يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
یک روانشناس مطرح کرد

معنویت بُعد چهارم از سلامت انسان

دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب: 648144
یک روانشناس گفت: معنویت برای افراد، راهی است که آن‌ها را در مسیر خود شکوفایی هدایت می کند و باعث می شود انسان‌ها بر ارزش های درونی خود متمرکز شوند و تلاش کنند که به انسان بهتری تبدیل شوند.
معنویت بُعد چهارم از سلامت انسان
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، فروغ جعفری روانشناس  در ارتباط با اینکه  معنویت یکی از فضیلت‌های افراد توانمند و موفق است که خیلی از آدم ها در زندگی به دنبال آن هستند گفت: بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهد پرداختن به معنویات مزایای زیادی برای انسان ایجاد خواهد کرد.

وی در برنامه حال خوب شبکه سلامت گفت: در واقع معنویت به معنای یکپارچگی با هستی و کائنات و خود را جزئی از کل بزرگتر دیدن است؛ همچنین فرد به ذات مقدس توانمندی در هستی معتقد است. جالب است بدانید که معنویت، بنا به دیدگاه سازمان بهداشت جهانی پس از ابعاد سه گانه زیستی، روانی و اجتماعی، بعد چهارم از سلامت انسان را تشکیل می‌دهد.

این روانشناس با بیان اینکه افراد دارای معنویت توانمند تر خواهند بود گفت:‌  این افراد «در ارتباط با خود»، دارای اهدافی ارزشمند، خود آگاهی و صلح درونی هستند وهمچنین  «در ارتباط با دیگران»، روابط عمیق معنادار و منصفانه و توام با عشق و همدلی دارند.

 وی ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های افراد دارای معنویت می‌توان به این موارد نیز اشاره کرد که «در ارتباط با طبیعت»، مراقب و متوجه هستند و باور دارند که طبیعت بخشی از هستی و همسوی با آنهاست و به معجزات طبیعت توجه می کنند و با خدا به عنوان نیروی برتر، ارتباطی توام با عشق و اعتماد و توکل دارند.

جعفری با بیان ویژگی‌های افرادی که معنویت در زندگی آنها جاری است گفت:‌ مهربان و بخشنده بودن از ویژگی های افراد معنوی است؛ پس در اولین قدم، روی داشتن این ویژگی‌هاکار و سعی کنید صفاتی مانند شاکر بودن، مثبت اندیش بودن و سخاوتمند بودن در دادن وقت و امکانات به دیگران را هم تمرین کنید؛ این موارد معنویت زیادی را برای شما به ارمغان می آورد.

وی یادآور شد:‌ نکته دوم اینکه روی شکوفایی خودتان کار کنید؛ معنویت روی خیلی از جنبه های عملکردی انسان ها تاثیر می‌گذارد و مثلا افراد معنوی روابط مثبت و خوبی با دیگران دارند، عزت نفس آن‌ها بالاست، مثبت اندیش هستند، زندگی معنا داری دارند و اهداف مشخصی را در زندگی دنبال می‌کنند؛ همچنین افراد معنوی به دنبال خود شکوفایی هستند، آن‌ها به دنبال داشتن یک زندگی خوب بوده و رشد شخصی و ارتقا جزو اهداف مهم و اصلی در زندگیشان است.

این روانشناس تصریح کرد:‌ معنویت برای این افراد راهی است که آن‌ها را در مسیر خود شکوفایی هدایت می کند؛ چراکه معنویت باعث می شود انسان‌ها بر ارزش های درونی خود متمرکز شوند و تلاش کنند که به انسان بهتری تبدیل شوند.

وی در ادامه با بیان نکات مثبت تاثیر معنویات در زندگی افراد گفت:‌ نکته سوم اینکه به دنبال تجربه اتفاقات نو و تازه باشید. افراد معنوی، بر روی فعالیت‌های روزمره خود متمرکز می‌شوند و همواره به دنبال این هستند که تجارب و خاطرات جدیدی را برای خود خلق کنند؛ افراد معنوی، کوچک‌ترین خوبی‌ها را هم در رویدادهای روزمره می بینند و خیلی بیشتر می توانند از لذت ها و شادی های زندگی، هرچند کوچک، لذت ببرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *