دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

دهن‌کجی‌بان‌کی‌مون به‌آمریکاواسرائیل درتهران

دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب: 242602
بان کی مون قبل از ترک تهران یک دیدار مهم با یکی از مقامات منطقه انجام داد که در نوع خود بسیار مهم و به نوعی دهن‌کجی ناخواسته به برخی کشورهای غربی بود.
به گزارش جهن به نقل از فارس، گذشته از مسائل جانبی سفر بان کی مون دبیر کل سازمان ملل به تهران برای حضور در اجلاس شانزدهم سران جنبش عدم تعهد، دو مسئله مهم‌تر از باقی مسائل بود.
 
بان کی مون در شرایطی دعوت تهران را برای حضور در ایران پذیرفت که از یک سو خودش تحت فشار دولت آمریکا و محافل صهیونیستی بود و از سویی دیگر ایران کشوری ممنوعه برای دولت آمریکا به شمار می‌رود.
 
حضور بان کی مون در تهران به معنای رد ادعای مکرر واشنگتن در خصوص انزوای سیاسی ایران است. یکشنبه (دوم سپتامبر) گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با روزنامه الرأی کویت، جدیدترین موضع را در خصوص رؤیایی به نام انزوای ایران مطرح کرد. وستروله در این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها بر ایران تاثیرگذار بوده است، مانند دیگر متحدان آمریکای و اروپایی‌اش گفت: بله تاثیرگذار بوده است... همانطور که می‌دانید ایران از لحاظ سیاسی منزوی است و ما در صورت لزوم تحریم‌ها را بیشتر خواهیم کرد.
 
وستروله این ادعای سخیف را بر اثر عادت چند ساله مقامات غربی بیان کرد. او به روی خود هم نیاورد که زمانی این ادعا را تکرار کرده است که علاوه بر عالی‌ترین مقام سازمان ملل متحد، رهبران نزدیک به 100 کشور در تهران بودند.
 
حضور عالی‌ترین مقام سازمان ملل در تهران، نوعی دهن‌کجی ناخواسته به سران غربی و در رأس آن آمریکا بود که یک بار دیگر هم قبل از ترک تهران تکرار شد. این امر زمانی اتفاق افتاد که بان کی مون پیش از ترک تهران دیداری مهم انجام داد. او با نادر وائل الحلقی نخست‌وزیر سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
بان کی مون با نخست‌وزیر کشوری دیدار کرد که نزدیک به یک‌سال و نیم است دولت‌های آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و متحدان غربی و منطقه‌ای آنان مانند ترکیه، عربستان، قطر و اردن، با صرف هزینه‌ای معادل کل بودجه سالانه کشورهای عربی خلیج فارس، تلاش می‌کنند به افکار عمومی بقبولانند که مشروعیت خود را از دست داده است.
 
بان کی مون با دیدار خود با الحلقی ناخواسته به دولت‌هایی غربی بی‌اعتنایی کرد و نشان داد که تکرار مداوم این ادعا که دولت سوریه مشروعیت ندارد، سخنی تبلیغاتی بیش نیست که فقط می‌توان آن را در راستای جنگ روانی-سیاسی علیه دمشق تفسیر و توجیه کرد.
 
جدیدترین اظهارنظر مقامات غربی در خصوص سوریه باز هم به وستروله وزیر خارجه آلمان بازمی‌گردد. او در گفت‌وگو با الرأِی که یکشنبه 2 سپتامبر منتشر شد، در خصوص سوریه نیز اظهارنظر تکراری غربی‌ها را تکرار کرد. او مدعی شد که دولت سوریه فاقد مشروعیت است و به پایان خط رسیده است. وستروله باز هم اشاره نکرد که اگر اینطور است، چرا بان کی مون با نخست‌وزیر کشوری دیدار کرده است که دولتش مشروعیت ندارد. او اشاره نکرد که چرا بسیاری از سران کشورهای مختلف از قاره آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین با نخست‌وزیر سوریه دیدار کرده‌اند؟
 
به نظر می‌رسد هر کشوری که سیاست مستقل از غرب در پیش بگیرد و هر چند در اوج بحران سیاسی-امنیتی و در اوج جنگ شایعه و جنگ روانی باز هم مورد حمایت بیش از نیمی از مردم خود باشد و یک سال و نیم در مقابل شدیدترین فشارهای نظامی، اطلاعاتی،‌ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ظالمانه استقامت کند، صرفا از دید چند کشور غربی مشروعیت نخواهد داشت زیرا بسیاری از سران و مقامات کشورها و همچنین دبیر کل سازمان ملل با دیدار خود با نخست‌وزیر و وزیر خارجه سوریه در تهران عملا عکس این را اعلام کردند.
 
چنین کشوری مانند سوریه از دید رژیمی مشروعیت ندارد که خود پس از 63 سال هنوز بحران مشروعیت دارد و تمام تلاش آمریکا برای سرنگونی دولت سوریه برای حفظ و تداوم موجودیت همین رژیم بدون مشروعیت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *