جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۳
۱۷

چرا ترکیه از اندیشه تجزیه عراق عقب‌نشینی کرد؟

سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب: 368167
ترک‌ها در محاسبات راهبردی خود به این نتیجه رسیده‌اند که تجزیه عراق و تشکیل دولت مستقل کردی می‌تواند مقدمه تجزیه بخش‌های کردنشین این کشور نیز باشد.
چرا ترکیه از اندیشه تجزیه عراق عقب‌نشینی کرد؟
گروه بین الملل جهان نيوز: تا همین چند روز قبل و در ادامه کارشکنی‌های سیاسی، برخی مقامات دولت ترکیه از تشکیل دولت کردی مستقل در عراق استقبال می‌کردند.

رابطه خوب اقتصادی و نفتی ترک‌ها با بارزانی این گمانه را تقویت کرده است که ترکیه جز اولین کشورهای خواهان تجزیه عراق و به خصوص استقلال کردستان این کشور باشد. چنانچه سین سیلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه گفته است: تفکر ایجاد کشور مستقل کرد قبلا حساسیت زا بود اما واقعیتی به نام کردستان وجود دارد و این حتمی است.

اما دولت ترکیه، در آخرین موضع، مخالفت شدید خود را با جدایی اقلیم کردستان از عراق در پی هجوم گروه تروریستی «داعش» به شمال و غرب عراق اعلام کرد.

«بولن آرنچ» معاون نخست‌وزیر ترکیه در پایان نشست کابینه این کشور، گفت: «تمام جهان می‌داند موضع رسمی این است که عراق نباید تجزیه شود، اسلحه کنار گذاشته شود و خونریزی‌ها پایان یابد و عراق جامعه‌ای یکپارچه و متحد باقی بماند.»

آرنچ درخواست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را درباره تاسیس یک دولت مستقل کرد در شمال عراق، کاملا رد و تأکید کرد «عراق دارای دولت و قانون اساسی است.»

برخی کارشناسان دلایل ذیل را در چرخش دولت ترکیه را به دلایل ذیل می دانند:

الف: ترکیه در چند روز اخیر به خوبی متوجه شده که آمریکا نیز در تحولات عراق مجبور به عقب نشینی‌های شده و حتی برخی منابع معتقدند به عربستان نیز برای مشارکت دادن اهل سنت در دولت آینده عراق و تشکیل دولت جدید فشارهای را وارد کرده است. ترک‌ها همچنین این اعتقاد را پیدا کرده‌اند که حوادث سوریه نشان داده،‌ نمی‌توان به آمریکا تکیه کرد و بنابراین دست به عص شدن آمریکا در عراق نیز دور از انتظار نیست. بنابراینبه نظر می رسد ترکیه به این نتجه رسیده که موضع‌گیری رادیکال درباره عراق بدون پشتیبانی کامل آمریکا چندان برایشان صرف نمی‌کند.

ب: اردوغان از مدت ها قبل خود را برای شرکت در رقابت‌های ریاست جمهوری آماده کرده و امروز نیز نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری رسما اعلام کرد. ورود رادیکال دولت ترکیه به تحولات عراق در حالیکه عملکرد دولت اردوغان در سیاست خارجه به خصوص در پرونده سوریه مورد انتقاد شدید مخالفان قرار دارد به صلاح وی در جریان مبارزات انتخابایت نیست و ممکن است که موجب ریزش رای وی به خصوص در میان شیعیان و علوی‌ها ترکیه شود. اردوغان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نیاز دارد که انتقادات از خودش را در سیاست خارجه کاهش دهد.

ج: در نتیجه سیطره گروه تروریستی داعش بر استان موصل میزان صادرات ترکیه به عراق طی یک ماه اخیر ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است. "محمد بویوککچی" رئیس اتحادیه صادرکنندگان ترکیه نیز در این باره اظهار داشت: صادرات ترکیه به عراق از زمان سیطره تروریست‌ها بر موصل کاهش پیدا کرده و از مسیرهای جایگزین از جمله کرکوک فقط می‌توان مقادیر کمی از صادرات را عبور داد. ترکیه از طریق درگیری با بشار اسد نیز میلیون‌ها دلار ضرر اقتصادی کرده و اینک تحولات عراق می تواند برای آنها ضررهای اقتصادی بیشتری به همراه بیاورد.

د: ترک‌ها در محاسبات راهبردی خود به این نتیجه رسیده‌اند که تجزیه عراق و تشکیل دولت مستقل کردی می‌تواند مقدمه تجزیه بخش‌های کردنشین این کشور نیز باشد. به همین دلیل با وجود ارتباطات اقتصادی گسترده با کردستان عراق به استقلال آن چندان رضایت نمی‌توانند بدهند و نگران هستند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این موضع خوبی است که ترکیه اتخاذ کرد حالا ایران باید با ترکیه و سوریه در مورد تجزیه طلبی مسعود بارزانی که عامل صهیونیستها شده تصمیم مشترک و هماهنگ بگیرند و این حرکت باید در نطفه خفه شود
میلاد
بقیه مواضع ترکیه رو گجای دلمون بزاریم؟
با اراده ملت نمی توان کاری کرد ،تو نگران چی هستی؟
اراده ملت ایران هم این بود که خائین در 9 دی به زباله دان فرستاد ، حال تو چرا نگران عدم تجزیه شدی جلبک ؟
تو همون جلبک سبزی نیستی که تجریه اکراین را زیاده خواهی روسیه می دانستی ؟
عجب داستانی شده
خدا خودش بخیر بگذرونه
داعش و النصره نابود می شن
انشاالله عراق همینطوری پایدار بمونه
عراق پیروز به نفع ما هم هست
مخصوصا عراق امن
حسین
بند آخر یا دلیل آخر بسیار مهمتر است به این دلیل که بیشترین جمعیت کردهای جهان در ترکیه زندگی می کنند. جطور دولت ترکیه می تواند به استقلال کردهای عراق رای بدهد و توقع نداشته باشد کردهای پر جمعیت ترکیه در این خصوص تحریک نشوند. هیچ کشوری به اندازه ترکیه از تجزیه عراق متضرر نمی شود. حدود 17 استان یعنی 30 درصد خاک ترکیه کرد نشینند. 22 میلیون نفر یعنی نزدیک به 25 درصد جمعیت ترکیه کردند. در حقیقت یک نام دیگر ترکیه باید کردیه باشد.
مجتبی
حسین خان کل جمعیت کردهای خاور میانه مگر چقدره که 22 میلیون تو ترکیه باشند؟
امير
نا گفته پيدا ست .كه تجزيه عراق ناقوس تجزيه
كشور تركيه بصدا در ميآورد.ترك ها چقدر كوته
فكرند كه به اين مهم توجه ندارند.
شیب ملایم
Iran, Islamic Republic of
خیلی هم به مواضع ترکیه خوشبین نباشید، حاکمان ترکیه به شدت فرصت طلب و متظاهر هستند کشوری که در عرض یک هفته چرخش موضع می دهد یعنی حزب باد است باید دید در آینده با کدام جهت باد می چرخد.
ترکیه فقط به فکر منافع خودشه همین و بس
علی
چشم بسته غیب گفتی؟
باب لرد
از کجا فهمیدی که بفکر منافع خودشه شما فکر کردی مثل مسولین کشور خودمون بفکر غریبه ها هستن و در جهت منافع کشور خارجی قدم بر میدارن
محمد
ترکیه یک کشور جعلیه . بایدم مواضع اش رو راست نباشد