دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

قيمت و كيفيت GPRS‌ مناسب است؟

دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 246284
آمارهاي رسمي منتشر شده گوياي آن است كه طي سال 90 پركاربردترين شيوه براي اتصال به اينترنت GPRS‌ يا همان اينترنت تلفن‌هاي همراه بوده است كه البته اين موضوع جاي بحث بسيار دارد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، طي سال گذشته 18/85 درصد از مشتركان اينترنت كشور از شيوه GPRS‌ بهره گرفته‌اند و اين رقم در سال 89 نيز 41/25 درصد بوده است اما اگرچه در دسترس بودن هميشگي تلفن‌هاي همراه و راحتي اتصال از اين طريق موجب استقبال كاربران از اين شيوه شده اما همچنان بحث‌هايي مانند قيمت بالا و يا سرعت اين شيوه گلايه‌هاي كاربران را در پي دارد كه با توجه به گسترش تعداد كاربران اين شيوه لزوم توجه بيشتر به كيفيت و قيمت اين بخش اهميتي ويژه پيدا مي‌كند.

*چند ميليون كاربر اينترنت موبايلي هستند؟

در سال 87 از ميان 15/5 ميليون كاربر اينترنت كشور تنها 2/5 ميليون از آنها GPRS‌ را به عنوان شيوه مناسب اتصال به دنياي مجازي انتخاب كرده‌ بودند اما در سال 88 اين رقم به حدود 4/3 ميليون نفر رسيد و در سال 89 نيز تا مرز 10/2 ميليون پيش رفت.

به گزارش ايسنا، بنا بر آمارهايي كه از سوي مركز مديريت توسعه ملي اينترنت (متما) منتشر شده، در سال 90 هم اگرچه از نظر درصد كاربراني كه از اين شيوه استفاده كرده‌اند نوعي كاهش نسبت به سال 89 شكل گرفته اما از نظر تعداد كاربران همچنان شاهد رشدي صعودي بوده‌ايم و اين رقم به حدود 14/3 ميليون نفر رسيده است.

*آيا تعرفه GPRS‌ مناسب است؟


اما اگرچه اين شيوه به دليل سهولت در دسترسي به عنوان يكي از شيوه‌هاي مورد استقبال كاربران به شمار مي‌رود اما بعضا هزينه‌هاي اين شيوه گلايه‌مندي برخي مشتركان را به دنبال داشته و با توجه به اينكه برخي از مشتركان از خطوط اعتباري استفاده مي‌كنند دغدغه به پايان رسيدن شارژ همواره مانع از آن شده كه افراد بتوانند به راحتي و بدون دغدغه به جست‌وجو در دنياي مجازي بپردازند.

اين سرويس كه توسط همراه اول و ايرانسل ارائه مي‌شود از اسفند 85 توسط ايرانسل و در همراه اول از سال 87 ارائه شده و در اين مدت تعرفه‌هاي مختلف را تجربه كرده است. به عنوان مثال شركت ايرانسل در اولين ماه‌هاي ارائه اين خدمت براي هر كيلو بايت هزينه پنج ريال را در نظر گرفته بود.

تعرفه پايه براي سيمكارتهاي اعتباري، دايمي و پيامرسان ايرانسل از ساعت 23 تا 6 روزهاي شنبه تا چهارشنبه وتمامي ساعات پنجشنبه و جمعه يك ريال به ازاي هر كيلوبايت در نظر گرفته شده است.

اما اين تعرفه براي سيم‌كارتهاي دايمي و اعتباري ايرانسل از ساعت 6 تا 23 مبلغ 5 ريال و براي سيم‌كارت پيام‌رسان سه ريال در نظر گرفته شده كه اگر مشتركان از بسته‌هاي افزايشي استفاده كنند تا 99 درصد شامل تخفيف مي‌شوند.

همراه اول هم بنا به اعلام سايتش به غير از بسته‌هاي پيشنهادي، از ساعت 8 صبح الي 23 تعرفه‌اي معادل هشت ريال و در مابقي ساعات روز تعرفه‌اي معادل دو ريال را براي اين سرويس تعريف كرده است.

نكته ديگري كه در ارتباط با اينترنت موبايل يا GPRS‌ وجود دارد كيفيت و سرعت آن است كه در مواردي انتقادات كاربران را به همراه داشته است. اما محمدمهدي عطوفي - معاون همراه اول - آذر ماه سال 90 در اين باره به ايسنا گفته بود: سرعت GPRS‌ تا پايان سال و در تهران به بيش از 120 كيلو بايت بر ثانيه خواهد رسيد.

وي همچنين اظهار كرده بود: همراه اول بيش از 9/5 ميليون شركت فعال GPRS‌ دارد.

حميدرضا نيكوفر - قائم مقام مديرعامل همراه اول - نيز سال گذشته به درآمدهاي رو به رشدي كه از طريق اين خدمت حاصل مي‌شود اشاره و اظهار كرده بود: درآمد حاصل از GPRS‌ همراه اول در سه ماه نخست سال 89 حدود پنج ميليارد تومان بوده كه اين رقم در سه ماهه اول سال 90 به 14 ميليارد تومان رسيده است. سرعت اينترنت براي مشتركاني كه از خطوط ايرانسل استفاده مي‌كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *