جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۶
۴
یادداشت تحلیلی "جهان نیوز"؛

جنجال سیاسی در مقابل سؤالات كارشناسی کمیسیون بررسی برجام!/ حاشیه‌سازان از چه می ترسند؟

دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب: 445703
برخی به دنبال تضعیف كمیسیون بودند تا اگر خروجی جلسات آن بر خلاف میل آنها بود بتوانند از ابتدا از تأثیرگذاری آن بكاهند، بنابراین از پوشش خبری آن جلوگیری به عمل می آوردند اما پس از پخش تلویزیونی و استقبال مردم از مباحث كمیسیون به اجبار رویه سانسور را به تخریب تغییر دادند.
جنجال سیاسی در مقابل سؤالات كارشناسی کمیسیون بررسی برجام!/ حاشیه‌سازان از چه می ترسند؟
گروه سیاست جهان نيوز ـ محمدعلی توکل: مدتی است مجلس شورای اسلامی بر اساس وظیفه قانونی خود در حال بررسی سند برجام است. کمیسیون ویژه ای که با مأموریت بررسی برجام توسط نمایندگان مردم شکل گرفت، سعی نموده است از نظرات تمام كسانی كه در مسیر ١٢ ساله این مذاكرات بوده اند استفاده نماید.

كمیسیون ویژه بررسی برجام مهمترین كمیسیون تشكیل شده در دوران مجالس ایران است. موضوع مورد بررسی آن هم بسیار خاص و مهم است، به همین دلیل برای تشكیل آن نمایندگان مجلس با وسواس و دشواری تصمیم گرفتند و نتیجه این دقت، تركیبی متنوع از جریانهای سیاسی را در جمع ١٥ نفره آن گنجاند. تركیبی كه رشته های علمی و سطح توانمندی های مدیریتی و فهم مطالب سیاست خارجی و موضوعات هسته ای اعضای آن، كم‌نمونه است بنابراین می توان اینگونه گفت كه این جمع فرهیخته و مطلع، توان خوبی برای بررسی سند برجام دارند.

فرایند بررسی ها هم بیانگر آن است كه كمیسیون ویژه بررسی برجام دارای رویه ای علمی و كارشناسی در طی بررسی خود تا كنون بوده و حتی توانسته است حاشیه آفرینی های این جلسات را مدیریت نماید و تحت تاثیر آن قرار نگیرد هر چند این حواشی قسمتی از جلسات مجلس است.

در یك نگاه كلی برخوردهای متفاوتی با این كمیسیون تا امروز صورت گرفته است. پس از تاكید رهبر انقلاب بر نقش قانونی مجلس، همچنان عده ای با اصرار فراوان، سعی در كنار گذاشتن مجلس دارند و توجهی به جایگاه قانونی آن نمی كنند هر چند انتظار می رفت پس از تاكید رهبر انقلاب این افراد نیز به جمع حامیان قانون بپیوندند و حداقل مانند طرف مقابل مذاكرات، رویه های معمول و قانونی را تضعیف نكنند. طیف دیگر به دنبال تضعیف این كمیسیون بودند تا اگر خروجی جلسات آن بر خلاف میل آنها بود بتوانند از ابتدا از تأثیرگذاری آن بكاهند، بنابراین از پوشش خبری آن جلوگیری به عمل می آوردند اما پس از پخش تلویزیونی و استقبال مردم از مباحث كمیسیون به اجبار رویه سانسور را به تخریب تغییر دادند.

اما چرا پس از این همه ادعا در حوزه تمرین دموكراسی و تحمل مخالف و قانون گرایی باید با یك اقدام كارشناسی با رویه ای علمی كه نمادی از خرد جمعی و استفاده از ظرفیت های درونی و بیرونی مجلس است اینگونه برخورد شود؟

به غیر از اهداف انتخاباتی و غوغاسالاری و شارلاتانیسم رسانه ای چه باید در وصف این بی انصافی ها و بی مهری ها گفت؟ برخوردی كه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد و مردم گواه بر آن هستند. در مقابل برخورد محترمانه و صمیمی و كارشناسی ولی جدی و متعهدانه مجلس، طرفداران جریانهای سیاسی با اهداف كوتاه مدت جناحی و فرقه ای، چنان فضا را مشوش می كنند كه شائبه این پیش می آید که مگر در این سند چه نوشته شده است كه از بررسی آن این همه واهمه دارند؟

هدف اصلی این مذاكرات برداشته شدن تحریمهای ظالمانه بوده و اگر قرار است به این هدف دست نیابیم به چه دلیل باید آن را امضا كنیم؟ قاطبه ملت ایران انتظارشان از مجلس همین است كه اگر واقعا این سند حقوق آنها را محقق می كند از آن حمایت كنند و اگر نمی كند به نمایندگی از ملت ایران مقابل آن بایستند و از جنجالهای رسانه هراسی نداشته باشند.

این روزها خواهد گذشت حاشیه سازان چه در مسند قدرت باشند چه نباشند باید در برابر پروردگار پاسخگو باشند. مسؤولان باید به دنبال كسب رضایت خدا باشند و مردم هم این را به خوبی خواهند دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دانستن حق مردم نیست
Iran, Islamic Republic of
دانستن حق مردم است اما رعایت انصاف و عدالت هم حق مردم است
اگر تحريم ها برداشته نشود مديون هستيد تصويب كنيد ما راضي نيستيم واز حق خودمان نمي گذريم
چرا پخش تلويزيوني قطع شد