جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
مجتبی راعی در برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» بیان کرد؛

باید یک جریان زنده فرهنگی ایجاد کنیم

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب: 559698
راعی گفت: من فکر می‌کنم ما باید یک جریان فرهنگی ایجاد کنیم و درس‌های لازم را از آن به دست آوریم.
باید یک جریان زنده فرهنگی ایجاد کنیم
به گزارش جهان نيوز، میهمان یکشنبه شب برنامه تلویزیونی «چهل چراغ»؛ مجتبی راعی فیلمساز سینمای ایران بود.
کارگردان فیلم سینمایی «صنوبر» در برنامه «چهل چراغ» در خصوص موانع ساخت آثار عاشورایی گفت: حقیقت این است که ساخت این گونه آثار خیلی سخت است و موانع هم زیاد است. خیلی ها در این زمینه شعر گفتند. حتما در سینما آدم هایی پیدا می شوند که با توجه به اهلیتی که دارند می توانند به فضای درست نزدیک شوند. می شود فیلم های خوبی ساخت البته به نظرم هیچ انسانی نمی تواند به فضای عاشورا و شخصیت های دینی کاملا نزدیک شود و تنها کسانی که بال پرواز دارند، مانند حافظ و مولانا می توانند به حرف های بزرگ برسند.
مجتبی راعی ورود به ساحت هنر قدسی را منوط به داشتن آمادگی روحی و اخلاص هنرمند دانست و در این باره توضیح داد: عوامل بسیاری بر ساخت آن فیلم تاثیر دارند؛ مانند مشکلاتی که یک بازیگر در حین کار پیدا می کند و موارد دیگری که امکان وقوعش وجود دارد. وقتی می گوییم عنایت خداوند باید باشد، دیگر زمانی است که همه چیز حل می شود.
مجتبی راعی در پاسخ به پرسش محمدرضا شهیدی فرد مبنی بر اینکه کدام اثر تولیدی به نگاه دینی نزدیکتر بوده است، عنوان داشت: من فکر می کنم ما باید خیلی فیلم بسازیم تا آن مطلوبیت پیدا شود. فخرالدین عراقی شعرهایی گفت و بقیه هم گفتند. اما حافظ از همین شعرها به بهترین نحو استفاده کرد. شاید برخی فکر کنند حافظ از دیگری برداشته است اما هنر حافظ  شکل دادن به شعر است. ما باید یک جریان فرهنگی ایجاد کنیم و درس های لازم را از آن به دست آوریم.
این نویسنده و کارگردان به لزوم نزدیکی اندیشه در تولید آثار اشاره داشت و در این باره گفت: در غرب افرادی فیلسوف آمدند و به سینما نزدیک شدند و برای سینما تئوری گفتند و این تئوری ها برای یک جوان تازه کار به کار آمد. اما در اینجا بزرگان ما تن خود را به سینما نزدند و کسر شان می دانستند. خیلی آسان است که بگوییم کل سینما فسق و فجور است و همه چیز را تمام شده بدانیم!
کارگردان فیلم «تولد یک پروانه» که سابقه داوری جشنواره فیلم فجر را دارد، یکی از مشکلات محدودیت تولید آثار دینی را عدم توجه اندیشمندان و متفکران به این حوزه دانست و گفت: خیلی از متفکران باید می آمدند و سینما را بررسی می کردند. یک فیلم مذهبی که ساخته می شود، باید درباره اش حرف زده شود تا کارگردانش برای کار بعدی وسعت نظر پیدا کند. اما ما این مساله را نداشتیم و به نظرم تا این لحظه هم نداریم. این یک جریان نیست. باید درباره فیلم ها حرف زده شود تا ذهنیت فیلمساز تغییر کند اما چون جریان موثری وجود ندارد، فیلمساز باز هم خود را تکرار می کند.
مجتبی راعی با نقد برخی نگرش‌های نامناسب در تولید فیلم، گفت: یکسری از جریان های سینمایی دنبال این هستند که با شکستن تابوها، توجه جامعه را به خود جلب کنند و فروش بالایی داشته باشند. شکستن تابوها در موضوعات مختلف وجود داشته است و متاسفانه فیلم های مبتذل بیشتر می فروشد. یک عده می خواهند با سینما جیب خود را پُر کنند و صاحب این تفکر هستند. هر چقدر جامعه به دنبال آن فیلم ها باشد، فیلم های ارزشی بی مشتری می ماند.
 
منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *