت نهم و دهم تقدیم مجلس کرده‌اند تا به حال بیشترین بی‌انضباطی را داشته‌اند و به همین خاطر بررسی آنها بیشتر از حد لزوم طول کشیده‌است. حال تصور کنید که در فضای انتخاباتی سال آینده فاکتور بودجه هم توجهات را به خود اختصاص دهد و وقت نمایندگان را درگیر خود کند.

نمایندگان که باید طبق روال معمول به بررسی لایحه بودجه بپردازند حالا با انتخابات و فعالیت‌های انتخاباتی روبه‌رو هستند و نمی‌توانند وقت لازم را برای بررسی لایحه بودجه اختصاص دهند. این به‌معنای ناتوانی نمایندگان یا عدم توجه لازم به بودجه از روی قصد و منظور نیست. بلکه به‌‌طور طبیعی ارائه دیرهنگام لایحه بودجه به مجلس روند بررسی آن را به شدت مختل می‌کند.

از همین‌رو احتمال می‌رود که بودجه سال آینده با مشکلات بسیار بیشتری نسبت به سال پیش تصویب شود و پیچیدگی‌های بسیار بیشتری در این مسیر طی شود. حال اگر دولت بودجه را در وقت قانونی خود تحویل مجلس داده بود بررسی‌ها قطعا تا ماه‌های پایانی سال به پایان می‌رسید و سال آینده نگرانی خاصی از نظر اقتصاد و چرخه گردش اقتصادی کشور مشاهده نمی‌شد.

خوب است به مشکلات و زیان‌های ارائه دیرهنگام لایحه بودجه به مجلس هم اشاره شود. زیرا لایحه بودجه به شدت بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است و با تفاسیری که از معادلات خاص سال آینده ارائه شد می‌توان گفت که ما در سال 92 احتیاج به انضباط مالی ـ سیاسی بیشتری نسبت به سال‌‌های گذشته داریم. این در حالی‌است که عدم توجه دولت به چنین مسائلی احتمالا فضا را به جای انضباط بیشتر به‌سمت بی‌انضباطی مالی خواهد کشید.

همچنین ارائه دیرهنگام لایحه بودجه به مجلس موجب لنگ شدن کار بخش خصوصی می‌شود و هم کار بخش‌های مختلف دولت را سخت‌تر می‌کند. پروژه‌های عمرانی در این میان معلق می‌مانند و خرج و مخارج آنها دچار به هم ریختگی می‌شود. همچنین سایر قوا و نهادها هم از این موضوع ضربه خواهند خورد زیرا لایحه بودجه برنامه‌های آینده آنها را هم مشخص و تعیین می‌کند. بنابراین اگر دولت هرچه زودتر لایحه بودجه را تقدیم مجلس نکند ما باید منتظر پیچیدگی‌های بیشتری در اقتصاد و سیاست کشورمان در ماه‌ها و سال آینده باشیم!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


همین جوری پیچیده شده