سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
۱

المیادین: یمن به سعودی‌ها فهماند امنیت خریدنی نیست

سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب: 702787
وبگاه خبری المیادین شکست‌های سنگین اخیر عربستان از یمنی‌ها را گواه سخنان مقامات ایران دانست که به سعودی‌ها تاکید کردند امنیت خریدنی نیست.
یمن به سعودی‌ها فهماند امنیت خریدنی نیست
به گزارش جهان نيوز، وبگاه خبری «المیادین» در یادداشتی با عنوان «عملیات نصر من الله، پیام‌های قدرت و سقوط توهم»، تاکید کرد، اعلام خبر عملیات بزرگ یمنی‌ها در محور نجران با تلفات سنگین آن برای عربستان را دارای پیام‌های استراتژیک برای منطقه خواند.
 
در این یادداشت آمده است: تحولات حوزه یمن در دو روز گذشته نه تنها به عربستان سعودی سیلی زد بلکه در این حجم و کیفیت عظیم خود پیش از پیامدهای فوری نظامی و سیاسی پیامدهای استراتژیکی به ارمغان آورده است.

نویسنده عملیات موسوم به «نصر من الله» را که توسط انصارالله در محور نجران در مرز شمال یمن با جنوب عربستان انجام شد سیلی به نیروهای سعودی و در پس آن متحدان آمریکایی آنها توصیف کرد و گفت: آمریکایی‌ها روی قدرت سران سعودی برای یکسره شدن جنگ در یمن و به زانو درآوردن مردم این کشور حساب کرده بودند تا در سایه تحریم‌ها علیه ایران پیام قدرتی به ایران باشد، اما یمنی‌ها با قدرت شکست توهمات نظامی سعودی ها را که متکی به تجهیزات نظامی بیگانگان در منطقه بود در میدان به منصه ظهور گذاشتند.

المیادین نوشت: همین توهمات توسط محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم تکذیب شد هنگامی که وی با اشاره به تجهیزات نظامی اخیر آمریکا در خلیج فارس ریاض را به تحریک تنش برای هموار کردن راه ورود بیگانگان به منطقه متهم کرد.

این وبگاه خبری افزود: اما مهم‌ترین اشاره ظریف متوجه خود عربستان سعودی بود وقتی او از این کشور خواست بفهمد که امنیت خریدنی نیست. وی توضیح داد که پایان دادن به جنگ در یمن باعث کاهش تنش‌های منطقه‌ای خواهد شد.

المیادین نوشت: ایران تاکید می‌کند که راه حل بسیار روشن برای پایان دادن به تنش در منطقه و  تخریب نشدن بیشتر چهره عربستان  در تمایل ایران برای دستیابی به آرامش با همسایگان عرب خود در حوزه خلیج (فارس) و بخصوص عربستان است و اینکه عربستان حق تعیین سرنوشت را به خود ملت یمن بدهد و دست از سلطه گری بر یمن بردارد.

اسکندر تصریح کرد: با این وجود، نکته قابل توجه این است که تهران در عین حال دست برتر در کنترل منطقه را دراختیار دارد، پیام‌های گفت‌وگو به همسایگان خود ارسال می‌کند. فراتر از آن  درخواست ایران از عربستان سعودی برای اینکه معقولانه عمل کرده و جنگ یمن را متوقف کند به موازات موضع‌گیری بسیار شجاعانه ایران در برابر ایالات متحده‌ای است که حامی عربستان سعودی شمرده می‌شود.

نویسنده افزود: وقتی ظریف درباره سعودی‌ها گفت که آنها تصور می‌کنند همانطور که تاکنون همه چیز را با پول، اسلحه، دوستی و پشتوانه خریداری کرده‌اند می‌توانند امنیت را با پول خریداری کنند و خواستار این بود که این توهم را کنار بگذارند. این سخنان گواه این است که مدیریت سیاسی در ایران کاملا با دیگر دشمنان ایالات متحده متفاوت است.

نویسنده با تاکید بر اینکه رهبری ایران هرگز در برابر وحشت فشارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی عقب نشینی نخواهد کرد، افزود: همین گفته‌های ظریف نشان می‌دهد که موضع سیاسی ایران در برابر عربستان برخاسته از مجموعه تاکتیک‌های مختلفی است که یک هدف واحد و آن هم صیانت از حاکمیت و ابراز استقلال در موضع ایران را دنبال می‌کند.

وی نخستین تاکتیک ایران را پیام شجاعت ایران به حامی بزرگ فعالیت‌های سعودی‌ها یعنی آمریکا دانست و دومین آن را پیام قدرت و بیدار کردن عربستان از توهم است و تاکتیک سوم ترکیبی از هشدار به سعودی‌ها در کنار دراز کردن دست به سمت آنها در صورتی است که دست  از جاه طلبی خود در یمن بردارند.

اسکندر تاکید کرد: همین موضع ایران موجب شده که آمریکا به آن احترام گذارد و حتی در اوج فشارهایی که به ایرانی‌ها وارد می‌کندبا دقت روی این کشور حساب کند.

المیادین نوشت: مخالفت ایران با آمریکا و متحدان آن در منطقه نه تنها  بازتاب آموزه‌های سیاسی و فرهنگی پذیرفته شده توسط نظام سیاسی ایران است، بلکه مطمئنا نتیجه توانایی‌های واقعی تهران است که توانسته از منافع خود محافظت کند و هیچ دستورالعملی را که  منافع آن را تامین نمی‌کند، نمی‌پذیرد حتی اگر از سوی رئیس جهان یا عوامل تحریک کننده آن باشد حتی اگر این یک مدل بی ادب مانند دونالد ترامپ باشد.

نویسنده افزود: امکان ندارد چنین رهبران مستقلی در ایران حاضر شوند زیر شمشیر تحریم‌ها و لشکرکشی‌های نظامی و زورگویی‌های سیاسی به سمت مذاکره روند. این جنگ اراده‌ها ادامه دارد بین یک قدرت منطقه‌ای که  قدرت خود را از خاک و تاریخ آن گرفته است و قدرت‌های بزرگ جهانی که قادر به درک دیگران و پذیرش استقلال آنها نیستند.
 
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ارتش تروریست سعودی توانایی مقابله با یمن را ندارد