دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

واقعه‌ای تاریخی به نام استاکس نت

شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 491247
تحلیل گران غربی معتقدند، استاکس نت به درسی تاریخی برای غربی‌ها تبدیل شد و سبب رخ دادن اتفاقاتی شد که طراحان این حمله، هرگز به آن فکر نکرده بودند.
به گزارش جهان به نقل از سایبربان، تکرار اتهامات کسل‌کننده غربی‌ها، ظاهراً به دستور کار روزانه رسانه‌های جهان تبدیل شده است؛ موضوعاتی که هیچ مسئله تازه‌ای در آن‌ها به چشم نمی‌خورد. به‌تازگی نیز، یک رسانه غربی، ضمن تکرار اتهامات چند ماه اخیر غربی‌ها به ایران و سپاه پاسداران، حمله تاریخی استاکس نت را یک درس تاریخی برای طراحان آن و سبب پیدایش راهکارهای تازه، پیش روی مقامات ایرانی قلمداد کرده است. در بخشی از مقاله منتشر شده توسط این رسانه آمده است:

«چند سال پیش بود که انتقال یک ویروس به‌وسیله حافظه فلش به تأسیسات هسته‌ای نطنز، سبب ازکارافتادن بخشی از این تأسیسات راهبردی در جمهوری اسلامی ایران شد. نحوه عملکرد این کرم رایانه‌ای به‌گونه‌ای بود که سبب شد تا تهران، مجبور به تعویض بخشی از سانتریفیوژهای خود شود.

در خلال حمله به ایران، اتفاقاتی رخ داد که طراحان حمله، برای آن‌ها برنامه‌ریزی نکرده بودند. در آن زمان، جرقه‌ای در ذهن ایرانی‌ها زده شد تا توان سایبری خود را ارتقاء بدهند و ضمن دفاع از تأسیسات خود، با دشمنانشان نیز در این فضا به مقابله بپردازند. حال این توان سایبری به جایگاهی رسیده است که ایران جزو شش کشور برتر، در توان سایبری محسوب می‌شود. سایر ابرقدرت‌های سایبری جهان، آمریکا، اسرائیل، بریتانیا، روسیه و چین هستند؛ اما تنها یک چیز است که ایران را از جمع این قدرت‌ها متمایز می‌کند و آن سیاست ایرانی‌ها در پیشبرد اهداف است.

مواردی که در این میان، سبب شده است تا ایران به کشوری متمایز تبدیل شود، به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. مورد اول، جنبه داخلی برنامه سایبری ایران است. البته در این موارد، مشابهت‌هایی هم با چین و روسیه وجود دارد. در گزارشی که اخیراً فایننشال تایمز منتشر کرده است، به این موضوع اشاره شده که در اصل جنبه داخلی برنامه سایبری ایران، شامل فعالیت هکرهایی می‌شود که تحت نظر فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فعالیت می‌کنند. سپاه ایران، در شبکه‌های اجتماعی و وبگاه‌های مختلف فعال هستند و چنانچه هر واژه‌ای از جانب مخالفان به گوش برسد، اولین کسانی که با خبر شوند، آن‌ها هستند. این موضوع، باعث می‌شود تا سپاه پاسداران از بروز یک جنبش سبز دیگر در ایران، نظیر آنچه در سال 2009 اتفاق افتاد، جلوگیری کنند.

این گروه از هکرها، همچنین کمک می‌کنند تا صدای رژیم ایران در جهان، بهتر و بلندتر شنیده شود. یکی از واحدهای این هکرها، شبه‌نظامیان بسیجی هستند. شورای سایبری بسیج، در اصل برای یکپارچه‌سازی هکرها، تحت فرماندهی سپاه پاسداران ایران تشکیل شده است. گروه دومی که در این زمینه، با هکرهای ایرانی همکاری می‌کنند، متحدان منطقه‌ای ایران هستند. ایران تنها، مهمات متحدان منطقه‌ای خود را فراهم نمی‌کند و در تلاش است تا توانایی‌های سایبری را نیز همانند مهمات به آن‌ها انتقال دهد. همچنین برنامه سایبری ایران، بر اساس مقابله اهل سنت و اهداف غربی در داخل و خارج، تنظیم شده است.»

لازم به ذکر است که چنین اتهاماتی از سوی غربی‌ها، تازگی ندارد و تقریباً هر چند روز یک‌بار، توسط رسانه‌ها تکرار می‌شود، اتهاماتی که هر روز تلاش می‌کند تا ایران و در رأس اتهامات، سپاه پاسداران را به تهدیدی سایبری برای جهانیان تبدیل کرده و زمینه‌های انجام اقدام بین‌المللی و درنهایت تحریم سایبری را در سطح جهانی فراهم کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *