سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

طرح عضویت ایران در سازمان شانگهای

سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب: 493282
وزیر خارجه روسیه در صدد است در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای، موضوع پیوستن ایران را به عنوان عضو دائمی این سازمان مطرح کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «بختیار خاکیموف» نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در سازمان همکاری شانگهای روز سه‌شنبه (امروز) به خبرنگاران اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه درصدد است در جلسه امروز شورای وزرای خارجه، موضوع الحاق احتمالی ایران به سازمان همکاری شانگهای (SCO) را مطرح کند.

خبرگزاری تاس در اینباره گزارش کرد، خاکیموف تصریح کرد: «بعنوان مثال، ما درخواست ایران را یادآور می‌شویم و درخواستی از سوی افغانستان نیز وجود دارد. اگر  بخواهیم با تأکید از نظر تاریخی حرف بزنیم، ایران در سال 2006 درخواست خود را پر کرده است و با اینحال، مقامات تهران در سال 2008، یک درخواست سازماندهی شده درست را پر کردند. بنابراین یک درک عمومی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران نامزد واقعی پیوستن به سازمان همکاری شانگهای بعنوان یک عضو رسمی کامل می‌باشد».

وی ادامه داد: «با در نظر گرفتن واقعیت لغو تحریم‌های تهران، ما هیچ مانعی نمی‌بینیم. من می‌دانم که لاوروف این مسئله را مطرح می‌کند و این موضوع مورد بحث قرار گرفته است. وزیر (خارجه) ما، این مسئله را پیشنهاد می‌دهد و همکارانمان به صورت غیررسمی در حین ناهار کاری در خصوص آن بحث کردند. اعلام شد که ما به طور کلی مشکلی نداریم».

شورای وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای امروز در «تاشکند» پایتخت ازبکستان با یکدیگر دیدار می‌کنند. ازبکستان ریاست این سازمان را برعهده دارد و نشست سازمان همکاری شانگهای طی روزهای 23 و 24 ژوئن برگزار خواهد شد.

سازمان همکاری شانگهای، یک انجمن بین‌المللی منطقه‌ای دائمی است که در 15 ژوئن 2001 در شانگهای شکل گرفت و روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان و ازبکستان را گردهم آورد.

در نشست این سازمان در اوفا در 9 و 10 ژوئیه، آغاز روند پذیرش هند و پاکستان اعلام شد. رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تصمیم گرفتند که به بلاروس، عضویت ناظر بدهند و آذربایجان، ارمنستان، کامبوج و نپال شرکای گفت‌وگوی این سازمان شدند.

حوزه اولویت‌ سازمان همکاری شانگهای، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی. همکاری در حوزه‌های آموزش، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات راه دور می‌باشد. مجموع جمعیت کشورهای این سازمان حدود 1.6 میلیارد نفر و تولید ناخالص ملی کشورهای عضو این سازمان حدود 11.6 تریلیون دلار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *