سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - 28 May 2024
 
۰

خلال دندان سبب تخریب جدی لثه‌ها می‌شود

دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۵۱
کد مطلب: 266140
یک دندانپزشک خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه استفاده مداوم خلال دندان سبب تخریب جدی لثه‌ها می‌شود، گفت: استفاده گاهگاه از خلال دندان برای برداشتن باقیمانده غذایی از روی دندان مفید است اما در درازمدت استفاده از خلال دندان باعث سایش و تحلیل لثه می‌شود.
به گزارش جهان، حسین حدادی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص استفاده از خلال دندان گفت: استفاده از خلال دندان به مدت طولانی و به صورت عادت ممکن است باعث جابجایی دندان و در نهایت ناراحتی مفصل گیج‌گاهی و فکی شود که به علاوه باید دقت کرد خلال دندان در لثه شکسته نشود.
 
این دندانپزشک تصریح کرد: آمالگام یا ماده پر کردن دندان ترکیبی از جیوه، نقره و مقداری مس است که برای پر کردن دندانهای عقب از آن استفاده می‌شود. نشست جیوه از این ماده پر کردنی، بسیار اندک است و حتی از مقداری که ما همه روزه در معرض آن قرار داریم یعنی در هوا وغذا و آب نیز کمتر است.
 
حدادی تاکید کرد: با این وجود مواد دیگری نظیر چینی، طلا و کامپوزیت نیز، برای پر کردن دندان وجود دارند که این مواد از آمالگام گران‌تر بوده و به استثنای پر کردگی طلا دوام طولانی مدت نیز ندارند.
 
وی افزود: فلوراید به صورت ترکیبی در طبیعت یافت و به راحتی جذب مینای دندان می‌شود. به خصوص در موقع رشد دندان‌ها هنگامی که دندان درحال شکل‌گیری است مصرف فلوراید باعث می‌شود تا ساختمان دندان محکم‌ترشده و در مقابل پوسیدگی مقاوم شود و پوسیدگی‌هایی که ممکن است تازه تشکیل شده باشند به راحتی در معرض فلوراید، دوباره معدنی و محکم شوند.
 
وی بیان کرد: دهان‌ شویه‌های سدیم فلوراید که در مدارس ابتدایی توزیع می‌شوند نیز از خاصیت فلورایدی برخوردارند.
 
حدادی در خصوص بهترین نوع مسواک تصریح کرد: سر مسواک باید متناسب باشد به نحوی که به آسانی دسترسی به تمام نقاط دهان و دندانها و لثه پیدا کند، دسته آن باید بلند و پهن باشد که بتوان آن را به آسانی در دست گرفت و پرزهای مسواک باید از نایلون نرم و دارای انتهای گرد باشد تا به لثه آسیبی نرساند.
 
وی تاکید کرد: بیشتر خمیر دندان‌های موجود در فروشگاه‌ها به هم شباهت دارند و تمام خمیردندان‌های حاوی فلوراید به خوبی علیه پلاک و پوسیدگی موثر هستند و مینای دندان را تمیز و براق می‌کنند. خمیردندان‌ها دارای ترکیباتی هستند که مسواک زدن را آسان و مطبوع می‌سازند.
 
دندانپزشک خراسان جنوبی با اشاره به اینکه استفاده از نخ دندان یک مرحله مهم از مراقبت‌ دهان و دندان است که بیشتر مردم آن را فراموش کرده و وقتی برای آن صرف نمی‌کنند، اظهار کرد: با استفاده روزانه از نخ دندان شانس سالم ماندن دندان‌ها بالا می‌رود ضمن اینکه استفاده از نخ دندان باعث حذف پلاک میکروبی از سطوح بین دندانی شده وجریان خون لثه را افزایش می‌دهد.
 
حدادی خاطرنشان کرد: بسیاری ازداروهای موجود در داروخانه‌ها دارای خاصیت سفید کنندگی و مواد ساینده هستند که برای سلامت دندان مضر بوده و باید استفاده ازمواد سفید کننده تحت نظر دندانپزشک استفاده شود.
 
وی یادآورشد: بیشترین مراجعه افراد به دندانپزشکی به علت پوسیدگی دندان‌ها بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *