چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۱
آیت‌الله مکارم شیرازی:

روانشناسی اسلامی حلال مشکلات جامعه است

شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۱
کد مطلب: 504723
مرجع تقلید شیعیان گفت: استفاده از علم روانشناسی را باید به حوزویان آموزش داد تا در عرصه تبلیغ و آموزش از آن استفاده کنند، و جای تعجب است که بیگانگان از اصول روانشناسی بیشتر درراه پیشرفت خود استفاده می‌کنند.
روانشناسی اسلامی حلال مشکلات جامعه است
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار با پژوهشگران انجمن روانشناسی اسلامی که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) انجام شد، با اشاره به میزان تأثیرگذاری روانشناسی در عرصه‌های مختلف اظهار داشت: روانشناسی اسلامی برای حوزه‌های علمیه در ابعاد مختلف موردنیاز است و باید به صورت گسترده‌ای پیگیری شود.

مرجع تقلید شیعیان افزود: روانشناسی در زمینه‌های مختلف آموزشی، سیاسی و اقتصادی باید به شکل گسترده‌ای پیگیری شود، همچنین تدریس در حوزه‌های علمیه با اصول روانشناسی باید همراه باشد چون زمانی که اساتید حوزه با نگاه روانشناسی به تدریس می‌پردازند نتایج بهتری حاصل می‌آید.

وی بابیان اینکه بسیاری از بیماری‌ها و معضلات جامعه من جمله وسواس باید با استفاده از علم روانشناسی برطرف شود، خاطر نشان کرد: در این زمینه نسخه‌های پزشکی کارساز نبوده و روانشناسی اسلامی در این مورد می‌تواند تأثیرگذار باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی نیمی از تبلیغ روحانیون را نشأت‌گرفته از علم روانشناسی دانست و گفت: به عنوان نمونه مسئله امربه‌معروف ونهی از منکر را می‌توان با استفاده از علم روانشناسی در جامعه به‌درستی اجرا کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر میزان تأثیرگذاری روانشناسی در ابعاد مختلف زندگی بشر گفت: با مطالعه آثار اسلامی می‌بینیم که ائمه(ع) و پیامبران نیز از این علم در راه تبلیغ دین استفاده می‌کردند.

وی استفاده از علم روانشناسی را نیاز جامعه امروزی خواند و خاطر نشان کرد: استفاده از علم روانشناسی را باید به حوزویان آموزش داد تا در عرصه تبلیغ و آموزش از آن استفاده کنند، و جای تعجب است که بیگانگان از اصول روانشناسی بیشتر درراه پیشرفت خود استفاده می‌کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: انجمن روانشناسی اسلامی باید برای اقشار مختلف جامعه برنامه داشته باشد و در صورت پیاده شدن اصول روانشناسی به شیوه صحیح می‌توان بسیاری از مشکلات کشور را رفع کرد.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به آسیب‌های علم روانشناسی گفت: افراط در این علم می‌تواند آسیب‌هایی به دنبال داشته باشد اما با روانشناسی اسلامی می‌توان بسیاری از مشکلات جامعه  را رفع کرد همچنین باید کار جمعی در دستور کار قرار گیرد تا بتوان میزان تأثیرگذاری بیشتر در جامعه داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *