چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰
۱

پيش بيني معاون ارزي اسبق از قيمت دلار

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 317532
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: درست است که به سبب خوش بینی ایجادشده در اقتصاد کشور شاهد کاهش نرخ ارز هستیم، ولی عکس العمل دولت در تعیین نرخ آینده ارز مهم و تعیین کننده است.
به گزارش جهان، رضا راعی در گفت وگو با اقتصادپرس افزود: مردم امیدوارند که با مذاکرات مسائل حل خواهد شد، اما در حال حاضر در بازار هیچ دادوستدی انجام نمی ­شود.

وی ادامه داد: چون مردم منتظر نتایج قطعی هستند، لذا بازار در رکود قرار دارد که این مسئله برای اقتصاد کشور مضر است ؛ چون مردم نمی­دانند در کوتاه مدت چه اتفاقی خواهد افتاد.

راعی در ادامه گفتگوي خود با خبرنگار اقتصاد پرس با بیان اینکه مذاکرات به معنای توافق نیست، خاطر نشان کرد: اگر هم قرار بر توافق باشد، حداقل ۴ ماه به طول خواهد انجامید.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به این موضوع که دولت باید در این ایام یعنی چند ماه آینده ارز کالاهای اساسی را تامین کند، تصریح کرد: اگر دولت بتواند ارز مورد نیاز کالاهای اساسی را تامین کند، نرخ ارز افزایش نخواهد یافت ولی اگر نتواند حتما با افزایش نرخ ارز روبرو خواهیم بود.

وي ادامه داد: البته با توجه به شرایط اقتصاد کشور به اعتقاد من افزایش نرخ ارز محتمل تر است ؛ چرا که در طول چند ماه آتی منبع جدید ارزی به منابع دولت اضافه نخواهد شد و دولت باید صرفا از همان منابع قبلی، ارز مورد نیاز خود راتامین کند، لذا نرخ ارز به بالاتر از ۳۰۰۰ افزایش خواهد یافت.

راعی با بیان این مسئله که هیچ کدام از نرخ­هایی که در کشور اعلام می­شود، نرخ واقعی ارز نیست، گفت: تاکنون هیچ کس قیمت واقعی ارز را محاسبه نکرده و نمی­تواند این کار را انجام دهد، چون این کار بسیار سخت است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت در چند ماه آینده برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز بایستی بر تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی تمرکز کند، تصریح کرد: دولت بایستی در بازه زمانی یک سال آینده ارز مورد نیاز کشور را تخمین و موجودی ارز خود را نیز برآورد کند و به سبب آنکه بازار ارز انحصارا در اختیار دولت است، نرخی را متناسب با اقتصاد کشور اعلام کند تا آرامش در اقتصاد کشور حاکم باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جمشید
Iran, Islamic Republic of
ایران بدلیل اقتصاد بسته دولتی و عدم حضور در تجارت جهانی هیچگاه نمی تواند نرخ ارز واقعی را تعیین کند..