جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

هر شب با قرآن/آیه ای که پیامبر را پیر کرد

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۲:۵۸
کد مطلب: 250885
بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
آیه 112 سوره هود
 
فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلاَ تَطْغَوْاْ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
 
(ای رسول ما) چنانکه تو را فرمان دادم در راه حق استقامت و پایداری کن و آن‌ها که به خدا بازگشتند و با تو هستند نیز پایداری کنند و (در برابر هیچ یک از حدود و فرامین الهی) سرکشی مکنید، همانا که او به آنچه می‌کنید بیناست.
 
*در حدیث آمده است که پیامبر فرمود سوره هود مرا پیر کرد و مفسران اختلاف دارند که این سوره به سبب کدام نکته بار سنگینی بر دوش پیامبر گذاشته است. بسیاری از مفسران همین آیه استقامت را علت حدیث می‌دانند و به راستی کاری سخت‌تر از استقامت در راه و تحمل سختی‌ها به طور یکنواخت و بر دوام نیست.
گفتا کجاست محنت گفتم که کوی عشقت          گفتا که چونی آنجا گفتم که در استقامت
(دیوان شمس)
 
*استقامت نشان ایمان وافعی است و آن‌ها که به اولین سختی از راه باز می‌گردند معلوم است که ایمان محکمی به آنچه گفته‌اند ندارد. خداوند (در سوره فصلت:30) می‌فرماید: «آن کسانی که گفتند پروردگار ما خداست و در این ایمان از خود پایداری و استقامت نشان دادند فرشتگان بر ایشان نازل می‌شوند».
 
 
*فرمان استقامت تنها خاص رسول نیست بلکه همه کسانی که از راه باطل به سوی حق می‌آیند و از رسول پیروی می‌کنند مامور به استقامتند.
 
*همانطور که اشاره شد هر مومنی خود یک رسول است و از اوصاف رسول بهره دارد مانند مولانا که دلشان همچون پیامبر پیوسته در جوش بوده است تا مردم را به ترانه های رنگین به عشق الهی بخوانند.
 
*در داستان سیر و سلوک ترسا از ادبیات مسیحی اثر جان بانیان، آن ترسای سالک با همه دیوهای خطرناک می‌جنگد و از دره های هولناک عبور می کندو به هیچ خطری از راه باز نمی‌ایستد زیرا به اینکه پایان راه بهشت است ایمان دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *