شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

اصناف آماده اجرای فاز دوم هدفمندی نیستند

يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 267351
رئیس شورای اصناف کشور با تاکید بر اینکه اصناف آماده اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نیستند، گفت: در فاز اول، جلسات و برنامه‌ریزی‌ها به صورت مداوم صورت می‌گرفت، اما هم‌اکنون نه خبری از جلسه هست و نه برنامه‌ریزی صورت گرفته است.
به گزارش جهان، قاسم نوده فراهانی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه اصناف هم اکنون آماده اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نیستند، گفت: اصناف در رابطه با اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها سنگ تمام گذاشتند و پای کار بودند و خوشبختانه اجرای فاز اول نیز در سطح عمومی بازار به خوبی انجام شد؛ اما هم اکنون آمادگی اجرای فاز دوم در جامعه صنفی کشور وجود ندارد.
 
رئیس شورای اصناف کشور افزود: این در شرایطی است که تعهداتی که به اصناف یا زیرمجموعه اصناف چه تولیدی و توزیعی و مصرف‌کنندگان انرژی‌بر در صنوف داده شد، هنوز جامه عمل به خود نپوشانده و با وجود گذشت دو سال از اجرای قانون، هنوز پیاده‌سازی بسته حمایت از اصناف با مشکل مواجه است.
 
وی تصریح کرد: هنوز تعدادی از تولیدکنندگان صنفی که باید از این بسته استفاده می‌کردند، موفق نشدند که از تسهیلات بهره‌مند شوند؛ در حالیکه 250 میلیارد تومان قرار بود در قالب بسته حمایتی اصناف، به این واحدها اختصاص یابد که تاکنون کمتر از 50 درصد آن عملیاتی شده است.
 
به گفته فراهانی، بانک ملی تعهد کرده است که منابع لازم را در اختیار صنوف قرار دهد و سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز مابه‌التفاوت بهره را نیز به بانک ملی پرداخت کرده است؛ اما هنوز هم در برخی از شهرستانها و استانها با مشکل پرداخت تسهیلات روبرو هستیم.
 
وی اظهار داشت: هم اکنون اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها انجام شده است؛ در حالیکه هنوز تعهدات دولت در این رابطه عملیاتی نشده است، بنابراین اگر بخواهیم وارد فاز دوم شویم، مشکلات چندین برابر می‌شود؛ ضمن اینکه زیرساختها نی برای این کار آماده نیست.
 
رئیس شورای اصناف کشور اظهار داشت: در حال حاضر با وضعیت فعلی، اگر قرار بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باشد و بخواهیم موفقیت فاز اول را داشته باشیم، باید برنامه ریزی صورت گیرد، در حالی هم اکنون هماهنگی های لازم با اصناف نشده است.
 
وی اظهار داشت: البته در رابطه با سوخت برای صنوف تولیدی، قرار بود که تبعیضی- ترجیحی باشد که این کار در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است و تا 80 درصد اقدامات مرتبط با آن صورت گرفته است، اما واحدهای صنفی تولیدی که حدود 600 هزار واحد هستند، با تولیدی‌های بزرگ تفاوت دارند، در حالیکه تولیدات آنها در صنایع مصرف می شود.
 
فراهانی گفت: زمانی که اصناف در اجرای فاز اول پای کار آمدند، جلسات متعددی برگزار شد و برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت و تعداد مواردی که باید در طرح می‌رفت، مشخص بود؛ ولی حالا برنامه‌ای برای فاز دوم در دستور کار نداریم.
 
وی اظهار داشت: باید برنامه ریزی کنیم و کم و کاستی ها را در این طرح ببینیم تا اگر خواستیم طرح را اجرا کنیم، با مشکل مواجه نشویم؛ در حالیکه در حوزه اصناف این اتفاق نیفتاده است. اگر بخواهد فاز دوم اجرا شود ما بلاتکلیف هستیم؛ در حالیکه در فاز اول برنامه‌ریزی صورت گرفت و جلسات متعددی برگزار شد؛ در حالیکه هم اکنون نه جلسه‌ای هست و نه برنامه ریزی صورت گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *