شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۵
مؤلفه های مؤثر در تحولات جاری سرزمین نیل؛

پایایی و پویایی بیداری اسلامی در مصر

جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 301532
در مصر پدیده بیداری اسلامی که دو رکن اصلی آن دین‌گرایی در عرصه اجتماعی و غرب‌ستیزی در عرصه سیاسی است با جدیت در جریان است و دایما بر هواداران و حاملان آن افزوده می‌شود.
پایایی و پویایی بیداری اسلامی در مصر
جهان نيوز ـ گروه بین الملل ـ محسن سلگی: پس از به حاشیه رانده شدن اخوان المسلمین هنوز جریان سیاسی خاصی را نمی‌توان به عنوان برنده این تحولات قلمداد کرد، چون همچنان شرایط ناامنی و درگیری‌های خشونت زا در مصر وجود دارد و گسترش دامنه خشونت ها ممکن است این کشور را به سمت جنگ داخلی پیش ببرد.

گروه‌ها و احزاب همه در حالت صبر و انتظار هستند. کابینه تشکیل شده هم عمدتا از تکنوکرات‌ها و شخصیت‌هایی است که در زمان حسنی مبارک مقام داشته‌اند و از معارضین کمتر در میان آنها وجود دارد. دولت تشکیل شده قرار است در مدت شش ماه و حداکثر تا هشت ماه در خصوص سه موضوع انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس خلق و تدوین قانون اساسی فعالیت های خود را انجام دهد. رخ‌دادهایی که در مصر روی داد یک فرایند طبیعی در نتیجه اشتباهات مرسی است. آمریکایی‌ها در این مواقع همواره رویکردشان بدین صورت است که منتظر می‌مانند تا برنده بازی مشخص شود و آن‌گاه به طرف برنده می‌روند.

آمریکا تا آخرین لحظه از مرسی حمایت کرد، ولی هنگامی که جمعیت چندین میلیونی به خیابان ها ریختند، حمایت این کشور از مرسی قطع شد. اکنون دست آمریکا برای همه مصری‌ها رو شده وشرایطی بوجود آمده است که چه مخالفین و چه موافقین مرسی بر علیه آمریکا شعار می دهند و همین امر نویدبخش این موضوع است که بیداری اسلامی در مصر همچنان زنده است.

«اسلام» و «غرب‌ستیزی» در مصر یک هنجار است و تاثیر و «نفوذ اجتماعی» این دو بر تحولات به مراتب و با فاصله بسیار زیاد از عوامل دیگر- نفوذ سیاسی، نفوذ اعتباری و نفوذ پیمانی- بیشتر است و دقیقا از این رو، خطاست اگر عمق، اندازه، نتایج، مانایی و... تحولات مصر را با عملکردها و سرانجام‌های صاحبان نفوذ سیاسی- ارتشیان- صاحبان نفوذ اعتباری- محمد مرسی، عبدالفتاح السیسی و...- و صاحبان نفوذ پیمانی- جبهه انقاذ و جنبش تمرد- بسنجیم و نتایج را با آنان ببینیم.

در مصر پدیده بیداری اسلامی که دو رکن اصلی آن دین‌گرایی در عرصه اجتماعی و غرب‌ستیزی در عرصه سیاسی است با جدیت در جریان است و دایما بر هواداران و حاملان آن افزوده می‌شود. مصر، محصول بیداری یعنی انقلاب خود را با حدود ۵/۳ میلیون نفر آغاز کرد، یک سال بعد عدد کسانی که پای بیداری به میدان انتخابات آمدند به حدود ۱۵ میلیون نفر رسید. امروز به اعتبار ندای مشترک ضد غربی در میدان التحریر و میدان «الرابعه العدویه» از این عدد عبور کرده است. بیداری مصریان با ضرب و زور ارتش یا با وعده‌های دروغین و چرب دربارهای عرب یا با دیپلماسی اروپایی- آمریکایی قابل مهار نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *