شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

مهم ترین موضوع در سیاست خارجه اوباما

شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب: 253874
تحليلگران رسانه هاي گوناگون در جهان درباره وجود معضلات سخت و بعضاً غيرقابل حل پيش روي اوباما اتفاق نظر دارند. اوباما در انتخاباتي كه حدود نيمي از آمريكايي ها آن را تحريم كرده بودند، بر ميت رامني پيروز شد.
به گزارش جهان، کیهان نوشت: روزنامه فرانسوي فيگارو در گزارش خود در اين زمينه نوشته: واقعيت ها مرد تغيير را تغيير داد.

اوباما كيست؟ رئيس جمهوري كه نتوانسته طي چهار سال اقتصاد را از بحران در آورد و پاسخ سياسي خوبي به رقبايش كه در جبهه «رامني» قرار دارند بدهد؟ يا شخصي كه ربطي به موضع گيري هاي محكمش ندارد و ناچار شده در رو در رويي با مشكلات واقعي، رؤياهاي تغييراتش را تغيير دهد؟ اوباما در درون بركه پر از سوسمار در واشنگتن افتاده او با وجود همه شعارها به زودي 30 هزار سرباز به افغانستان فرستاد.

بي بي سي انگليس نيز در تحليلي به قلم جرمي بوئن خاطرنشان كرد: اوباما در اولين انتخاب گفته بود مهم ترين هدف او در خاورميانه دنبال كردن صلح ميان اسرائيل و فلسطين است. پس از 4 سال آمريكا همچنان به امنيت اسرائيل پايبند است اما اكنون از صلح خبري نيست و فلسطينيان نسبت به 4 سال گذشته اميد كمتري دارند.

آمريكا مي خواهد كه در جريان تحولات خاورميانه تأثيرگذار باشد اما مردم منطقه نشان داده اند كه مي خواهند خود آنها، و نه دولتهاي خارجي و متحدان داخلي كاخ نشين آنها،سرنوشتشان را كنترل كنند. آقاي اوباما متوجه محدوديت هاي آمريكا هست و شايد ترجيح مي داد كه كلاً از خاورميانه بگذرد.

او سال گذشته گفت اولويت جديد سياست خارجي آمريكا، آسيا و منطقه اقيانوس كبير خواهد بود. اما مشكل اين است كه خاورميانه آن قدر مهم است كه نمي توان از كنار آن گذشت. سوريه مي تواند اسرائيل را ناامن كند و ايران اهميت بسيار بيشتري دارد.

بي بي سي مي افزايد: علي رغم قدرت نظامي گسترده آمريكا،نفوذ سياسي آن كشور در خاورميانه در حال افول است. متحدان حرف شنو، قابل اعتماد و مستبد آمريكا در منطقه ساقط شده اند. نسل جديدي كه آمريكا را به عنوان رقيب مي بيند و نه دوست، در حال جايگزيني آنهاست.

وبسايت فارسي بي بي سي نيز در تحليلي خاطرنشان كرده است: هر چه پيروزي اوباما دشوار بود، چالش هاي پيش روي وي دشوارتر است. او با كسري بودجه بي سابقه مواجه است و جنگ در عراق و افغانستان هم به طرف بن بست رفت. روابط با جهان اسلام كماكان دچار چالش و تنش است.

در قاهره پرچم آمريكا به آتش كشيده شد و در ليبي خون سفير اين كشور جاري شد. منازعه اسرائيل و فلسطين به قوت خود باقي است؛ و پرونده هسته اي ايران نيز به يك گره كور تبديل شده است و در حال تبديل به يك چالش جدي و دشوار است.

خبرگزاري رويتر ديگر رسانه انگليسي است كه به چالش هاي پيش روي باراك اوباما پرداخته است. «اوباما با دشواري هايي چون ايران، سوريه و احتمالاً چين مواجه است. اين پرسش همچنان باقي است كه آيا ديپلماسي فعلي در مورد ايران كارساز است.

تحليلگران سياست خارجي آمريكا مي گويند اگر سير تحولات اجازه دهد اوباما در آسيا ضمن تلاش براي حفظ محوريت، به دنبال تغيير جهت سياسي خواهد بود تا از قدرت هاي نوظهوري چون هند و چين استفاده كند و به تدريج از خاورميانه خارج شود. هر چند، در اين ميان براي سياست خارجي آمريكا، ايران و سوريه حرف اول را خواهند زد.»

رويتر مي نويسد: انتظار مي رود مذاكرات هسته اي ميان ايران و قدرت هاي جهاني در اسرع وقت (احتمالاً در همين ماه) از سر گرفته شود. البته مشخص نيست اين مذاكرات بتواند به گونه اي باشد كه ايران را به پذيرش درخواست هاي غرب درباره برنامه هسته اي اش متقاعد كند.

در مورد سوريه، «جيمز دابينز»، مدير مركز بين المللي دفاعي و امنيتي «رند» بر اين باور است كه شايد سير رويدادها به گونه اي باشد كه اوباما را مجبور كند، با فرستادن سلاح در اين كشور مداخله كند؛ اما در مورد ايران، حمله آمريكا به اين كشور محتمل نيست.

رويتر ادامه مي دهد: تحليلگران بر اين باورند كه مهمترين چالش براي اوباما اين خواهد بود كه وقتي ايالات متحده عميقاً دچار بدهي است،ديگر قدرت ها در حال اوج گيري هستند و آمريكا با تهديدات فرامرزي از قبيل تروريسم و حملات سايبري روبرو است. محيط بين المللي را در راستاي منافع ايالات متحده شكل دهد.

مارتين اينديك معاون مطالعات سياست خارجي در مؤسسه بروكينز مي گويد: «ديدگاه من نسبت به اوباما اين است كه وي در اصل مي خواهد از خاورميانه فاصله گرفته و بر آسيا تمركز كند، بعيد است اوباما تلاش جديدي در راستاي صلح اسرائيل و فلسطين انجام دهد، براي تغيير دادن نتيجه درگيري ها در سوريه كوشش كند و يا به طور جدي باموضوع دولت هاي اسلامگرا در مصر و تونس درگير شود».

در همين حال خبرگزاري فرانسه پيش بيني كرد آمريكا فشار خود بر ايران را در چهارچوب مذاكرات هسته اي افزايش دهد اما به همين خاطر مذاكرات را معيوب توصيف كرد.

فرانس پرس مي نويسد: «تحليل گران مي گويند انتظار مي رود دور تازه اي از گفت وگوها ميان ايران و شش قدرت بزرگ جهان تا پايان سال جاري ميلادي (كمتر از دو ماه ديگر) يا اوايل سال آينده ميلادي انجام شود. اما مارك فيتز پاتريك كارشناس مسائل هسته اي مؤسسه بين المللي مطالعات راهبردي در لندن مي گويد پرسش آن است كه موضوع و محتواي اين مذاكرات چه خواهد بود؟ به نظر نمي رسد كه ايران از مواضع خود عقب نشيني كند، مگر آنكه از شدت تحريم ها قدري كاسته شود.»

اين خبرگزاري اضافه كرد: با توجه به قدرتي كه كنگره براي كاهش يا حذف تحريم عليه ايران دارد، به نظر نمي رسد تغيير يا تحولي در اين خصوص به اين زودي اتفاق بيافتد، چون اوباما براي كاهش شدت تحريم ها قدرت محدودي دارد. برخي تحليلگران معتقدند در هر صورت، چرخه معيوب در مذاكرات وجود خواهد داشت.

در همين حال بنابرگزارش آسوشيتدپرس، اعضاي كنگره درصدد تشديد تحريم ها عليه ايران هستند تا بدون دادن امتياز ايران را وادار به از سرگيري مذاكرات هسته اي كنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *