شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲
۳۹

اروپا ثبت کانال ویژه تجارت با ایران را اعلام کرد +متن

پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۲
کد مطلب: 669553
دولت‌های اروپایی روز پنج‌شنبه بالأخره پس از ماه‌ها، رسما ثبت کانال ویژه تجارت با ایران را اعلام کردند.
اروپا ثبت کانال ویژه تجارت با ایران را اعلام کرد +متن
به گزارش جهان نيوز، سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس روز پنج‌شنبه رسما اعلام کردند که کانال ویژه تجارت اروپا و ایران ثبت شده است.

متن کامل بیانیه وزرای خارجه سه کشور اروپایی به شرح زیر است:
فرانسه، آلمان و انگلیس، در راستای تعهد راسخ و تلاش‌های ادامه‌دار خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به تأیید قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده، ایجاد «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» را اعلام می‌کنند. این ابزار، کانال ویژه‌ای برای تسهیل تجارت مشروع میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران است.

سه کشور اروپایی بار دیگر تأکید می‌کنند که تلاش‌ها برای محافظت از مفاد اقتصادی مندرج در برجام، به اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی ایران، از جمله همکاری‌های کامل و به موقع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشروط است. 

«ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» با تمرکز بر روی ضروری‌ترین بخش‌ها برای مردم ایران - از قبیل اقلام دارویی، کالاهای پزشکی و کالاهای کشاورزی و غذایی- از تجارت مشروع با ایران حمایت خواهد کرد. ابزار پتشیبان تجارت مالی در دراز مدت قصد دارد به روی فعالان اقتصادی از کشورهای جهان سوم که مایل به تجارت با ایران هستند گشوده شود و سه کشور اروپایی کماکان نحوه دستیابی به این هدف را بررسی می‌کنند.

ایجاد ابزار پشتیبان مبادلات تجاری، اولین گام مهم اتخاذشده توسط سه کشور اروپایی است. عملیاتی‌ کردن ابزار پشتیبان مبادلات تجاری بر اساس رویکردی گام به گام خواهد بود:
- سه کشور اروپایی در کنار ابزار پشتیبان به کار بر روی جزئیات ملموس و عملیاتی جهت مشخص کردن نحوه فعالیت این شرکت ادامه خواهند داد.

- سه کشور اروپایی برای ایجاد نهاد موثر و شفافی که برای عملیاتی کردن ابزار پشتیبان ضروری است با ایران همکاری خواهند کرد.


فعالیت ابزار پشتیبان مبادلات تجاری، منطبق با بالاترین معیارهای بین‌المللی در زمینه مبارزه با پولشویی، مبارزه با تأمین مالی تروریستی (AML/CFT) و تبعیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل خواهد بود. در همین راستا، سه کشور اروپایی از ایران انتظار دارند فوراً تمامی عناصر برنامه اقدام FATF را اجرا کند.     

سه کشور اروپایی تعهد خود را در زمینه توسعه بیشتر این ابزار پشتیبان با همکاری کشورهای علاقه‌مند اروپایی مورد تأکید قرار می‌دهند تا بتوان با پیروی از گام‌های مشخص‌شده در بالا از مبادلات تجاری مشخص‌شده در بالا حمایت کرد.  

صبح امروز رسانه‌های اروپایی گزارش داده بودند که این کانال ویژه مالی (اس‌پی‌وی) روز گذشته با نام رسمی «INSTEX» (ابزار پشتیبان مبادلات مالی) در فرانسه ثبت شده و یک بانکدار آلمانی به نام «پر فیشر» ریاست آن را بر عهده گرفته است. در این کنسرسیوم مالی و حقوقی، انگلیس هم سهامدار است. ممکن است دیگر اعضای اتحادیه اروپا نیز به این شرکت بپیوندند.

بر اساس اعلامیه ثبت این شرکت که در روزنامه رسمی دولت فرانسه منتشر شده، آدرس شرکت اینستکس همان آدرس وزارت دارایی فرانسه است. قرار است نمایندگانی از وزارت خارجه آلمان، فرانسه و انگلستان بر فعالیت این شرکت نظارت کنند.

روی کاغذ، قرار است این ساز و کار که دو شعبه اروپایی و ایرانی دارد، حساب شرکت‌های بدهکار و بستانکار در دو طرف را تسویه کند، به این صورت که به عنوان نمونه یک شرکت اروپایی بدهکار به ایران، بدهی خود را به INSTEX پرداخت می‌کند و INSTEX هم به نمایندگی از ایران این پول را در قالب انتقال وجه یا تخصیص اعتبار، به شرکت‌هایی منتقل می‌کند که به ایران کالا صادر کرده و طلبکار هستند.

اردیبهشت ماه امسال، همزمان با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایده راه‌اندازی یک کانال مالی ویژه برای تسهیل تجارت شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی با ایران، مطرح شد. از آن زمان، اروپا هر بار ثبت این ساز و کار را به بهانه‌های گوناگون به تعویق انداخت.

این هفته «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با تأیید نهایی شدن این ساز و کار، گفت هدف از این کانال این است که ادامه تجارت در زمینه‌هایی که توسط آمریکا «تحریم نشده‌اند» تضمین شود. بر اساس گزارش‌های آلمانی، این ساز و کار در ابتدا فقط اقلام انسانی (دارو و مواد غذایی) را پوشش می‌دهد، اما ممکن است در آینده دامنه دربرگیری آن افزایش یابد.

سید «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران امروز در واکنش به این گزارش‌ها گفت: «اینکه در برخی جاها گفته شده کالاهای غیرتحریمی یا مواد غذایی و ...، ممکن است شروع کار با این کالاها باشد تا یک الگویی برای پرداخت و دریافت شکل بگیرد، ولی اصولا سازوکار برای کالاهای تحریمی مفید خواهد بود و هدف تشکیل این سازوکار هم برای کالاهای تحریمی است و امیدواریم به آن نقطه برسیم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دلتان به آبنبات چوبی اهدایی خوش است ؟!
Iran, Islamic Republic of
جلسه ی بعد مجمع تشخیص، همه به تمامی موارد پالرمو و سی اف تی و اف ای تی اف رای می دهند.
پس از خروج آمریکا، به هر بهانه ای،خارج شدن ایران را به تعویق می اندازند
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
پس از اینکه ترامپ از برجام خارج شد اروپا 8ماه ایران را سرگرم کرد تا SPV را فقط «ثبت» کنند و حالا چند ماه هم طول می دهند تا به همه ثابت شود که این کانال مالی آنقدر تنگ است که یک دلار یک دلار از آن رد می شود و عملا تبدیل به نفت در برابر غذا و دارو می شود. مثل داستان گشایش 1000 ال سی، در روز اجرای برجام، که بعدا مشخص شد هیچ تأثیری بر مبادلات مالی ایران ندارد. غربگرایان به مدد اروپا و آمریکا، برجام را سرپا نگه می دارند تا روحانی و غربگرایان بتوانند این را به مردم القا کنند که «دلیل مشکلات امروز و تحریمها، سیاست های منطقه ای و موشکهای ایران است» نه ناکارآمدی ها و خیانتهای دولت. اما اگر پس از خروج آمریکا، ایران هم از برجام خارج می شد دلیل تحریمها و مشکلات هسته ای بود و لازم نبود مذاکره مجدد کنیم یا بهانه ای به دست غربگرایان نبود تا بگویند باید کنوانسیونهایی مثل پالرمو ، CFT و FATF و غیره را بپذیریم.
M.sh
Iran, Islamic Republic of
این دلقک بازی ها توسط عناصر بیرونی(اتحادیه اروپا) و عناصر داخلی(...) فقط و فقط تحمیل تصویب fatf و امثالهم هست و بس. وگرنه هیچی از توش در نمیاد اینو مطمئن باشید.
Iran, Islamic Republic of
2 سال معطل میکنن برای ثبت.. 2 سال برای تایید نهایی. . 2 سال برای ابلاغ به بانک. 2 سال برای اجرا.. 2 سال برای باز شدن شبکه. . 2 سال برای... آخرش می بینی اتلاف وقت فقط عملیات فریب بود
سیب و گلابی اروپایی
Iran, Islamic Republic of
وقتی اوباما سرمون با برجام کلاه گذاشت چرا این پیرزن بیریخت کلاه نذاره
اصلاح طلبا به پیش برای بزک کردن اروپا
آمریکا این دولت اصلاح طب رو با برجام گول زد
اروپا هم میخواد با spv این دولت رو گول بزنه ایندفه قراره سیب و گلابی از اروپا بیاد
علی
Switzerland
برادر. عزیز. هموطن. شما یک راهکار عملی ارائه بدهد. اصلا راهکار دولت راهکار نیست. اصلا ایت دولت بد. شماها که مدام فقط و فقط و فقط انتقاد میکنید یکبار هم که شده راهکار ارایه بدهید. الان میخواهید یک حداقل روابط بانکی با دنیا داشته باشید. چگونه؟؟ میخوام این نکته را هم بگویم چون ممکن است فراموش کرده باشید. ما در سال 92 هم که روحانی سر کار امد همه جانبه تحریم بودیم . یعنی نه تنها امریکا بلکه توسط کل اروپا و سازمان ملل. روابط بانکی صفر صفر بود. میخوام یادتون بندازم که یکبار در تحلیل هاتون فکر نکنید ما قبلا روابط بانکی بینالمللی در بالاترین سطح داشتیم و با روی کار امدن روحانی تبدیل به صفر شده. نخیر. دولت تلاش کرد که به نحوی تحریم ها را بشکونه و یک راهکاری داشت. راهکارش جواب نداد چون امریکا پا پس کشید. حالا شما راهکار عملی ارائه بفرمایید لطفاااا.
Iran, Islamic Republic of
برادر اب از سرمون گذشته از اين برجام مرجاما بياد بيرون از نو بسازيم چند سال سختي بالاخره رو پاي خودمون مي ايستيم ولي نه با اختلاس رانت با كار جهادي
Iran, Islamic Republic of
راهکار دور زدن تحریم ها انعقاد قراردادهای دوجانبه پولی با چین و روسیه و هند و ترکیه و غیره و حذف دلار از مبادلات تجاری است .
اقتصاد غرب در حال ورشکستگیه خیلی از قدرتهای نوظهور هستند که آماده مبادله تجاری با ما اند منتها کسی به آنها توجه ندارد برای لیبرال جماعت دنیا یعنی غرب
برنامه نفت در برابر غذای سازمان ملل برای صدام هم دقیقا همین بود
Romania
باسلام
حضور علی آقا
فقط مرور کوتاه: آقای روحانی با آنهمه وعده ووعید وجنجال وکوبیدن رقیب درباره ی برجام امدند خلاصه ی وعده چرخیدن اقتصاد وهسته ای بودکه محقق نشدتا امروزاقتصاد به وضع صف دهه ی شصت برگشت...
یعنی هیچ کاری عمدا ویا خوشبینانه سهوا برای تولید وکشاورزی نشدوهمه چیز موکول به برجام کاغذی شد
ما وقتی با دنیا می توانیم صحبت از تعامل کنیم که پایه های
اقتصاد وسیاستمان محکم باشدوگرنه مثل همین می شود که دولتمردان را 2سال تشنه تا لب آب بردند وبرگرداندند
یعنی 6سال طلایی را ابن دولت هدر داد...
Iran, Islamic Republic of
لطفا بیانیه رو بخونید بعد اظهارفضل کنید .نوشتند برنامه گام به گام خواهد بود و اجرایی شدن عملیات منوط به تصویب اف ای تی افه ! ...بابا بقال سرکوچه ما هم بهتر معنای گام به گام و معامله رو میفهمه ،یمی به این حضرات نیست بگه گام اول رو ما با انجام تعهدات برجامی برداشتیم ،گام بعدی عملیاتی شدن همین مانال مسخره س که حتی اونن حاضر نیستن انجام بدن وفقط گام بلللللندی به اندازه ثبت الکی روی کاغذ برداشتن ،درست مثل کلاه برجام اما ماباید درعوض همه اطلاعات خودمون رو دراختیار اونها بذاریم!!!!و... ثانیا گفتن ما باید نهادهای هنتایی درایران تشکیل دهیم !!!! خوش اشتهایی حضرات و بی عرضگی مسؤولین سبب شده به گرفتن اطلاعات اکتفا نکنن رسما لانه جاسوسی هم داشته باشن !!!! حالا به نظر شما که دنبال راهکار عملی بودید اصلا این اسکولها راهکار ندن بهتر نیست ،مارو به خیر شما امیدی نیست ،شر مرسان
سینا
Iran, Islamic Republic of
ببخشید اشتباه شد
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز راهکار عملی حذف دلاره (پیمان پولی با کشورهای دیگه) و جایگزین کردن ارز دیگه به جاش
الحمدالله همه میدونن که ما اکثر کالاهایی که به کشورمون وارد میشه از چین و ترکیه و کشورهای دیگه ست چرا ما وقتی اینقدر با چین روابط تجاری داریم و واحد پول چین هم یوان هست باید اول ریال خودمون رو به دلار و بعد دلار رو به یوان تبدیل کنیم که به مشکل بخوریم خب میشه با یه پیمان پولی بین ایران و چین مبادلاتمون مستقیم با ریال و یوان باشه و دلار حذف بشه ولی آقایون غربگرا گویا به دلار خیلی علاقه دارن و نمیتونن از دلار دل بکنن
Iran, Islamic Republic of
روحانی متشکریم
Iran, Islamic Republic of
الکی دلخوش نباشید اینهم مثل برجام بعدا"مشخص میشه که دقیقا"هیچ است .
Iran, Islamic Republic of
برامون ابزاري طرح كردن كه نود درصد بسود خودشونه معلوم هم نيس به ي بهانه اي اونم قطع نكنن اي برجام چه بلاي سرمون اوردي و خواهي اورد
Iran, Islamic Republic of
الانه که با کله بره سی اف تی رو تصویب کنه و نشست رسانه ای برگزار کنه وو بعد عضو شدن در سی اف تی فرداش اروپا از تمام تعهداتش خارج بشه عزیز اون ملعونی که بمب شمیایی بع عراق میده و ال سقوط و اسراییل رو به رسمیت میشناسه دست برهر کاری میزنه قانون کشک خاله اش
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
این کانال مالی نیست دستوری برامصوب کردن fatfهست و غذا در برابر نفت دارن به صورت زیرکانه ایران رو مثل عراق مکنند اونها به دنبال تغییر نظام نیستن میخوان از ایرا ن نشانه ای نماند و واقعا باید گفت خوب دارن کارشون رو انجام میدن ما تو خوابیم اونها هوشیار متاسفم!!!!
Iran, Islamic Republic of
بهترین نظر همینه. دقیقا هدف همینه
Iran, Islamic Republic of
توی این متن جز حقارت و تحقیر ایران چیز دیگه ای ندیدم...
جالبه مخصوص فروش کالا به ایران هست... یعنی نابودی تولید داخل...
پسر خاله
Iran, Islamic Republic of
خوش به حالت ظریف بالاخره به گلابیت رسیدی؟!!
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
منوط کردن اجرای کانال ویژه تجارت به اجرای عناصر اف ای تی اف توسط ایران حیله ای است به عدم انجام تعهدات توسط سه کشوراروپایی درقبال ایران واطمینان دادن به آمریکاست .
United States
وجدانا دیگه با SPV نرید کود انسانی وارد کنید
احترام خودتون رو نگه دارید
اول - این مورد همان مواردی است که هند و چین و.......را هم شامل شده و ان در مورد تامین دارو و غذا است از پول نفت سهمیه بندی شده ونه چیز
تازه دیگر .
دوم - شرطی است که برای اجرا نمودن همین مقدار گذاشته اند و انهم تایید اف.ای .تی اف است که دولت در مورد ان سکوت کرده است .
Iran, Islamic Republic of
خفت بار ترین شرایط علی برکت الله
این ابزار دقیقا مثل بسته حمایت غذایی دولته که غیر از توهین به شخصیت مردم چیزی نبود
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
عااالییی گفتید
کیوان نوری
Iran, Islamic Republic of
خیلی متأسفم برای افرای که به اقدامات اروپا دلخوش کردند و فکر می‌کنند اروپا می‌تواند مقابل آمریکا بایستد.
هدف اروپا محاصره همه جانبه ایران است.
چنانچه لوایح اف ای تی اف و پالرمو به تصویب نظام برسه و شروط رو قبول کنیم آنوقت؛
حزب الله ضعیف شده و در یک آن توسط اسرائیل تارومار می‌شود...
حماس و فتح نابود شده و اثری از فلسطین نخواهد ماند...
قیام و سجیل و شهاب و نصر و تمامی موشک‌هایی که طی سالیان اخیر ساختیم نابود می شوند...
بنابراین در پشت اقدامات اروپا اسرائیل بعنوان لیدر حضور داشته و راههای کیش و مات کردن ایران را اجرا می‌کند.
روحانی مچکریم
Iran, Islamic Republic of
باید به مصدق زمان دکتر ظریف و دست یارنش تبریک گفت بخاطر ای قهرمانی که مثل پسر شجاع کار کردن بعد از یکسان تازه اجازه دادن که نفت بفروشیم بجایش دارو و غذا بخریم تحقیری بالاتر از این نیست برای ملت
Iran, Islamic Republic of
تا حالا برجام بود،از این به بعد spv،یه عده ساده لوح هم که همیشه منتظرن تا دست و جیغ و هورا بکشن،خوش باشید
Iran, Islamic Republic of
هزاران کانال تجارت هم بازشود وضعیت اقتصادی مردم ایران هروز بدتر از دیروز خواهدشد
سینا
Iran, Islamic Republic of
نفت در برابر غذا ، اگر چیزی با اسپانیا بفروشید . پول آن به فرانسه رفته و اشغال فرانسوی با سودی که آنها تعیین می کنند راهی ایران می شود و این یک پیروزی از نوع برجامی آن است. خسته نبابشی ورحانی!
یاسر
Iran, Islamic Republic of
اینها تایید FATFرا درخطر دیدند وبرای اینکه امتیاز دندان گیر دیگری (اف ای تی اف)از ایران بگیرند (گلوگاه اقتصادی ایران )وهرموقع خواستند وما مقاومتی نشان دادیم این گلوگاه را تنگ تر کنند .
مجددا قیافه آدم خوبه را به خود گرفتند تا ساده لوحان داخلی وبرخی نوکران داخلی را تحریک کنند وفشار بیاورند با این آبنبات نسیه از کشور امتیاز گنده ای بگیرند وموفق که شدند آن آب نبات را هم مثل گلابی برای همیشه نارس خواهند کرد.
Iran, Islamic Republic of
این فقط نشان دادن یک آب نبات چوبی است برای تصویب ننگنامه اف ای تی اف بعد از آن چوب آب نبات را هم نخواهند داد ببین کی گفتم همانطور که در مورد ننگین نامه برجام گفتم
دانا
Romania
الان هم با اروپا ارتباط داریم در مورد اون چیزهایی هم که تحریم هستیم اروپایی ها تحریم آمریکا رو رعایت می کنند بنابراین spv کار شاقی نیست که اروپاهایی ها دارن سر و صدا می کنن همون روابط ساده بین المللی بارعایت تحریم آمریکا، خوب ما چی از دست می دیم چی به دست میاریم اونا چی از دست می دن و چی به دست میارن اگه با fatf ، کنوانسیون های مورد نظرشون موافقت بشه spv می تونه علاوه بر چشم کنترلی روی تبادلات اقتصادی ما چشم کنترلی روی تبادلات اقتصادی جهان سوم هم داشته باشه موضوع دیگه می تونن موانع تجارت غذایی و کشاورزیشون رو با spv حل کنن و این کار رو می تونن باتبادل ارز خودشون انجام بدن به عبارت ساده تر علاوه بر رفع گرسنگی مردمشون، ارز یورو رو تقویت کنند و مورد آخر ایران به دنبال ارز دو جانبه وچند جانبه با کشورهای جهان سوم نمی ره و باspv سعی در برقراری تجارت می کنه البته با تحریم های بیشتر و خواست مذاکرات جدیدتر مثل موشکی گلوگاه spv هم قابل تنگ شدنه و هم قابل کنترل
صبا
Iran, Islamic Republic of
سلام نمیدونم چرا دولتمردای ما نمیان از مردم کمک بگیرند چسبیدند به اروپا و آمریکا ، زهی خیال باطل این اروپاییها برای ما دام پهن کردند وقت بخرند، مسئولین ما هم جوگیر، برای اینکه بچه هاشون اونجا آرامش و زندگی مرفه داشته باشند اینجور ی دستپاچه شدند، آقا بیخیال ، این همه کامنت خوندم بخه خدا مردم ما خیلی بیشتر از مسئولن میفهمند ، مردم ما زخم خورده اند ولی متاسفانه مسئولین ما چون از بالا به مردم نگاه میکنند هیچ وقت درک نمیکنند فقط دارند تو کشورهای اروپایی و غربی برای خودشون و بچه هاشون امنیت زندگی فراهم میکنند ، وقتی مسئولین ما اینجوری باشند، انتظار دارین اروپا فرش قرمز زیر پامون پهن کنه؟
وزوزخان
Iran, Islamic Republic of
قدیما از چاله درمیومدن میوفتادن توی چاه ولی با طناب یه روزنه امیدی بود جدیدا از چاله میوفتن توی کانال! الفاتحه