چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰
یوراسیا گزارش داد

آمریکا ویران‌ کننده خاورمیانه، روسیه تثبیت‌ کننده!

دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۹
کد مطلب: 561668
اندیشکده اروپایی در تحلیلی با اشاره به ثبات نظر روسیه در سیاست خارجی نوشت: آمریکا با نام حقوق بشر و دموکراسی خاورمیانه را ویران کرده درحالی‌که روسیه خود را به عنوان عامل تثبیت‌کننده معرفی کرده است.
آمریکا ویران‌ کننده خاورمیانه، روسیه تثبیت‌ کننده!
به گزارش جهان نيوز؛ اندیشکده «یوراسیا» در مطلبی با اشاره سفر «ملک سلمان» پادشاه عربستان به روسیه و عقد قراردادهایی در حوزه انرژی و تسلیحاتی با طرف مقابل نوشت: عربستان سعودی با اتحاد و بهبود روابط با روسیه دنبال تضمین منافع خود برابر ایران و دیگر رقبای منطقه‌ای بالقوه است.

بر این اساس، پادشاهی عربستان تحت تاثیر برنامه موشکی رو به رشد ایران و نفوذ این کشور در منطقه به صورت حمایت نظامی و مالی از سوی حوثی‌ها در یمن و «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه قرار دارد بنابراین، با توجه به زمینه‌های همکاری‌ روسیه با ایران، غیر قابل تصور نیست که مسکو به عنوان یک واسطه میان تهران و ریاض که درگیر نبردهای نیابتی علیه هم هستند وارد عمل شود.

این اندیشکده ادامه داد: این امر عربستان سعودی را مستلزم می‌نماید تا فرمانبری بدون چون چرا از آمریکا را متوقف کند و به تعامل هر چند دشوار در روابط با روسیه و آمریکا در منطقه برسد. در مقابل نیز روسیه باید اطمینان دهد  از دخالت ایران در حوزه نفوذ سعودی‌ها جلوگیری می‌کند، اقدامی‌ چالش برانگیز که غیر ممکن هم نیست. بدین ترتیب، عرصه جغرافیای سیاسی خاورمیانه که با کاهش سلطه آمریکا و نفوذ رو به رشد روسیه مشخص شده، فصل جدیدی را نه تنها در روابط روسیه و عربستان سعودی، بلکه همچنین در توازن قوا در منطقه ناامن و درگیر خاورمیانه و خلیج فارس ایجاد می‌کند.

یوراسیا با ذکر مشخصه‌های برتری روسیه بر آمریکا ادامه داد: واقعیت این است که بر خلاف آمریکا، روسیه دارای راهبردی انعطاف پذیر و جامع‌تر برای خاورمیانه است و منبع قدرت به نظر می‌رسد. برخلاف آمریکا که به نام حقوق بشر، دموکراسی و تروریسم خاورمیانه را ویران کرده است، روسیه خود را به عنوان یک عامل تثبیت‌کننده، متعادل‌کننده اوضاع  و بازدارنده موثر در اتخاذ سیاست‌های یکجانبه و مداخله‌گرانه  چون ایالات متحده معرفی کرده است.

در خاتمه این تحلیل آمده است: با این حال باید دید که آیا روسیه با حفظ توازن بین رقبای تاریخی و بلندمدت چون ایران، اسرائیل و عربستان سعودی می‌تواند منبع قدرت و اعتبار خود را حفظ کند.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *