شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۱
گزارشی از وضعیت مستشاران ارتش در سوریه و عراق؛

تغییر معادله مبارزه با داعش توسط کلاه سبزها

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب: 495101
شهدای مدافع حرم و ارتش؛ واژه‌هایی زیبا که در چند وقت اخیر با هم تنیده شده‌اند. مدافعان حرم که از چند سال گذشته و در پی لشکرکشی گروههای تروریستی به سوریه و عراق برای دفاع از حریم اهل بیت علیهمالسلام جانها فدا کرده‌اند. این نیروها بیشتر از صابرین «یگانهای تکاور نیروی زمینی سپاه فاتحین» نیروهای بسیجی و لشکر فاطمیون «افغانستانیهای مقیم ایران» بودند؛ اما اخیراً حضور ارتش در سوریه توجهاتی را به خود جلب کرده است.
تغییر معادله مبارزه با داعش توسط کلاه سبزها
گروه بین الملل جهان نيوز ـ  اوایل فروردین بود که خبر شهادت چهار شهید ارتشی مدافع حرم در رسانهها منتشر شد. تصویر ستوان دوم «محسن قیطاسلو»، سپس ستوان دوم «مجتبی یداللهی منفرد»، سروان «مرتضی زرهرند» و «مجتبی ذوالفقارنسب» از شهدایی بودند که به عنوان مدافعان حرم از ارتش به رسانهها راه یافتند. فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره جزئیات به شهادت رسیدن چهار تکاور ارتش در سوریه گفت: در عملیاتی که چند هزار تن از نیروهای جبهه النصره و تکفیریها حمله وسیع و گستردهای را به جنوب حلب انجام داده بودند، چهار تن از عزیزان نیروهای زمینی به شهادت رسیدند.

دو شهید از تکاوران تیپ شصت و پنج نوهد هم در میان این شهدا حضور داشتند. آشیانه عقابهای آسمان عنوانی است که تیپ شصت و پنج ارتش برای خود انتخاب کرده است و نام آن بر محل استقرار آنها در تهران خودنمایی میکند. این تیپ که به گفته فرمانده آن در میان پنج نیروی ویژه برتر دنیا قرار دارد، دارای سه یگان جنگهای نامنظم، عملیات روانی و رهایی گروگان است. اولین بار 16 فروردین امسال امیر سرتیپ علی آراسته، معاون هماهنگکننده نیروی زمینی ارتش در گفتوگو با تسنیم به طور رسمی از حضور این تیپ در سوریه خبر داد و گفت: تیپ 65 جزئی از نیروی زمینی ارتش است و ما، هم از تیپ 65 و هم یگانهای دیگر به عنوان مستشار به سوریه نیرو اعزام میکنیم. شاید این از مهمترین همکاریهای بینالمللی ارتش و سپاه برای مقابله با گروههای تروریستی است. در کنار نیروی زمینی، نیروی هوایی ارتش نیز با فانتومهای F4 و بمبافکنهای خود در آزادسازی جلولا (در عراق) دیگر شهرها از چنگال تروریستها نقش داشته است.

حضور ارتش در سوریه برای مقابله با آمریکا

اواخر فروردینماه گذشته نیز امیر پوردستان درباره حضور مستشاری ایران در سوریه گفت: طی هفتههای گذشته به نیروی زمینی اعلام شد که تعدادی از نیروهای خود را به عنوان مستشار به سوریه اعزام کند. چون داعش را دشمن اصلی خود نمیدانیم، لازم نمیبینیم که یک یگان مخصوص را به سوریه اعزام کنیم اما نفراتی را به عنوان مستشار به سوریه اعزام کردهایم تا قابلیتهای عملیاتی ارتش را برای مقابله با دشمن اصلی که آمریکاست، بالا ببرند. بعد از مطرح شدن این اخبار و حضور نیروهای ارتش دیگر خبری از شهادت این نیروهای تکاور در رسانهها منتشر نشد اما به نظر میرسد ماموریتهای آنان در سوریه همچنان ادامه دارد و در کنار دیگر رزمندگان به دفاع از حریم اهل بیت مشغولند.

پیشبینی عملیات «جبههالنصره» توسط کلاه سبزها

به نظر میرسد حضور مستشاری ایران در سوریه تا برچیدن کامل تروریستها در سوریه ادامه داشته باشد و نیرویهای ارتش و سپاه در کنار هم به این مأموریت بپردازند. حضور ارتش در سوریه البته تحسین برخی رسانههای عربی را به دنبال داشته به گونهای که پایگاه خبری «العهد» لبنان در گزارشی نوشته است: هوشیاری مستشاران کلاه سبز ایرانی موجب شد تا عملیات بزرگ تکفیریها در «خان طومان» به شکستی بزرگ برای آنها تبدیل شود. این مسأله به سؤالی بزرگ در ذهن سرکردههای «جبهه النصره» تبدیل شده است و نمیدانند چگونه مستشاران کلاه سبز ایرانی توانستند طرحی را که مدتها روی آن برنامهریزی شده بود، از قبل پیشبینی کنند. «العهد» همچنین مینویسد: تجاربی که این نیروها در اختیار نیروهای ارتش سوریه قرار دادند، موجب شد تا «خان طومان» از سقوط به دست تروریستهای تکفیری «جبهه النصره» نجات یابد. از هماهنگی میان نیروهای ارتش ایران با نظامیان سوری هم نباید گذشت که خود منشأ بسیاری از موفقیتها بوده است. آقای عباسعلی منصوری، نماینده مجلس نهم که سابقه ریاست اداره اطلاعات ارتش و دانشکده جنگ ارتش را نیز در کارنامه دارد درباره حضور مستشاری ایران در سوریه به صبح نو میگوید: حضور مستشاری ایران در سوریه برای کمک به محور مقاومت و کشوری است که در دوران دفاع مقدس به ما کمک کرد. ایران همواره اعلام کرده اجازه نخواهد داد کشورهای در محور مقاومت مورد خدشه استکبار قرار بگیرند و این حضور در همین راستاست.

در چند روز اخیر حملات به حضور مستشاری ایران در سوریه شدت گرفته است. سردار حسین دهقان وزیر دفاع نیز طی دو روز گذشته گفته است: ما در سوریه و عراق در حد توان و استطاعتمان کمک میکنیم. ما مستشار و مشاور نظامی در دفاع از سرزمینهای اسلامی به این کشورها اعزام میکنیم، چرا که اسلام و سرزمینهای اسلامی برای ما مهماند.
منبع:صبح نو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *