دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

تعبیر کابوس سران اروپایی

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 587965
لازم است هر یک از کشورهای اروپایی در حل بحران مهاجرت به سهمیه بندی مهاجرین روی آورده و تابع رویکرد جمعی اتحادیه اروپا باشند.
تعبیر کابوس سران اروپایی
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، پیروزی سباستین کورس در انتخابات سراسری اتریش و انتخاب وی به عنوان صدر اعظم این کشور از یک سو و راهیابی حزب افراطی آزادی به دولت ائتلافی اتریش از سوی دیگر، نگرانی های مزمنی را در میان سران اروپایی ایجاد کرد. یکی از این نگرانی ها، مربوط به تقویت  رویکرد ضد مهاجرتی در اتحادیه اروپا بود.

همان گونه که اشاره شد، حضور حزب آزادی در کنار حزب مردم در دولت ائتلافی اتریش، این نگرانی را تقویت کرده بود. تشکیل دولت ائتلافی اتریش دقیقا زمانی صورت گرفت که اتحادیه اروپا در حال تدوین و اجرایی سازی راهکارهای مشترک خود برای مواجهه با بحران مهاجرین و پناهجویان بود....

هم اکنون نگرانی سران اروپایی تعبیر شده است! دیدار اخیر سباستین کورس صدر اعظم اتریش و ویکتور اوربان نخست وزیر مهاجر ستیز مجارستان نشان داد که وین و بوداپست قصد دارند به صورتی علنی، سیاستهای اتحادیه اروپا در قبال مهاجرین را به چالش بکشند.

در این معادله، نمی توان از نقش کشورهایی مانند لهستان، جمهوری چک و اسلواکی نیز به سادگی گذشت. این سه کشور اروپایی به همراه اتریش و مجارستان، به مخالفان طرح فعلی اتحادیه اروپا ( مبنی بر سهمیه بندی مهاجرین ) و تعهد پذیری هر یک از کشورهای اروپایی در قبال آنها تبدیل شده اند. به عبارت بهتر، این پنج کشور ترجیح داده اند ساز خود را در خصوص این مسئله به صورتی جداگانه کوک کنند نه در هماهنگی و همراهی با اروپای واحد!

حتی در جریان دیدار اخیری که میان آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و سباستین کورس صدر اعظم اتریش صورت گرفت، طرفین نتوانستند اختلافات عمیق خود بر سر موضوع مهاجرین و پناهجویان را کتمان کنند. مرکل معتقد است که با توجه به تسری بحران پناهجویان به کلیه کشورهای اروپایی و مخصوصا با توجه به آزادی تردد در کشورهای مختلف اروپایی( بر اساس پیمان شنگن)، لازم است هر یک از کشورهای اروپایی در حل این بحران به سهمیه بندی مهاجرین روی آورده و تابع رویکرد جمعی اتحادیه اروپا باشند. با این حال افرادی مانند ویکتور اوربان و سباستین کورس چنین استدلالی را نپذیرفته و معتقدند که مواجهه با بحران مهاجرین، تابعی از منافع ملی هر یک از کشورهای اروپایی می باشد.

همچنین آنها معتقدند که به جای کنترل مرزهای داخلی اروپا ( که به پیمان شنگن نیز ضربه می زند )، باید مرزهای خارجی اروپا را بر روی مهاجرین و پناهجویان بست. حتی اوربان طرفدار دیوار کشی بر روی مهاجرین است و از این رو رویکرد وی تا حدودی با رویکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا مشترک است!

"بستن مرزهای خارجی اروپا"  بر روی مهاجرین  و پناهجویان به خواسته مشترک وین و بوداپست تبدیل شده است. اخیرا نیز سران کشورهای اتریش و مجارستان در دیدار اخیر خود در وین بر لزوم بستن مرزهای خارجی اتحادیه اروپا بر روی پناهندگان تاکید کرده اند.بدون شک در آینده ای نزدیک، مواجهه کشورهای اتریش و مجارستان با اتحادیه اروپا بر سر بحران مهاجرین و پناهجویان وارد فاز تازه ای خواهد شد.
فراتر از این موضوع، در نیمه دوم امسال ( سال 2018 میلادی)، اتریش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد گرفت. بدیهی است که در چنین شرایطی مواجهه سران اروپایی و وین بر سر نحوه مواجهه با بحران مهاجرین و پناهجویان تشدید خواهد شد.

در این مواجهه، کشورهای لهستان، مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی به حمایت از اتریش خواهند پرداخت. از سوی دیگر، ابطال احتمالی توافق دو جانبه بروکسل–آنکارا بر سر کنترل بحران پناهجویان و مهاجرین از سوی ترکیه نیز این منازعه را در درون اتحادیه اروپا تشدید خواهد کرد. بنابراین، در سال 2018 بار دیگر شاهد شکل گیری و استمرار درگیری های سیاسی و اجتماعی بر سر این بحران خواهیم بود.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *