سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

طعم نامطبوع فقر در آمریکا

سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 616037
اگر گفته شود «از هر 8 آمریکایی یک نفر گرسنه است» یا هر شب هزاران بی‌خانمان در خیابان‌های آمریکا سر بر بالین محرومیت می‌گذارند، در نگاه اول چندان باورپذیر نیست. مگر آمریکا، این کشور پیشرفته هم می‌شود گرسنه داشته باشد؟ در کشوری که بسیاری آرزوی رفتن به آنجا را دارند امکان ندارد این همه بی‌خانمان باشند؟ اما اینها واقعیت‌هایی است که اتفاقا بیشتر در رسانه‌های آمریکایی بازتاب می‌یابد تا رسانه‌های خارج از آمریکا .
طعم نامطبوع فقر در آمریکا
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جم، تاکنون رسانه‌های آمریکایی و مراکز تحقیقاتی مانند سی‌بی‌اس یا مرکز پژوهش‌های تغذیه آمریکا در سلسله گزارش‌هایی به‌تفصیل به بررسی دقیق این مشکلات پرداخته‌اند. آنها می‌گویند از هر هشت آمریکایی یک نفر غذای کافی برای خوردن ندارد. این درحالی است که تا پیش از رکود اقتصادی سال 2008 میلادی این میزان یک نفر از هر 10 آمریکایی بود .

همین رسانه‌ها می‌گویند حال اقتصاد آمریکا آن طور که به نظر می‌رسد، خوب نیست و نزدیک به نیمی از خانواده‌های آمریکایی در تامین ضروری‌ترین هزینه‌های زندگی با مشکل مواجه هستند. به گزارش واشنگتن پست، آمار‌ها در این زمینه در سطح هشدار رسیده و حکایت از آن دارد که اقتصاد آمریکا وضعیت خوبی ندارد. شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در این ارتباط گزارش داد: اقتصاد آمریکا شاید به پیش می‌رود اما بسیاری از آمریکایی‌ها در تقلای فراهم‌آوردن نیازهای اولیه یک زندگی متوسط هستند. شبکه سی‌بی‌اس هم گفت: نزدیک به 51 میلیون خانواده آمریکایی از درآمد کافی برای تامین هزینه مواردی همچون غذا، بهداشت، مراقبت کودک، رفت‌و آمد و پرداخت قبض تلفن همراه برخوردار نیستند.

میلیونها نفر زیر خط فقر
موسسات تحقیقاتی می‌گویند 16میلیون و یکصدهزار خانوار آمریکایی زیر خط فقر به سر می‌برند و 34 میلیون و 700هزار خانوار دیگر نیز با محدودیت‌های مالی و استخدام با در آمدی اجباری و مختصر مواجهند که کفاف یک زندگی امروزی را نمی‌دهد. موسسه یونایتد وی دراین‌باره می‌نویسد: آمار نشان می‌دهد این وضعیت شامل حال 43درصد از مجموع 119 میلیون خانوار آمریکایی است. بنابر تحقیقات صورت گرفته ایالت‌های کالیفرنیا، نیومکزیکو و هاوایی بیشترین تعداد خانواده‌های فقیر و کم درآمد را در خود جای داده است.

واشنگتن‌پست نیز در ادامه گزارش خود نوشت: 40 درصد از بزرگسالان آمریکایی از حداقل پس انداز 400 دلاری برای پوشش هزینه‌های اضطراری و درمانی برخوردار نیستند.

تارنمای این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت: بیش از یک‌چهارم بزرگسالان آمریکایی سال گذشته به‌دلیل نداشتن توان مالی از انجام درمان‌های لازم صرف نظر کردند و 43درصد از خانوارهای آمریکایی قادر به تامین هزینه‌های ضروری زندگی همچون هزینه مسکن، غذا، درمان، مراقبت کودکان حمل‌ونقل نیستند.این تحقیق از 18 ایالت آمریکا صورت گرفته است، این ایالات‌ شامل کنکتیکت، فلوریدا، هاوایی، آیداهو، ایندیانا، آیوا، لوئیزیانا، مریلند، میشیگان، نیوجرسی، نیویورک، اوهایو، اورگان، پنسیلوانیا، تگزاس، ویرجینیا، واشنگتن و ویسکانسین است.

عدم امنیت غذایی
وزارت کشاورزی آمریکا تا پیش از سال 2006 میلادی، خانوارهایی را که امنیت غذایی بسیار پایینی داشتند تحت عنوان «عدم‌امنیت غذایی همراه با گرسنگی»‌ دسته‌بندی می‌کرد و آنها را خانواده‌هایی می‌دانست که یکی یا تعداد بیشتری از اعضای آنها طی سال پیش از آن به‌خاطر ناتوانی در تهیه غذای کافی تجربه گرسنگی را داشته است.

«گرسنگی» در این حالت به وضعیت «احساس نامطبوع یا دردناک ناشی از فقدان غذا» نسبت داده می‌شد.
اما این وزارتخانه از سال 2006 یک تعریف جدید را تحت عنوان «امنیت غذایی بسیار پایین»‌ به‌جای «عدم‌امنیت غذایی همراه با گرسنگی» به‌کار برد. براساس این تعریف جدید، عدم امنیت غذایی یک شرایط اقتصادی اجتماعی در سطح خانوار مرتبط با دسترسی محدود به مواد غذایی است؛ و گرسنگی یک شرایط روانشناختی در سطح فردی است که ناشی از عدم امنیت غذایی است. طبق این شاخص، خانوارهای آمریکایی در زمینه «امنیت غذایی» به چهار دسته تقسیم می‌شوند: امنیت غذایی بالا، امنیت غذایی حاشیه‌ای، امنیت غذایی پایین، امنیت غذایی بسیار پایین .

در همین زمینه، باب گرین‌استاین رئیس اندیشکده «بودجه و اولویت‌ها» در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس گفته است آمریکایی‌ها ــ با وجود گذشت بیش از نیم قرن از برنامه ارائه کمک‌های غذایی در این کشور ــ همچنان با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند، مساله‌ای که ناشی از شغل‌های با دستمزد پایین است، مشاغلی که ساعات متغیر و ثابتی ندارد و نهایتاً به این منجر می‌شود که بسیاری از خانواده‌های آمریکایی برای پرداخت هزینه‌های خود شامل صورتحساب‌های مختلف خدمات آب، برق، گاز، اقساط و مواد غذایی وادار می‌شوند دست به انتخاب‌های سختی بزنند.

به ‌گفته گرین‌استاین، حداقل دستمزد در صورتی که براساس نرخ تورم متوازن شود، نسبت به سال 1968، 20 درصد پایین‌تر آمده است، بر این اساس بسیاری از افراد دارای کار با وجود این‌که کار تمام وقتی دارند، اما دستمزد کمتری به‌دست می‌آورند که وضعیت معیشتی آنها را نزدیک خط فقر قرار می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *