يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

تلاش آمریکا برای لاپوشی تلفات عربستان

دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 485645
وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان، به صورتی آشکار تلاش کرده شمار تلفات غیرنظامیان در حملات عربستان به یمن را اندک جلوه دهد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پایگاه اینترسپت نوشته است که وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در عربستان، آشکارا تلاش کرده تا شمار تلفات غیرنظامی حملات عربستان سعودی به یمن را لاپوشانی کند.

در این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شد، دولت آمریکا که تأمین کننده اصلی تسلیحات عربستان به شمار می‌آید، به استفاده گسترده عربستان سعودی از بمب‌های خوشه‌ای آمریکا در یمن هم اشاره‌ای نکرده است.

در یک سالی که از آغاز عملیات عربستان سعودی در یمن می‌گذرد، آمریکا دستکم 20 میلیارد دلار به عربستان سعودی سلاح و مهمات فروخته است. در این عملیات بیش از 7000 نفر کشته شده‌اند که بر اساس آمارهای دیده‌بان حقوق بشر بیش از 2000 نفر از آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند. منابع محلی شمار تلفات غیرنظامیان را تا سه برابر این رقم هم ذکر کرده‌اند.

با این حال گزارش وزارت خارجه آمریکا بی‌توجه به این آمارها، تنها به نقل از دیده‌بان حقوق بشر عنوان شده است که «در هفت حمله راکتی از آوریل تا نیمه جولای، جمعا 13 نفر از جمله سه کودک، کشته شده‌اند.»

این در حالی است که همین سازمان دیده بان حقوق بشر در دیگر گزارش‌های خود عنوان کرده است که در جریان 36 حمله هوایی عربستان در سال 2015، بیش از 550 غیرنظامی در یمن کشته شده‌اند. این سازمان همچنین دستکم 15 مورد از موارد استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در یمن را مستند کرده است.

این گروه شمار تلفات غیرنظامیان در یک سال گذشته را حدود 2000 نفر برآورد کرده است. گزارشی که وزارت خارجه آمریکا به آن استناد کرده، تأکید کرده که عربستان در حملات خود از بمب‌های خوشه‌ای ام-26 آمریکا استفاده کرده است. این بخش از گزارش دیده بان حقوق بشر در گزارش وزارت خارجه آمریکا نادیده گرفته شده است.

این اقدام وزارت خارجه آمریکا موجب اعتراض دیده بان حقوق بشر شده است. این گروه دولت آمریکا را به برخورد گزینشی با گزارش دیده‌بان حقوق بشر و حقایق جنگ یمن متهم کرده است.

«بلقیس ویله» محقق دیده‌بان حقوق بشر که در تهیه گزارش‌های این سازمان در یمن نقش داشته می‌گوید: «گزارش وزارت خارجه اینطور القا می‌کند که دیده‌بان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل عربستان سعودی را به کشتن تنها 13 غیرنظامی در طول نبرد متهم کرده‌اند. ایالات متحده تنها بخش کوچکی از سیب را نشان می‌دهد.»

در گزارش مربوط به یمن وزارت خارجه آمریکا هم تنها به کشته شدن تنها 173 غیرنظامی در حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی اشاره شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *