شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۴
۱۴

اهداف راهبردی عربستان از ایجاد جبهه جدید جنگی در عراق چیست؟

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۰۶
کد مطلب: 364886
عربستان با آغاز بیداری اسلامی در خاورمیانه و شمال آفریقا با مخمصه های راهبردی روبه رو شده که تاکنون نتوانسته است راه حل های منتهی به حل پایدار برای آن بیابد.
اهداف راهبردی عربستان از ایجاد جبهه جدید جنگی در عراق چیست؟
گروه بین الملل جهان نيوز ـ اصرار برای استفاده از خشونت و گروه های ترویست برای بدست آوردن ابزار فشار و زور برای پیشبرد اهداف منطقه ای به خوبی نمایشگر شکست عربستان در پرونده های منطقه ای است. این گروه ها تنها ابزار باقی مانده در دست عربستان سعودی در کنار ابزار سنتی عربستان یعنی پول نفت است.

در همین حال تحولات عراق به خوبی نشان دهنده استفاده از آخرین ترکش های عربستان در کسب موفقیت در سیاست خارجه خود است. نکات ذیل درباره اهداف عربستان از ایجاد جبهه جدید جنگی در عراق قابل بررسی و تامل است:

الف: عربستان در سوریه برای سرنگونی بشار اسد چندین میلیارد دلار هزینه کرد ولی اسد امروز یکبار دیگر به مدت ۷ سال رئیس جمهور قانونی و مورد تایید اکثریت مردم سوریه آن هم از طریق برگزاری انتخابات است. دم دست ترین مکان برای جبران شکست سنگین در سوریه، عراق است.

ب: عربستان برای زنده نگه داشتن گروه های تروریستی مانند داعش که در سوریه به بن بست های جدی برخورد کرده اند با حمایت بی سابقه تسلیحاتی، جبهه جدیدی برای آنها در برخی شهرهای سنی نشین عراق گشوده است که بیشتر از آنکه به نتایج پایداری ختم بشود به دنبال تجدید حیات و نیرو و روحیه برای گروه های وهابی محسوب می شود. این در حالی است که بسیاری علمای اهل سنت مخالفت خود را عملیات تروریستی در عراق اعلام کرده و تعدادی از آنان حکم جهاد علیه داعش صادر کرده اند.

ج: عربستان با حمایت از داعش در تصرف چند شهر عراق عملا فرصتی برای چانه زنی ها برای برخی گروه های سیاسی متحد خود در عراق جهت گرفتن امتیازات ویژه از نوری مالکی در تشکیل کابینه فراهم می کند.

د: برخی منابع غربی معتقدند عربستان با ایجاد جبهه جدید جنگی در عراق در حقیقت به دنبال مهار نفوذ ایران در منطقه است. بر طبق این فرضیه عربستانی ها معتقدند در صورت تشکیل دوباره یک دولت قوی و نزدیک به ایران در عراق بسیاری از معادلات خاورمیانه شامل محور مقاومت و همچون کشورهای عضو اتحادیه عرب تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

هـ: نکته پیچیده تری که برخی کارشناسان معتقدند این است که عربستان با پذیرفتن دست برتر ایران در منطقه مخصوصا پس از موفقیت های چشمگیر در سوریه، عراق و لبنان مجبور به برخی مذاکرات دیپلماتیک با ایران شده است. بنابراین تلاش می کند در صورت پشت میز نشستن با ایران برخی کارت بازی های بیشتر از طریق ناامنی در عراق به دست آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


samii
باسلام
اگرمنظورازانتخابات انچیزی است که درسوریه ایران روسیه برگزارمیشود
یعنی یک نفرونصفی کاندیدشوند
اقاماصددرصدحکومت عربستان وسیستم انراقبول داریم وگورپدرهرچه دمکراسی است
خداحافظ
Iran, Islamic Republic of
عزیز من شاید منظور شما از انتخابات سرنگونی نظام باشد آیا چنین انتخاباتی در دنیای مورد قبول حضرتعالی امکان پذیر است؟؟
Iran, Islamic Republic of
لابد منظور ایشان انتخابات دو نفره آمریکا با پول کارتلهای بزرگ است با درصد مشارکت پایین و گور پدر دموکراسی آمریکایی که برخی هلاکشن
سلام ؛ احتمالا جنابعالی وهابی تشریف دارین ؟ نجس تر از این فرقه ضاله ی نجس وجود نداره باز صد رحمت به اسرائیلی ها به این شکل و علنی آدم نمی کشن ، این وهابیون روی هر چی کثافته سفید کردن
وجود نداره که نداره
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
راست میگه دیگه
دموکراسی آمریکایی خوبه دیگه

ندیدین شونصد تا کاندید در انتخابات شرکت کردن!

من مرده استدلال های این جماعتم خداییش :)
samii یکم خردورزی !
علی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
چند انتقاد و پیشنهاد برای شما دارم البته اگه ناراحت نمیشید:
1- به نظرم اگه شما کمی مطالعه خودتون را در مورد اصول دمودکراسی(حداقل از نوع غربی اش)بیشتر کنید،بهتر میتونید اظهار نظر کنید و کمتر دچار اشتباه میشوید به طور مثال:
- دموکراسی غرب در کشور اوکراین از نظر مدعیان آمریکایی و اروپایی آن یعنی به زیر کشیدن دولت قانونی که از رای مردم به وجود آمده و به خاک و خون کشیذن مردم و ایجاد جنگ داخلی
-دموکراسی غرب در کشور عربستان یعنی حمایت همه جانبه نظامی،سیاسی،مالی از کشوری که بزرگترین صادرکننده تروریسم در عراق،سوریه،پاکستان و افغانستان است،نمونه اش هم گروه داعش و القاعده و ...
-دموکراسی غرب در کشور آمریکا که خود را محد آزادی و حقوق بشر می داند یعنی 2 نفر از 2 حزب متعلق به نظام تحت سلطه صهیونیسم که در انتخابات دوره دوم آقای بوش،با رای دادگاه انتخابات آمریکا و نه رای مردم،رئیس جمهور ایالات به اصطلاح متحده می شود
وقتی 8 نامزد در ریاضیات شما می شود یک نفر و نصفی
لطفا بفرمایید 2 نفر در امریکا در حساب ریاضی شما می شود دیکتاتوری کمتر از ربع نفر
و لابد نوع حکومت پادشاهی عربستان و انگلیس نوعی دموکراسی کامل است و حتما روش اجرایش مثل بحرین است دیگه
رفتن به عراق جهت مبارزه با داعش می تواند رمز نفوذ به عربستان و سرنگونی خاندان کثیف سعودی را به همراه داشته باشد.
ایران به جای مذاکره با رژیم آل سعود باید هر طور ممکن کار رو یکسره کنه این شجره خبیثه هر روز میوه ای داره
محمد
اینکه میگین باید سعودی ها را نابود کنیم به نظرم حرف صوابی نیست.چون این حرف ، حرف شیعیان افراطی از جمله سید صادق ها است.اون ها میگن مقصود ما ازاد سازی فلسطین نیست بلکه ازاد سازی بقیع است یعنی مسلمان مقابل مسلمان...
رمضان
این اقا هم خون ملک عبدالله در رگ دارد که دموکراسی کثیف امریکایی سعودی را می پسندد
نه برادر این ...ها هیچ قانون انسانیت سرشان نمیشود
اگر ادم هستی این سربریدن های این فرقه کثیف را نگاه کن بعد
قضاوت کن
اما به نظر من ما باید اول با باعربستان و قطر جنگ کنیم نه پدرشان اسراییل
خبیث چون این شعار یادمان نرود
آل سعود اصل یهود
به امید بیداری بعضی اقایان خواب آلود ولعنت به کسانی که ارزوی دموکراسی امریکایی دارند
امید
گام اول صدام حمله به ایران بود و گام دوم حمله به کویت. در گام سوم به تله مکر الهی گرفتار شد و به سزای عمل کثیف خود رسید. دیروز دولت مرتجع عربستان، به سوریه حمله کرد، امروز به عراق و فرداست که خاندان پلید آل سعود به مکر الهی دچار شده و به اذن الله وجود نحس آنان از زمین پاک خواهد شد.
و مکروا و مکرالله والله خیر الماکرین