يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۱
۹

منظور از کالای ایرانی دقیقاً چیست؟/ پاسخ به دو سوال

پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب: 601772
بسیاری از کالاها در داخل تولید می‌شوند که مواد اولیه‌ یا اجزایش خارجی است؛ و در اینجا طبق مقررات با مجوز قانونی مونتاژ و عرضه می‌شوند، نمی‌توان گفت که این کالاها خارجی هستند.
منظور از کالای ایرانی دقیقاً چیست؟/ پاسخ به دو سوال
به گزارش جهان نيوز، به بهانه نامگذاری سال جدید به حمایت از کالای ایرانی پاسخ حجت‌الاسلام ‌فلاح‌زاده به دو سوال مطابق با فتوای رهبر انقلاب را بازخوانی خواهیم نمود:

منظور از کالای ایرانی دقیقاً چیست؟ اگر اجزای یک کالا در خارج از کشور تولید شده و فقط در کشور ما سر هم می‌شود، می‌توان آن کالا را ایرانی نامید؟ مصرف کالایی که مشابه ایرانی ندارد، چه حکمی دارد؟
هر چند این سؤال را باید از اهل فن، بازار و تولیدکنندگان پرسید که چه کالایی را ایرانی و چه کالایی را غیرایرانی می‌دانند، اما اجمالاً بسیاری از کالاها در داخل تولید می‌شوند که مواد اولیه‌ یا اجزایش خارجی است؛ و در اینجا طبق مقررات با مجوز قانونی مونتاژ و عرضه می‌شوند، نمی‌توان گفت که این کالاها خارجی هستند، اگرچه در این موارد هم خرید کالایی که صددرصد داخلی است، یعنی متخصصان داخلی آن را طراحی کرده‌اند و می‌سازند بهتر است و این کار به اقتصاد کشور کمک بیشتری می‌کند.

آیا کالاهای تولید داخل که تحت لیسانس کشورهای خارجی هستند، خارجی محسوب می‌شوند؟ خرید این کالاها چه حکمی دارد؟
ممکن است یکسری از اجناس برندش خارجی باشد ولی در داخل تولید بشوند، یا شیوه‌ی تولید خارجی است یا کارخانه‌اش را آنها ساخته‌اند یا تحت لیسانس کشور دیگری باشد، این کالا خارجی محسوب نمی‌شود و خریدش جایز است، مگر اینکه منع قانونی داشته باشد یا بدانیم و مطمئن باشیم که خریداری این کالا موجب کمک به دشمنان می‌شود که در این صورت جایز نیست
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
منظور از كالاى ايرانى كالاهاى بى كيفيت و گران قيمت هست و بدون خدمات پس از فروش و گارانتى و ...
باز بگم؟ بگم؟!!
Iran, Islamic Republic of
وایذا به منظور تامین مالی کلان تولیدکننده ان در هر صورت ممکن جهت مهاجرت خود واهل بیت به ینگه دنیا! با باقی گذاشتن مشتی ماشین الات فرسوده وچند سوله باسمه ای بعنوان وثیقه وجوه درافتی بانکی!
Iran, Islamic Republic of
در مورد خوت فکر کن

خصوصا تحصیلات، غیرت
Iran, Islamic Republic of
ممنون از مطلب

برای خودم واقعا شبهه بود
Iran, Islamic Republic of
کالاهای ایرانی هم مثل مردم ایران کیفیتهای مختلف دارن، کالاهای بی کیفیت رو بیعرضه هایی مثل تو تولید میکنن و کالاهای باکیفیت رو افراد شایسته و باانگیزه
Iran, Islamic Republic of
ایشان خودشان یک فتوا جدید صادر کردند
محمد
Iran, Islamic Republic of
کاملا صحیح است. خرید و فروش کالاهایی که در داخل تولید می شود ولی تحت لیسانس شرکت های خارجی ای هست که کمک به دشمنان اسلام مثل صهیونیستها می کنند قطعا حرام است. مثل کوکا و پپسی و نستله و تلگرام و ...
Canada
ما كه استفاده ميكنيم و دعا ميكنيم به جون سازنده اش! حالا ميخواد مسيحى باشه يا يهودى
شریفی
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
به نظرم این جوابها با بیانات رهبری در ابتدای امسال تفاوت دارد رهبری فرمودند "کار ایرانی و فکرایرانی ارزش دارد" ایشان هرگز نفرمودند صنایع مونتاژ به عنوان محصول ایرانی شناخته میشود.