پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
۷

نمره ممتاز زيباكلام به مذاکره‌کنندگان ایرانی

شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 225048
انصافا و از منظري ديگر بغداد، اگر نگفته باشيم يك پيروزي، حداقل يك موفقيت بوده. دست‌كم يك نقطه‌عطف ميان ايران و غرب بود. دو مذاكره‌كننده اصلي طرف ايراني توانستند به غربي‌ها نشان دهند كه به دنبال يافتن راه‌حل و رسيدن به توافق هستند.
به گزارش جهان، "صادق زيباكلام" در یادداشتی با عنوان "نمره ممتاز ديپلمات‌هاي ايراني" در روزنامه شرق نوشت:
بسياري از تحليلگران مذاكرات بغداد را نوعي شكست مي‌دانند. سه دور مذاكرات سنگين و جدي كه ساعت‌ها به طول انجاميد در نهایت منجر به هيچ توافقي ميان طرفين نشد.

ايران بسته پيشنهادي خودش را مطرح و غربي‌ها هم مواضع خودشان را اعلام كردند. نه ايراني‌ها مواضع غربي‌ها را پذيرفتند و نه متقابلا غربي‌ها روي خوش و عنايتي به مواضع ايران نشان دادند. بنابراين صاحب‌نظران نتيجه‌گيري مي‌كنند كه نشست بغداد عملا راه به جايي نبرد. اگر صرفا از اين منظر به نشست بغداد نگاه كنيم، چنين برداشتي درست است.

واقعيت آن است كه در بغداد هيچ توافق مشخص و معيني صورت نگرفت. اما اين، همه بغداد نبود.

انصافا و از منظري ديگر بغداد، اگر نگفته باشيم يك پيروزي، حداقل يك موفقيت بوده. دست‌كم يك نقطه‌عطف ميان ايران و غرب بود.

دو مذاكره‌كننده اصلي طرف ايراني توانستند به غربي‌ها نشان دهند كه به دنبال يافتن راه‌حل و رسيدن به توافق هستند. اما اين همه موفقيت جليلي – باقري نبود. آنان مي‌توانستند در همان دقايق اوليه ديدار و آغاز مذاكرات در روز چهارشنبه هم به غربي‌ها اعلام كنند كه ايران در مذاكرات و رسيدن به توافق جدي است و نيازي نبود كه دو روز مذاكره كنند تا به اين نقطه برسند.

جليلي و باقري ضمن آنكه به غربي‌ها مي‌خواستند نشان دهند كه ايران جدي است، در عين حال هم بايد به غربي‌ها نشان مي‌دادند كه ايران خط قرمزهايي دارد، ايران مصالح و منافعي دارد و خيلي هم حاضر نيست و نمي‌تواند از آن مصالح و منافع عدول كند.

به‌نظر مي‌رسد آقايان جليلي و باقري كار خود را درست انجام داده‌اند. اما چگونه مي‌توان به چنين جمع‌بندي‌اي رسيد؟ از اينجا كه اگر آنان صرفا نمي‌خواستند به غربي‌ها بگويند كه ايران خطوط قرمزي دارد و نمي‌تواند از آن خطوط قرمز، تحت هيچ شرايطي عدول كند، در آن صورت، همان دور اول در روز چهارشنبه كفايت مي‌كرد. از سوي ديگر اگر آنها مي‌خواستند بگويند ما آماده‌ايم كه شما بفرماييد ايران چه كاري بايد انجام دهد، باز هم مذاكرات در همان دور اول چهارشنبه به پايان مي‌رسيد.

هنر جليلي و باقري آن بود كه توانستند تعادل بسيار ظريف و درعين‌حال دشوار بين خط قرمزها در يك‌سو و تداوم مذاكره با غربي‌ها را از سويي ديگر نگه دارند. همين نكته ظريف سبب شد كه غربي‌ها به درستي باور كنند كه ايران به راستي خواهان رسيدن به يك توافق و مصالحه است ضمن آنكه حاضر نيست و نمي‌خواهد از خيلي از خط قرمزهايش هم عقب‌نشيني كند.

حاجت به گفتن نيست كه غربي‌ها هم خطوط قرمزي براي خودشان دارند. هر فعاليتي كه به نحوي شايبه تمايل ايران براي توليد سلاح هسته‌اي را ايجاد كند براي آنان خط قرمز تلقي مي‌شود. ضمن آنكه با خيلي از برنامه‌هاي هسته‌اي ديگرمان ممكن است مشكلي نداشته باشند يا خط قرمز برايشان تلقي نشود. پيشرفت و نقطه‌عطف مهمي كه در بغداد اتفاق افتاد، آن بود كه طرفين نشان دادند، نمي‌خواهند ابعاد بحران انرژي پيچيده‌تر شود.

هر دو طرف مذاكره در بغداد نشان دادند كه جدي هستند و به دنبال خريد زمان و وقت‌كشي نيستند.

نفس اينكه هم ما و هم غربي‌ها توافق كرديم كه نزديك به سه هفته ديگر مجددا در مسكو بنشينيم پاي ميز مذاكره، آن هم بعد از دو روز مذاكره در بغداد، حكايت از آن دارد كه غربي‌ها دريافته‌اند كه ما در مورد حصول توافق درباره مساله هسته‌اي‌مان جدي هستيم.

در عين حال هم براي خودمان ملاك و معيارهايي داريم كه به راحتي از آنها نمي‌گذريم. نفس اين باور و رسيدن به اين نقطه اتفاقا مهم‌ترين دستاورد مذاكرات بغداد بود و از اين بابت بايد به جليلي و باقري نمرات بالايي داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Kingdom
جلیلی می تواند رئیس جمهور بعدی ما شود با 2 شرط
1- پایداری بیاید پشتش
2- احمدی نژاد طرف کسی را نگیرد
Iran, Islamic Republic of
من نمیفهمم چرا تا یک کسی در پست خود عالی عمل میکند باید رئیس جمهور شود. مثلا شهردار، رییس مجلس ، .....
این افراد اتفاقا در پست خود بسیار متبحر هستند و خواستن این افراد در پست های دیگر به نظر من جفا در حق این افراد است مطمئنا کاری که دکتر جلیلی میکند بسیار والاتر از مقام رئیس جمهور است
این افت جامعه ما در انتخاب افراد در گزینش ها بعد از موفقیت ها است.
البته با احترام به نظر دوست عزیزی که کامنت گذاشتند
Germany
البته فارغ از بحث نامزدی اقای جلیلی برای ریاست جمهوری به نظرم برخی پست ها هستن که سنگ محکی برای سنجش مدیریت و درایت طرف هستن و می تونه مقدمه ای برای مدیریت بالاتر و بزرگتر مثل ریاست جمهوری باشه
United States
زیبا کلام در این تحلیل تلاش کرده در پوشش تایید رفتار دیپلماتیک ایران ، موضوع فعالیت هسته ای ایران را یک نگرانی واقعی برای غربی ها و ترس جامعه بین الملل از دست یابی ایران به سلاح هسته ای نشان دهد درحالی که هر الفبای سیاست خوانده ای میداند این موضوع بهانه ای بیش نیست
Iran, Islamic Republic of
باید در کار مذاکرکنندگان محترم و متعهد و بصیر شک کرد که چه اشکالی در مذاکرات آنها وجود داشته است که فردی چون زیبا کلام!!!؟؟ از آنها راضی است و نمره قبولی می دهد!!!
United States
نمره ممتاز آقای زیبا کلام به مذاکرات ایران و 5+1 مشکوک به نظر میرسد و بایستی تجزیه و تحلیل دقیقی پیرامون دست آوردهای مذاکرات در بغداد صورت پذیرد.
شاید طرفهای مقابل ایران نیاز به این دور تسلسل مذاکرات دارند و هر دفعه براساس منافع خود مذاکره کرده و اهداف پنهان خودرا دارند دنبال میکنند .
Netherlands
با توجه به این امر که ایران اصلا نیازی به مذاکره ندارد و چیزی ندارد که با کسی در مورد آن مذاکره کند طولانی شدن مذاکرات تحمیلی آمریکا و اسراییل در حقیقت یک شکست برای ایران است. حال باید دید هدف آنها از این کش دادن به اصطلاح مذاکرات چیست. به نظر من آنها پذیرش توقف غنی سازی 20 درصدی را که در بغداد به ایران تحمیل کرده اند نشانه ضعف ایران دانسته و برای همین مذاکراتشان را به دور سوم کشاندند تا در مسکو در کنار گرفتن موافقت ایران با تعطیلی غنی سازی 20 درصدی، تعطیلی فردو و اجازه بازرسی کامل از تمام تاسیسات نظامی ایران را هم به دست بیاورند. غربی ها مشکلی ندارند که موقتا و مصلحتی در مقابل غنی سازی زیر 5 درصدی ایران سکوت کنند و صرفا خواهان موافقت ایران با تعطیلی غنی سازی 20 درصدی و در کنار آن تعطیلی فردو و دادن اجازه دسترسی به همه تاسیسات نظامی ایران بشوند. در صورتی که آنها به این هدفشان برسند عملا غنی سازی ایران را تعطیل کرده و با بازرسی های گسترده بعدی که از تاسیسات نظامی ایران خواهند کرد توان و ظرفیت دفاعی متعارف ایران را هم برآورد خواهند کرد و خود را برای حمله نظامی به ایران و نابودی بقیه تاسیسات نظامی و هسته ای ایران آماده خواهند کرد. ایران باید خیلی هوشیار باشد و به دامی که دارند برایش می گذارند نیفتد.