شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۱

برکات کنگره عظیم عاشورا

محمدحسن قدیری ابیانه
جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۵۰
کد مطلب: 451372
عده‌ای می‌گویند ای‌کاش ما در زمان امام حسین(ع) حضور داشتیم و از آن حضرت دفاع می‌کردیم، برخی هم با همین شعار در زمان حاضر به مسیر ولایت تن نمی‌دهند. قطعاً فردی که امروز در مقابل ولایت می‌ایستند همان کسی است که در صورت حضور در عاشورای 61 هجری در مقابل حضرت اباعبدالله(س) و یارانش به مقابله بر می‌خاست.
جهان نيوز - دکتر محمدحسن قدیری ابیانه: عاشورا درس آزادگی، مبارزه، حق و حق‌طلبی، عدالت، مبارزه با ظلم و ظالم و ظلمت، درس ایستادگی بر عقاید و آرمان‌های اسلامی است. عاشورا نشان داد در اسلام و برای مسلمانان بن‌بست وجود ندارد. کمی تعداد و تجهیزات مومنین از یک طرف و جمعیت فراوان و قساوت‌ دشمنان از سوی دیگر، دلیلی بر تسلیم نیست.
 امام حسین(ع) و یارانش همگی به شهادت رسیدند و خاندانش به اسارت رفتند و مسبّب آن، کسانی بودند که به طمع مال و وعده دشمن، شمشیر خویش‌ را به خون امام حسین(ع) و یارانش آغشته  نمودند. اگر از زمان حال حاضر به ماجرای عاشورا نگاه کنیم، به روشنی می‌توان فهمید کدام جبهه در این نبرد پیروز است.  کنگره عظیم عاشورا و تاسوعا در ایران، عراق، لبنان، بحرین و سوریه هر ساله با یاد این حماسه عظیم برگزار می‌شود؛ رزمندگان جبهه مقاومت با الهام از آن در مقابل استکبار و استعمار ایستادگی کرده و پیروزی‌های بزرگ به ارمغان آوردند.  
علیرغم قساوت و زشتی حرکات دشمن و شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش آنچه که باعث شد حضرت زینب(س) از فجایع عاشورا جز زیبایی نبینند، در واقع زیبایی هدایت جوامع بشری، عدم تسلیم در مقابل زورگویی، ظلم و جنایت و ایستادگی تا پای جان است. این درس عظیم بود که روحیه شهاد‌ت‌طلبی و ایثار را در ملت ما دمید، این آموزه بزرگ بود که ملت ما را به صحنه کشاند و با هدایت امام راحل(ره)، رژیم استبدادی مورد پشتیبانی همه قدرت‌های عالم را به سرعت سرنگون کرد.
درس عاشورا بود که موجب گردید رزمندگان ما در جنگ 8 ساله در مقابل صدام که همه ابرقدرت‌ها از او پشتیبانی می‌کردند ایستادگی نموده و پیروز شوند. ایران اسلامی در سایه فرهنگ عاشورایی هیچگاه از حمایت بی‌دریغ استکبار و تجهیز او به انواع و اقسام سلاح‌ها نهراسید. سربازان غیور کشور در این جنگ نابرابر مانند سید و سالار خود با تمام وجود مقاومت کرده، تمامیت ارضی کشور را صیانت کردند و در نهایت با مستحکم نمودن ارکان نظام جمهوری اسلامی، انقلاب را به تمام اکناف دنیا صادر نمودند. آنچه سبب شد سیل نیروی عظیم انسانی به جبهه‌های جنگ تحمیلی سرازیر شوند و فتح الفتوح‌ بیافریند درس‌های آموخته شده از کربلا و مکتب شهادت بود. فرهنگ عاشورا و الهام از اسوه‌های کربلایی حتی در وصیت نامه‌ها، پیشانی بندها، شعارها، سرودها، نوحه‌ها، تابلوهای جبهه، رمز عملیات و مجالس ختم شهیدان متجلی بود.
درس‌ عاشورا بود که در فتنه 88 و بلوای فتنه‌گران در روز عاشورا خون ملت را به جوش آورد و در نهم دیماه طومار فتنه‌ای را در هم پیچید که تمام استکبار از آن دفاع می‌کرد. همین روحیه عاشورایی و ایثارگری بود که موجب گردید رژیم صهیونیستی در چند جنگ با حزب‌الله لبنان طعم تلخ شکست را بچشد و ابهت به اصطلاح قوی‌ترین ارتش خاورمیانه را درهم شکند؛ به نحوی که حتی سازمان سیا و پنتاگون پیش‌بینی کرده‌اند تا سال 2025 رژیم صهیونیستی از هم فروپاشیده خواهد شد.
عاشورا به ما درس ایستادگی و مقاومت می‌آموزد اما برخی برای تضعیف و به انحراف کشیدن انقلاب از مسیر اصلی خویش تلاش می‌کنند عاشورا را از محتوای واقعی آن خالی کنند و دیدار حرّ با امام حسین(ع) را با مذاکره با آمریکا و امتیازدهی به آن قیاس نمایند. حال آنکه در سخنان امام حسین(ع) معامله‌ای در کار نبود و بلکه روش امام(ع) دعوت وی به پیوستن به سپاه حق و جانفشانی در راه اسلام و تضمین بهشت برای وی بود. امروز، پیروزی خون بر شمشیر را در یمن، لبنان، عراق، سوریه و غزه مشاهده می‌کنیم. باید یاد عاشورا را گرامی بداریم و اشک‌هایی که در سوگ این مصیبت، از گونه مسلمانان جاری می‌شود به کینه مقدس و انقلابی در مقابل دشمنان تبدیل  کرد و همچون گلوله بر قلب دشمن نشیند.
عده‌ای می‌گویند ای‌کاش ما در زمان امام حسین(ع) حضور داشتیم و از آن حضرت دفاع می‌کردیم، برخی هم با همین شعار در زمان حاضر به مسیر ولایت تن نمی‌دهند. قطعاً فردی که امروز در مقابل ولایت می‌ایستند همان کسی است که در صورت حضور در عاشورای 61 هجری در مقابل حضرت اباعبدالله(س) و یارانش به مقابله بر می‌خاست.
یقیناً کسانی که امروز از شهادت در راه اسلام می‌هراسند، قطعاً در شب عاشورا از مهلت تعیین شده و تاریکی شب استفاده کرده و تلاش می‌کردند جان خود را نجات دهند. امروز ملاک حسینی بودن پیروی، اطاعت و حمایت از ولایت فقیه است و کسانی که به تضعیف این اصل مهم‌ می‌پردازند بدون شک،  در اردوگاه حسینی قرار نمی‌گیرند. فراموش نکنیم کسانی بر روی او شمشیر کشیدند که او را به کوفه دعوت کرده و حتی وعده حمایت داده بودند. اما زرق و برق دنیا و امتیازات و رشوه‌های یزید آنان را از بهشت برین دور کرد و به جهنم سوق داد.
و سرانجام برای جلوگیری از تکرار تاریخ و از دست ندادن فرصت‌ها همواره باید عبرت‌آموزی از کربلا برای هر کسی که خود را به انقلاب و آرمان‌های آن وفادر می‌داند، درس اوّل باشد و هشدار رهبر معظم انقلاب را به گوش جان بشنود: «وقتی امام حسین علیه‌السلام کشته شد، وقتی فرزند پیغمبر از دست رفت، وقتی فاجعه اتفاق افتاد، وقتی حرکت تاریخ به سمت سراشیب آغاز شد، دیگر چه فایده؟... اگر خواص در هنگام خودش، کاری را که لازم است، تشخیص دادند و عمل کردند، تاریخ نجات پیدا می‌کند و حسین بن علی‌ها به کربلا کشانده نمی‌شوند. اگر خواص بد فهمیدند، دیر فهمیدند، یا نفهمیدند و با هم اختلاف کردند... معلوم است که در تاریخ کربلا تکرار خواهد شد.»
(بیانات رهبری در جمع فرماندهان و نیروهای لشکر 27 ‌ محمد رسول اللّه‌، 20/3/75)
منبع:حمایت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *