شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

صهیونیست‎ها به‎دنبال پروژه مصرهراسی هستند

آیت‎الله عباس کعبی
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب: 231137
ظرفیت کنونی مصر یک ظرفیت اسلامخواهی و عدالت خواهانه است و با توجه به این ظرفیت‎ها، مردم مصر اجازه سازش با آمریکا و رژیم صهیونیستی را به هیچ دولتمردی نخواهند داد
به گزارش جهان، در میان انقلاب‎‎های منطقه همواره مصر در نگاه رهبر معظم انقلاب از جایگاه ویژه‎ای برخوردار بوده است. معظم له در راستای تلاش برای بازیابی عزت ملی جوانان انقلابی مصر در خطبه‎‎های نماز جمعه از مصر به‎عنوان پایگاهی برای حضور اسلامخواهان و اندیشمندان اسلامی در طول تاریخ یاد کرده و خاطرنشان کردند: «سرزمین مصر یادآور اسلامخواه شجاع و بزرگ، سید جمال الدین اسد آبادی و شاگردان او از جمله محمد عبده است...

مصر اولین کشور اسلامی بود که با فرهنگ غربی در قرن هجدهم آشنا شد و اولین کشور اسلامی هم بود که در مقابل این فرهنگ ایستاد.» ایشان همچنین در تشریح جایگاه فکری و سیاسی مصر به حرکت‎های استقلالخواهانه و آزادیخواهانه در مصر و در جنگ ارتش مصر با ارتش رژیم صهیونیستی اشاره کردند. حضرت آیت‎الله خامنه‎ای همچنین در دیدار با جوانان کشور‎های منطقه، خطر مصادره انقلاب را به این جوانان گوشزد کرده‎اند تا مبادا این انقلاب‎ها از مسیر اصلی خود خارج شوند. با توجه به پیروزی محمد المرسی به‎عنوان نامزد اسلامگرایان در مصر در گفت‎وگو با آیت‎الله کعبی به بررسی علل اهمیت مصر در نگاه رهبری و همچنین انتظارات ایشان از مصر جدید پرداخته‎ایم که در ادامه خواهید خواند. 

با توجه به پیروزی اسلامگرایان در انتخابات ریاست‎جمهوری مصر، روند کنونی بیداری اسلامی در مصر جدید را چگونه ارزیابی میکنید؟ 

تحولات امروز مصر نشانه قطعی بیداری اسلامی است. بیداری اسلامی چند شاخصه مهم دارد. اول تأکید بر هویت اسلامی است؛ دوم استقلالخواهی و عدالت طلبی است و سوم روحیه صهیونیسمستیزی و ایستادگی در مقابل اشغالگران است. ما باید میان ماهیت اسلامی و روند تحقق آن در کشور‎های مختلف منطقه تفاوت قائل شویم. با وجود پیروزی اسلامگرایان در مصر، بیداری اسلامی در این کشور به پایان نرسیده است و تازه در ابتدای راه است و در آینده با توطئه‎ها و چالش‎‎های جدی ناشی از برنامهریزی‎‎های آمریکا و صهیونیسم روبه‎رو خواهد شد. در این مرحله مردم مصر بایستی هوشیاری خود را در مقابل این توطئه‎ها حفظ کنند. 

اراده مردم مصر در پیروزی اسلامگرایان در انتخابات پارلمان و ریاست‎جمهوری و همچنین رفراندوم قانون اساسی و حضور شبانه روزی مردم در میدان التحریر نشان‎دهنده آن است که مردم با اعتراض به شورای نظامی به‎دنبال تکمیل اهداف انقلاب هستند. امروزه در مصر ظرفیت اسلامگرایی فراتر از تشکل‎ها و احزاب و گروه‎های مصری است و هرکسی که مقابل خواسته‎‎های انقلابی مردم قرار بگیرد، عملا از سوی مردم کنار گذاشته خواهد شد. 

پس از شکل‎گیری بیداری اسلامی در منطقه، رهبر معظم انقلاب در چند نوبت در خصوص اهمیت مصر و انقلاب در این کشور مطالبی را بیان فرمودند. به‎نظر جنابعالی دلیل توجه و نگاه خاص مقام معظم رهبری به تحولات مصر چیست؟ 

یقینا مصر میتواند منشأ تحولات مهمی در کشور‎های عربی و کشور‎های حوزه بیداری اسلامی باشد. وقتی به تاریخ و گذشته بیداری اسلامی در یک قرن و نیم گذشته نگاه میکنیم، خواهیم دید که یکی از خاستگاه‎های این بیداری‎ها از گذشته تا‎کنون کشور مصر بوده است و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند مصر کنونی باید دوباره جایگاه اصلی خود را در منطقه به دست بیاورد. از طرف دیگر نیز در مصاحبه اخیر آقای مرسی، ایشان به نکات مهمی اشاره کردند و گفتند که مصر جدید باید روابط خود را با ایران از سر بگیرد تا توازن قوا در خاورمیانه برقرار شود و جایگاه از دست رفته مصر به مصری‎ها بازگردد. البته آقای مرسی و حکومت جدید مصر باید با هوشیاری مراقب توطئه جنگ شیعه و سنی در مصر باشند و نگذراند که این طرح آمریکائی- صهیونیستی، مصر جدید را دچار جنگ داخلی کند. 

با توجه به هشدار‎های رهبر معظم انقلاب به جوانان کشور‎های اسلامی در خصوص صیانت از انقلاب‎‎های منطقه، چه آفاتی متوجه مصر جدید خواهد بود؟ 

در مرحله تشکیل مصر جدید، شورای نظامی مصر با استفاده از تکنیک‎‎های حقوقی، انقلاب مصر را به اصلاحات تبدیل کرد و حتی سعی کردند که اصلاحات مدنظر خود را در مصر پیاده کنند تا اصل انقلاب و آرمانخواهی مردم مصر به‎تدریج دچار فرسایش حقوقی شود. این فرسایش حقوقی از نحوه شکل‎گیری قوه مؤسس قانون اساسی آغاز شد و در ادامه این شورا با بیانیه قانون اساسی خود و قانونی کردن نهاد‎‎های وابسته به رژیم حسنی مبارک نظیر دادگاه قانون اساسی و کمیته انتخابات، تلاش کرد تا ابتکار عمل حقوقی و قانونی در رژیم جدید مصر همچنان در دست نظامیان باقی بماند. مردم به‎دنبال آن هستند که شورای انقلاب جایگزین شورای نظامی شود و ابتکار عمل در اختیار این شورا باشد و آقای مرسی نیز باید تلاش کند که مصر جدید بر اساس استقلال و آزادی و هویت اسلامی و صهیونیسمستیزی شکل بگیرد و ایشان باید شورای انقلابی مصر را برای تحقق اهداف انقلاب شکل دهد. جوانان مصری نیز باید تا تحقق کامل اهداف انقلاب خود در صحنه حضور داشته باشند و اراده انقلابی خود را به مسئولین مصری تحمیل کنند. 

برخی معتقدند که اخوان‎المسلمین و آقای مرسی رابطه گرمی با گروه‎‎های سلفی دارند. آیا چنین تحلیلی مصر را دچار مشکل نخواهد کرد؟ 


همان‎طور که مستحضر هستید پس از اعلام پیروزی آقای مرسی در انتخابات، ایشان از گروه اخوان‎المسلمین خارج شدند تا به‎عنوان رییس‎جمهوری همه مردم مصر به فعالیت خود ادامه دهند و از طرف دیگر سلفی‎‎های مصر نیز دنبال اجرایی کردن اهداف آمریکا و اسراییل در مصر بوده و علاقهمند هستند که مصر جدید را به‎سمت جنگ میان شیعیان و اهل تسنن سوق دهند. به‎نظر من آقای مرسی هوشمندتر از آن است که در دام پروژه جنگ داخلی گرفتار شود. و قطعا ایشان از سرگیری روابط ایران و مصر را به‎عنوان دو کانون تمدنی تأثیرگذار در جهان اسلام در دستور کار خود قرار خواهند داد. 

در چند روز اخیر شبکه بی‎بی سی فارسی در تحلیلی آقای مرسی را به سید محمد خاتمی در ایران و یا رجب طیب اردوغان در ترکیه تشبیه کرده است. به‎نظر شما با توجه به شرایط کنونی این تحلیل تا چه میزان به واقعیت نزدیک است؟ 

به‎نظرم این تحلیل‎ها عقیم است و آن‎چه که در جهان در حال رخ دادن است، گفتمان هویت اسلامی و تحقق بیداری اسلامی بر مبنای بازگشت به قرآن و سنت است و رییس‎جمهوری جدید مصر نيز برآمده از همین گفتمان است؛ اما در ترکیه کنونی یک رژیم سکولار حاکم است که نسبت به آمریکا و اسراییل نیز حساسیت خاصی ندارد و اختلافات کنونی ترکیه با اسراییل بر سر مسائل مبنایی نیست. مردم مصر هیچ‎گاه رابطه با رژیم صهیونیستی را برنمیتابند. در ایران اسلامی نیز از همان اوایل انقلاب مدل سازش با آمریکا پس زده شد. ظرفیت کنونی مصر یک ظرفیت اسلامخواهی و عدالتخواهانه است و آقای مرسی نیز باید بیان‎کننده این خواسته‎‎های انقلابی باشد و به‎نظر من با توجه به ظرفیت کنونی این کشور، مردم مصر اجازه سازش با آمریکا و رژیم صهیونیستی را به هیچ دولتمردی نخواهند داد. 

با توجه به خوشحالی مردم فلسطین و به‎ویژه مردم غزه، پیروزی آقای مرسی چه تأثیری بر روند مقاومت در فلسطین خواهد داشت؟ 


حماس، جهاد اسلامی و مردم غزه پیروزی آقای مرسی را پیروزی مردم فلسطین میدانند؛ زیرا از قبل با مواضع ضد‎صهیونیستی آقای مرسی آشنا بوده‎اند. ایشان در رژیم مبارک یکی از مخالفین جدی رابطه با اسراییل بوده‎اند. اسراییلی‎ها نگران شکل‎گیری یک ایران دیگر در مصر جدید هستند و با توجه به این پیروزی در مصر، صهیونیست‎ها به‎دنبال پروژه «مصرهراسی» هستند؛ اما قطعا شالوده نهضت‎‎های منطقه، ضد‎صهیونیستی است و به حیات رژیم صهیونیستی پایان خواهد داد  
 
منبع: پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *