دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

مخالفان سوریه به دنبال تفاهم با مسکو

شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 648918
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: وزیر خارجه این کشور در دیدار با رئیس هیئت مخالفان سوریه، درباره وضعیت این کشور با تمرکز بر حل سیاسی بحران این کشور گفت‌وگو کرد.
مخالفان سوریه به دنبال تفاهم با مسکو
به‌ گزارش ‌جهان نيوز به نقل از ایسنا، ‌این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه میزبان هیئت مخالفان سوری به ریاست نصر حریری بود. در این دیدار دو طرف به تبادل نظر درباره وضعیت فعلی سوریه با تاکید بر نیاز به حل سیاسی سریع بحران سوریه پرداختند.حریری به عنوان رئیس هیئت مخالفان سوری تاکید کرد: روسیه نقش موثری در پرونده سوریه دارد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی که روز جمعه‌ برگزار شد، گفت‌: روسیه نقش موثری در پرونده سوریه دارد. به همین دلیل ما تاکید داریم، کانال‌های ارتباطی فعالی با طرف روسی چه در مذاکرات ژنو و چه در مذاکرات آستانه داشته باشیم.
سرگئی ورشینین، معاون امور خارجه روسیه روز پنجشنبه‌ گفته بود، نصر حریری روز جمعه با لاوروف دیدار کرده و درباره روند سیاسی حل بحران سوریه و راه‌های تسریع آن گفت‌وگو می‌کند.

حریری پس از این دیدار در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت‌: هیئت مخالفان سوری با وزیر امور خارجه روسیه درباره موضوعات تشکیل کمیته‌ قانون اساسی در سوریه گفت‌وگو کرد. مهم‌ترین نکاتی که بررسی کردیم مساله تشکیل کمیته‌ قانون اساسی، ادلب و حفاظت از این منطقه به عنوان یکی از مناطق کاهش تنش در سوریه بود. همچنین بر لزوم رسیدگی به دیگر مشکلات موجود در ادلب و در راس آنها مساله گروه‌های تروریستی و لزوم ایجاد فرصت واقعی برای مذاکرات جهت رسیدن به راه‌حلی سیاسی تاکید کردیم.

براساس گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، رئیس هیئت مخالفان سوری در ادامه گفت‌: هیئت ما در دیدار با وزیر امور خارجه روسیه درباره دیدارهای مهمی که در مرحله آتی انجام خواهند شد و از همه آنها مهم‌تر نشست چهارجانبه امروز در ترکیه و نیز برخی موضوعات مانند پناهجویان، آوارگان، بازسازی سوریه و ساکنان ربوده شده سویدا گفت‌وگو کرد.

حریری تاکید کرد: هر گونه عملیات سیاسی معتبری باید یک اقدام هماهنگ و همسو با قطعنامه‌های شورای امنیت و بیانیه ژنو باشد و به ‌این‌ ترتیب کمیته‌ قانون اساسی سوریه نباید از اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت دور باشد بلکه این اقدام باید در قالب روند انتقال سیاسی مورد نظر شورای امنیت انجام شود.

این چهره مخالف سوریه با اشاره به پیشنهاد مسکو درباره قانون اساسی، گفت‌: طرح روسیه شناخته شده است و آنها درباره آن صحبت می‌کنند. اشکالی ندارد که به روند قانون اساسی کمی زمان دهیم و نباید تاریخ‌های قطعی برای آغاز روند قانون اساسی تعیین کنیم.

حریری در ادامه گفت‌: هیئت مخالفان حرکت در راه دستیابی به نقشه راهی روشن و یک جدول زمانی مشخص همان گونه که در بیانیه ژنو و قطعنامه ۲۲۵۴ تعیین شده جهت رسیدن به راه‌حل سیاسی را ضروری می‌داند.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: مسکو بر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه تاکید دارد و از آغاز گفت‌وگویی سوری ــ سوری در داخل این کشور مطابق با قطعنامه شورای امنیت و نتایج کنفرانس سوچی حمایت می‌کند.
در این دیدار رئیس هیئت مخالفان سوریه دمشق را به ایجاد موانعی جدید در راه تشکیل کمیته‌ قانون اساسی متهم کرد و گفت: دمشق بر تدوین دوباره قانون اساسی فعلی به جای تعیین قانون اساسی جدید پافشاری می‌کند.

وی تاکید کرد: هیئت مخالفان با بازگشت پناهجویان مخالف نبوده و گام‌های عملی را در این راستا برداشته است تا آنها بتوانند به کشور بازگردند. ما به قانون اساسی جدید و انتخاباتی آزاد نیاز داریم و می‌خواهیم مشکلات انسانی در سوریه حل شده و پناهجویان به کشور بازگردند.

حریری با اشاره به اینکه دولت فدرالی که حزب اتحادیه دموکرات سوریه اعلام کرده برخلاف خواست مردم این کشور است، گفت‌:  طرف‌های مسؤول قانون اساسی هیئت مخالفان سوریه، دمشق و یک سوم دیگری هستند که سازمان ملل تعیین می‌کند.
وی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت‌: ما در اصل بر حضور نمایندگان مردم سوریه در این کمیته‌ تاکید داریم. بنابراین شورای ملی کردها که شامل احزاب سیاسی اصیل و شناخته شده، چهره‌های مستقل، جنبش جوانان انقلابی، شوراهای محلی و فعالان سیاسی است، همان نمایندگان نهادهای "انقلاب" از ابتدا تا این لحظه بوده‌اند.

حریری افزود: مساله کردها، مساله‌ای ملی و بخشی از مساله ملی سوریه است و بدون وجود آنها نمی‌توانیم به راه حلی دست یابیم زیرا کردها شرکای واقعی ما در سوریه هستند.

همچنین حریری با طرح ایجاد نظام فدرالی در سوریه، مخالفت کرد و گفت‌: گروهی وجود دارند که در راستای انحصار نمایندگی برادران کرد در حزب اتحاد دموکرات سوریه تلاش می‌کنند و این حزب عبارت است از یک گروه مسلح که تصمیماتی خارج از خواست  مردم سوریه یعنی نظام فدرال را اعلام کرد.

رئیس هیئت مخالفان سوریه ادامه‌ داد: حزب اتحاد دموکرات نیروها و رهبران خارجی از حزب کارگران کردستان در کشورهای همسایه دارد و دست به نقض مسائلی در خاک سوریه می‌زند. این حزب بخشی از نهادهای "انقلاب" سوریه، نبوده و نزدیک به دمشق است.

وی افزود: این حزب با ساختار کنونی‌اش از طرف نهادهای "انقلابی" و مخالفان سوری مورد قبول نیست. مذاکرات جدی میان آمریکا و ترکیه در راستای توجیه این حزب درباره عدم امکان ادامه این پروژه‌ وجود دارد زیرا آنها موفق نخواهند شد و باید به راه درست بازگردند و از نقض حقوق مردم سوریه دست برداشته و رهبران خارجی خود را جهت رسیدن به درک مشترکی برای حل این مشکل از حزب بیرون کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *