پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

اهداف پشت‌ پرده گردشگران صهیونیست

دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب: 697022
گردشگران رژیم صهیونیستی در اردن اهداف متعددی را دنبال می‌کردند که با خشم عمومی مردم اردن، این اهداف با شکست مواجه شد.
اهداف پشت‌ پرده گردشگران صهیونیست
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، اخیراً گروهی از گردشگران صهیونیست با حضور در مقام هارون واقع در منطقه باستانی البتراء اردن و انجام برخی مراسم دینی در محدوده آن، اعتراض و نگرانی مقامات و افکار عمومی اردن را برانگیخته‌اند.

در حالی که موج افکار عمومی، کابینه این کشور و به‌ویژه عبدالناصر ابوالبصل وزیر اوقاف را در این حادثه مقصر می‌داند و خواستار برکناری او شده است، اما عاطف الطراونة رئیس مجلس نمایندگان اردن تلاش دارد به هر قیمتی شده از دولت و وزیر اوقاف این کشور حمایت کند، این در حالی است که نمایندگان پارلمان نیز جنجال گسترده‌ای را به‌راه انداخته و خواستار مسئولیت‌پذیری کابینه اردن در قبال این حادثه شده‌اند.

بررسی حادثه البترا دیروز به مناقشه‌ای جدید در پارلمان اردن تبدیل شد و طارق خوری نماینده پارلمان به وزارت اوقاف حمله کرده گفت که این وزارتخانه مسجدی را که در نزدیکی مقام هارون پیامبر وجود داشته مسدود کرده، اما به گردشگران صهیونیستی اجازه داده از این منطقه بازدید کنند.

ابوالبصل وزیر فرهنگ اردن پیش از این تلاش داشت اعتراضات در افکار عمومی را مدیریت کند، در این زمینه الطراونه نیز به کمک ابوالبصل آمد و مدعی شد که محلی که بازدید شده، یک محله باستانی است که مخصوص عبادت نبوده است.

البته چنین توضیحاتی نتوانست مسئولیت دولت اردن را در قبال این حادثه برطرف نماید، چرا که مردم اردن این اقدام را با انگیزه بسترسازی برای عادی‌سازی روابط اردن با اسرائیل در عرصه گردشگری معرفی می‌کنند.

این جنجال هنگامی گسترده‌تر شد که مقامات منطقه البترا اعلام کردند که یکی از نگهبانان وزارت اوقاف درب این مرکز را به‌روی گردشگران صهیونیست باز کرده است.
طراونة برای بررسی و تحقیق در خصوص این حادثه بدون ایجاد حساسیت، تلاش کرده نشستی مشورتی و غیررسمی با دولت برگزار کند، این در حالی است که سندیکاهای کارگری اردن با صدور بیانیه‌ای خواستار بررسی اقدامات حمایتی دولت نسبت به خطرات عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شدند و دولت را مسئول شکست در حمایت از مراکز و آثار باستانی داخلی اردن دانسته خواستار بررسی تأثیرات این شکست بر نقش اردن در قیمومیت مراکز دینی در سرزمین‌های اشغالی شدند.

عوامل خشم جامعه اردن از سفر هیئت صهیونیستی
سفر یک هیئت صهیونیستی به منطقه باستانی البترا با اعتراضات بی‌سابقه افکار عمومی و نخبگان سیاسی اردن همراه شده و معترضان این اقدام را زمینه‌سازی برای پیگیری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌دانند. خلیل عطیه یکی از عناصر پارلمان اردن در گفتگو با القدس العربی این سفر را در راستای پروژه تل‌آویو در منطقه در چارچوب زنجیره‌ای بی‌پایان از خرافات و اساطیر دانست که در راستای تحریف تاریخ صورت گرفته است.

القدس العربی به‌نقل از مها الخطیب وزیر گردشگری سابق اردن نسبت به خطرات و روند عادی‌سازی روابط در سطح گردشگری و تأثیرات این اقدام در تعریف تاریخ منطقه هشدار داده تأکید کرد که این اتفاق این‌گونه وانمود می‌کند که یهودیان برخی مراکز وابسته به خود در این منطقه دارند.

وزیر گردشگری سابق اردن هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و درباره حضور گردشگران این رژیم در مناطق تاریخی و باستانی کشورهای عربی هشدار داد.

بر اساس گزارش القدس العربی صهیونیست‌ها در زمان وزارت الخطیب در جریان بازدید خود تلاش داشتند برخی سفال‌ها را که روی آن به‌زبان عبری نوشته شده بود و یا برخی نمادهای یهودی را در این منطقه دفن کنند. در آن زمان دولت اردن مانع از آن شد که یک گردشگر صهیونیستی لباس‌های دینی را همراه با خود به این منطقه بیاورد.
این اتفاقات در شرایطی شکل گرفته که فضای مجازی جامعه داخلی اردن نیز مملو از اعتراضات مردمی شده است. یک هفته بعد از وقوع این اتفاق هشتگی در فضای مجازی راه افتاده که معتقد است؛ فلسطین اشغال شده و مسجد الاقصی در خطر قرار دارد و در عین حال اسرائیل برنامه‌هایی را مبنی بر ادعای وجود یهودیان سنتی در اردن مطرح کرده است.

این اتفاق درست در زمانی رخ می‌دهد که دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی تمام فشارهای خود را بر کشورهای عربی منطقه وارد می‌کنند تا بتوانند پروژه موسوم به معامله قرن را به‌اجرا بگذارند. پیامدهای این پروژه و پیشبرد روند عادی‌سازی روابط اردن با رژیم صهیونیستی و طراحی موجودیت موهوم یهودیان در منطقه باستانی البتراء که می‌تواند زمینه‌ساز اشغالگری رژیم صهیونیستی در این مناطق شود، جامعه اردن را نسبت به آینده نگران کرده است.

مها الخطیب همچنین در  گفت‌وگو با خبرگزاری عمّون اردن درباره سفر گردشگران صهیونیست به اردن هشدار داد و گفت که آن‌ها با سفرهای خود به‌دنبال ترویج تفکر صهیونیستی خود هستند.

این مقام سابق اردن در گفت‌وگو با شبکه المیادین نیز گفت که اخیراً صهیونیست‌ها در چندین محل تاریخی اردن آثاری دفن کرده‌اند که ادعاهای خود را در آینده اثبات کنند.
او ادامه داد: «گردشگران اسرائیلی خسیس‌ترین گردشگران هستند و همیشه مشکل ایجاد می‌کنند، علاوه بر این، صهیونیست‌ها برای اینکه ادعا کنند بخشی از کشورهای عربی به‌ویژه آثار باستانی متعلق به آن‌هاست، طرح‌هایی دارند».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *