شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - 25 May 2024
 
۰

مذاکرات برای ایران موفقیت بود نه بی نتیجه

چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 225969
اصلی ترین هدف ایران از نتیجه مذاکرات با 1+5 توافق بر روی پیمان های 4 گانه ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای است که مبنایی محکم برای هر گونه توافق سیاسی است...
به گزارش جهان به نقل از بولتن نیوز، با وجودی که مذاکرات بغداد نقطه عطفی در مذاکرات همه جانبه ایران و 1+5 است و راهکارهای موفق ایران برای ورود به توافقات ایران و 1+5 در چارچوب موضوع هسته ای را نمایان می سازد و  مهمترین دستاورد دیپلماتیک ایران در مذاکره با غرب طی 3 دهه اخیر محسوب می شود، با این حال برخی رسانه ها و کشورها مانند اسرائیل تلاش می کنند که این مذاکرات را شکسته خورده و بی نتیجه نشان دهند.


اگر چه اسرائیل و برخی کشورهای متخاصم قصد دارند که نتیجه مذاکرات را ناموفق جلوه بدهند و اختلافات ایران و 1+5 در مورد پرونده هسته ای ایران غیر قابل حل ارزیابی نمایند اما خبرهای رسیده از مذاکرات بغداد نشان دهنده، تحقق اهداف ایران و رسیدن ایران به کلیه اهداف کلیدی خود در پروند هسته ای است.

اصلی ترین هدف ایران از نتیجه مذاکرات با 1+5  توافق بر روی پیمان های 4 گانه ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای  است که بر این اساس وقتی قرار باشد که اساس توافق ایران و 1+5 بر این مبنا باشد که مبنایی محکم برای هر گونه توافق سیاسی است، در نتیجه طبیعی است که این روند یک روند طولانی برای رسیدن به توافق است و هرگونه اتفاق دیگری در این زمینه نمی تواند مانع دستیابی طرفین به یک توافق جامع در این زمینه باشد.

وقتی ایران قادر است که علاوه بر موضوع هسته ای، روی مسائل بین المللی مانند مقابله با قاچاق و دزدان دریایی صحبت کند نشان دهنده این است که دیگران نمی توانند نظر خود را بر ایران تحمیل کنند.
همچنین موضوع  غنی سازی اورانیوم و فعالیت های ایران همچنان ادامه دارد و جمهوری اسلامی حاضر به ترک موض خود و توقف غنی سازی نشده است و همین حرکت ها نشاندهنده موفقیت ایران در پافشاری در حقوق هسته ای است.

نکته بسیار با اهمیت این است که همچنان مذاکرات ایران و 1+5 ادامه دارد و ایران نظر خود را در مورد مسائل هسته ای وبین المللی در مذاکرات مطرح می کند و محل و زمان مذاکره بعدی نیز در 29 خرداد در مسکو تعیین شده  است و کشورهای غربی و ایران همچنان راه گفت وگو را در پیش گرفته اند. براین اساس همین که مذاکره با آژانس و 1+5 ادامه دارد و توافقات مورد نظر ایران حاصل شده است موفقیت محسوب می شود و بی نتیجه نیست.

اما در عین حال برخی رسانه ها مانند بی بی سی سعی می کنند که فضای مذاکرات را مانند هوای آن روز بغدااد غبار آلود ارزیابی کنند یا ادامه مذاکرات را بی نتیجه ارزیابی کنند واسرائیل نیز ایران را متهم به خریدن وقت می کند و....

اما باید توجه داشت که در پیگیری حقوق بین المللی، گاهی مذاکرات چند ساله موجب نزدیک شدن دیدگاه ها و اعتماد طرفین می شود و کشورهای غربی و ایران نیز راه مذاکره را برگزیده اند و اتفاقا باید توجه داشت که آن چه شکست خورده محسوب می شود، سیاست های اسرائیل است زیرا هر گونه تخاصم و کارشکنی از سوی اسرائیل، شکست خورده تلقی می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *