جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
۲
نامرد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بهتر بشناسید!

چرا ترامپ حرف جدید در سیاست خارجه آینده آمریکا ندارد؟

يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 491429
درباره سیاست خارجه ترامپ بتوان گفت این است که وی در سیاست خارجه آمریکا بیش از هر چیزی دیگر به دنبال دلار و پول بیشتر است. بنابراین خیلی دیگر از مفاهیم در سیاست خارجه برای وی بی معنا خواهد بود.
چرا ترامپ حرف جدید در سیاست خارجه آینده آمریکا ندارد؟
گروه بین الملل جهان نيوزـ هرچند برخی از جمهوری‌خواهان سرشناس، دونالد ترامپ را در حد و شانیت حزب جمهوریخواه آمریکا برای ریاست جمهوری نمی دانند اما وی اینک روی کاغذ تنها کاندیدای این حزب برای رقابت های ریاست جمهوری آینده آمریکا خواهد بود.

ترامپ قبل از اینکه همانند هیلاری کلینتون با ادبیات یک سیاستمتدار سخن بگوید، مثل تاجر فکر می کند و همانند پوپولیست ها سخن می گوید.

تاکنون درباره چارچوب مدنظر سیاست خارجه ترامپ تحلیل های متعددی ارائه شده ولی اکثر آنها در این گزاره اشتراک نظر دارند که با یک اصول جدید یا خلاقانه در اظهارات ترامپ درباره سیاست خارجه وی روبه رو نیستیم. ترامپ تنها می گوید که آمریکا ضعیف شده و دوباره آن را قوی خواهد کرد و یا توافقات را زیر سوال می برد ولی هیچگاه نگفته برنامه مشخص او برای قوی شدن مجدد امریکا چیست و یا راه حل وی برای توافقات بهتر چیست.

حتی وقتی در اظهارات ترامپ درباره سیاست خارجه مدنظر وی بیشتر دقت می شود، شاید بتوان گفت که وی می خواهد عملگرا تر باشد ولی بر چه پایه و اصولی حتی خود او نیز نمی تواند و نتوانسته تاکنون بیان کند. عملگرایی در سیاست خارجه برای خیلی از کشورها یک امر پذیرفته شده است ولی ترامپ چنان گاه شعارهای عملگرایانه می دهد که انگار وی از روابط پیچیده بین الملل و شرایط روز دنیا بی اطلاع است!

عملگرایی که پشتوانه علمی ندارد و همچنانکه نیکلاس برنز، مشاور هیلاری کلینتون نیز گفته است که ترامپ از پیچیدگی های سیاست خارجه چیزی نمی داند. همین عدم درک از روابط بین الملل هم سبب شده که اظهارات وی از تندترین جمهوریخواهان هم تندتر به نظر برسد.

او به یکباره می گوید که مانع از آمدن مسلمانان به خاک امریکا می شود و چند روز بعد که تازه متوجه شده چه سخن کم مغز و سبکی را بیان کرده در عقب نشینی آشکار می گوید که اظهارات وی تنها در حد یک "پیشنهاد" بوده است!

او درباره مبارزه با داعش هیچ سخن جدیدی نگفته الا اینکه می خواهد از بمب اتم استفاده بکند!

درباره بحران عراق و سوریه هم مانند یک تاجر فرصت طلب حرف می زند. او می گوید باید شرکت های نفتی آمریکا به انجا بروند و نفت این دو کشور را در اختیار بگیرند. این اوج سخنان یکی از مهمترین کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا درباره دو پرونده مهم منطقه ای است.

اما در حالیکه آمریکایی ها سالهاست در افکار عمومی مورد ملامت جنایات بشری خود در زندان های گوانتامانو و یا ابوغریب هستند ولی ترامپ می گوید آمریکا باید شکنجه های جدیدتر و سخت تر را در مقابل دشمنان و حتی خانواده های آنها بکار بگیرد. البته ترامپ یک خلاقیت جدید همه برای مواجه با ناامنی ها از طرف مکزیک دارد و آن هم چیزی نیست جز دیوار کشی بین دو کشور! اظهاراتی که تا مدت ها در جهان به تمسخر گرفته شد.

اما نکته جالب این جاست ترامپی که در مقابل چینی ها سیاست های فشار و برنامه های ویژه اقتصادی را پیشنهاد می دهد در برابر دیگر رقیب خود یعنی روسیه از تعامل بهتر و بیشتر با پوتین سخن می گوید. رویکرد ترامپ درباره توافق هسته ای هم برنامه ای خاصی نیست و فقط او می گوید ستخت گیری بیشتری باید درباره توافق انجام داد. ترامپ دونالد البته یکی جمله بسیار دقیق و صحیح در سیاست خارجه آینده آمریکا دارد و آن اینکه خاورمیانه مانند باتلاق است که آمریکا باید از آن دور بماند. ترامپ که خود از مخالفین جنگ با عراق بوده، ظاهرا درک درستی از خاورمیانه دارد ولی این سخن وی با برخی اظهارات افراطی وی درباره سیاست خارجه مقتدرتر در این منطقه در تناقض است. ترامپ درباره یکی از ستون های تکیه خود در خاورمیانه اظهارات تحقیرآمیزی دارد. او معتقد است که اگر آمریکا لحظه ای حمایت خود را از آل سعود بردارد این حاکمیت سقوط خواهد کرد و یا در جایی دیگر گفته عربستان بابت حمایت آمریکا پول پرداخت کند!

با این وجود ترامپ حرف اساسی اش درباره دیگر کشورهای متحدش حتی همانند ژاپن و کره جنوبی پرداخت پول به آمریکا برای ماندن در چتر حمایتی نظامی آمریکا است. معلوم نیست آمریکایی که از نظر وی می خواهد قوی تر باشد چگونه به دنبال سهم خواهی مالی در حوزه نظامی گری است.

البته شاید یک گزاره درباره سیاست خارجه ترامپ بتوان گفت این است که وی در سیاست خارجه آمریکا بیش از هر چیزی به دنبال دلار و پول بیشتر است. بنابراین بسیاری از مفاهیم دیگر در سیاست خارجه برای وی بی معنا خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چون دیوانست
Iran, Islamic Republic of
همه کاندیداهای امریکایی یه جوورین مثل این