شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

عشق مجازی همه وجود انسان را به نزول می‌کشد

يکشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۱
کد مطلب: 874687
انصاریان گفت: درک پیامبر (ص) از روزه درک عاشق و معشوق بود به این علت پس از روز عید فطر ۶ روز دیگر روزه می‌گرفتند. حضرت درک می‌کردند که این معشوق زوال ندارد.
عشق مجازی همه وجود انسان را به نزول می‌کشد
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان کارشناس مسائل دینی به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به سخنرانی پرداخته و گفت: طبق آیات قرآن کریم خردمندان و عاقلان با ایمان گره دارند و وجود مقدس حق و قیامت را باور دارند.

وی افزود: خردمندان و عاقلان عبادات خداوند را با همان هویت الهی و ملکوتی خود مشاهده می‌کنند و صدای حق را با همان کیفیت معنوی و آثار خود می‌شنوند و با نیروی درک حقایق را لمس می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه هرکس خرد خالص و عقل صاف دارد دریافت او از حقایق با دیگران تفاوت دارد، عنوان کرد: طبق آیات و روایات آنها به علت روح عبودیت خود که قبول کردند از وجود حضرت حق اطاعت کنند عبادات آنها پذیرفته است. در قرآن کریم خداوند فرموده است که از مردم به اندازه توان آنها انتظار دارد.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه در کتاب‌های شیعه بیان شده است که مسجد در زمان پیامبر (ص) و پس از آن از نظر ظاهری آباد نبوده است، اظهار کرد: با این وجود امیرمومنان امام علی (ع) می‌فرمایند عبادت کردن در مسجد برای من لذت بخش‌تر از حضور در بهشت است؛ چرا که در عبادت به حق وصل هستم و رضای او را جلب می‌کنم اما در بهشت با بدنم به بهشت وصل هستم.
وی با بیان اینکه نگاه و درک ما از عبادت بسیار معمولی و گاهی با بی‌میلی انجام می‌گیرد، ابراز کرد: به عنوان مثال وقتی اعلام می‌کنند که فردا شب عید فطر است از درون برخی می‌گذرد که راحت شدیم.
این استاد اخلاق با اشاره به علت مختلف بودن اسامی بهشت در قرآن، گفت: بهشت طبقاتی نیست و به علت اختلاف مکلفین ۸ تا است، نماز ما با نماز امیرمومنان امام علی (ع) فرق دارد. درک پیامبر (ص) از روزه درک عاشق و معشوق بود به این علت پس از روز عید فطر ۶ روز دیگر روزه می‌گرفتند. حضرت درک می‌کردند که این معشوق زوال ندارد، از دست رفتنی نبوده، ماندگار است و از لحظه مرگ با او تا روز قیامت محشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه انسان وقتی وارد برزخ می‌شود هر کار خیری انجام داده است آن را مشاهده می‌کند و تا قیامت در کنار او خواهند بود، گفت: تنها جایی که پیامبر (ص) کلمه عشق را به کار گرفتند اینجا بوده است. جای دیگر کلمه محبت و فوران محبت را به کار گرفتند.

وی بیان کرد: کسی که عاشق عبادت است آن را با قلب خود در آغوش می‌گیرد، در روایات شیعه دو جای دیگر هم کلمه عشق آمده و آن دو جا در فرمایشات امیرمومنان امام علی (ع) است که یکی از آنها درباره عشق مجازی است که می‌فرماید کسی که عاشق می‌شود کور می‌شود.

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: در عشق مجازی عاشق کور می‌شود اما در عشق حقیقی عاشق نورانیت بیشتر و دید وسیع‌تری پیدا می‌کند. این عشق بار مثبت دارد اما عشق مجازی بار منفی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه مردم می‌دانند که پول از دست رفتنی است اما عاشق آن هستند، اظهار کرد: این عشق چشم را کور می‌کند و انسان از حقیقت بینی دور می‌شود. جوانان زیادی گرفتار عشق مجازی شدند پس از چند سال این عشق تبدیل به آتش شده و زندگی آنها را سوزانده است. عشق مجازی همه وجود انسان را به نزول می‌کشد اما عشق حقیقی همه وجود انسان را به صعود و کمال می‌کشاند.

وی با بیان اینکه انبیا الهی عبادت را معشوق می‌دیدند معشوقی که زایل نمی‌شود از دست نمی‌رود و فقط به عاشق اضافه می‌کند و چیزی از او کم نمی‌کند، گفت: معشوق ملکوتی پرداخت کننده است و دریافت کننده نیست برعکس معشوق مجازی فقط دریافت کننده است.

انسان بی‌نماز و بی روزه سرمایه‌های عظیمی را از دست می‌دهد. خداوند متعال به بهشتی‌ها محبت می‌کند که هفت طبقه جهنم را ببینند و با دوزخیان صحبت کنند کسانی که در بهشت هستند با مجرمین گفتگو می‌کنند پاسخ و پرسش دارند. آنها از جهنمی‌ها می‌پرسند چرا راه شما به دوزخ افتاد، اولین جوابی که جهنمی‌ها می‌دهند این است که اگر پرونده ما از نماز خالی نبود ما نزد شما بودیم.

این کارشناس مسائل دینی در پایان خاطرنشان کرد: در آخرت جای نماز را جنات پر می‌کند. بی‌نماز بهره‌های زیادی را از دست می‌دهد، در روایت آمده است که اگر نماز جماعت از ۱۰ نفر بگذرد و ۱۱ نفر بشود دریاها مرکب و همه درختان عالم قلم بشود ثواب این نماز جماعت ۱۱ نفره را نمی‌توانند بنویسند.
https://jahannews.com/vdch6kn6q23nq-d.tft2.html
jahannews.com/vdch6kn6q23nq-d.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *