پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

پاسخ عجیب معاون جنتی به یک انتقاد

يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 483968
علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: ارکستر سمفونیک تهران به زودی کارش را آغاز می‌کند و موزه هنرهای معاصر هم فعلا واگذار نمی‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، این روزها چشم‌های بسیاری به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوخته شده تا ببینند سرانجامِ چند حاشیه در ماه‌های اخیر به کجا می‌‌انجامد. اهالی هنرهای تجسمی و البته علاقه‌مندان به هنر منتظرند ببینند موزه‌ هنرهای معاصر با گنجینه‌ی گرانبهایی از آثار هنری آیا به بنیاد رودکی واگذار می‌شود یا خیر. همین روز گذشته بود که تجمعی اعتراضی در مقابل موزه هنرهای معاصر شکل گرفت تا جمع زیادی از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایران به احتمالِ واگذاری موزه به بنیاد رودکی اعتراض کنند.

یکی دیگر از حاشیه‌هایی که بنیاد رودکی با آن دست به گریبان است، بحث ارکسترها و ماندن علی رهبری در سِمتِ مدیر هنری ارکستر است که البته این موضوع هم به نوعی به بنیاد رودکی ختم می‌شود. به هر حال برای آگاهی از آینده‌ی موزه هنرهای معاصر و ارکستر سمفونیک تهران شاید آگاه‌ترین فرد علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

شب گذشته در حاشیه دیدار صمیمیِ هنرمندان با رئیس سازمان فرهنگ هنری شهرداری تهران، پرسش‌هایمان را با علی مرادخانی در میان گذاشتیم که حاصلش در ادامه می‌آید.

* سرانجامِ ارکستر و علی رهبری به کجا انجامید؟

شورای هنری تشکیل می‌شود و کارهای آقای رهبری هم در حال انجام است و کار به زودی ادامه پیدا می‌کند.

* بالاخره ارکستر با مدیر هنری اداره می‌شود یا قرار است ارکستر را شورایی اداره کنید؟

شورا داریم، مدیر هنری و رهبر هم داریم. با آقای سریر نشسته‌ایم و داریم این‌ها را طراحی می‌کنیم و به محض انجامش، در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

* اعضای شورا مشخص شده‌اند؟

هنوز در حال انتخاب اعضای شورا هستیم که از بزرگان این حوزه هستند. امروز هم صحبت کردیم که دوستان پیشنهادهایشان را بفرستند تا بررسی کنیم.

* نتیجه کار تا کی مشخص می‌شود؟

تا فردا یا پس‌فردا اعضای شورای مشخص می‌شوند.

* سرنوشت موزه هنرهای معاصر چه خواهد شد؟ آیا به بنیاد رودکی واگذار می‌شود؟

نه. موزه واگذار نمی‌شود. اولش هم گفتم که فعلا واگذار نمی‌شود. ما بحث‌های کارشناسی داریم و از دوستان و متخصصان نظرخواهی می‌کنیم تا در زمینه‌های مختلف به بهترین حالت برسیم.

* فعلا واگذار نمی‌شود یا اصلا واگذار نمی‌شود؟

پیشنهادهای مختلفی برای بهتر شدنِ اوضاع موزه وجود دارد. برخی معتقدند و پیشنهاد می‌دهند که بنیاد مستقلی باشد که موزه را اداره کند، برخی می‌گویند هیات امنایی اداره شود، برخی هم می‌گویند همین‌گونه که الان هست اداره شود و برخی هم می‌گویند موزه را به بنیاد رودکی وصل کنید. دوستان تصور می‌کردند که بنیاد رودکی جای خصوصی است و قرار است موزه هنرهای معاصر به بخش خصوصی واگذار شود که ما اعلام کردیم اصلا چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد.

* امروز تجمعی اعتراضی در مقابل موزه هنرهای معاصر شکل گرفت. بسیاری از معترضان نگرانِ گنجینه آثار هنریِ موزه بودند.

مگر ما آنجا نیستیم که کسی بخواهد به گنجینه موزه چشم داشته باشد. بهتر است اینگونه سخن نگوییم. جای هیچ نگرانی نیست.

* بسیاری از معترضان هم می‌گفتند چرا لیستی از آثار گنجیه موزه هنرهای معاصر منتشر نمی‌شود که همگان بدانند چه آثاری در موزه هست.

این کار هم‌اکنون در حال انجام است و قرار است در قالب پنج جلد کتاب منتشر شود و آقای ملانوروزی در حال پیگیری است. ایشان آخرین بار به من می‌گفت که از میان کل آثار حدود یک سومش برای عکاسی باقی مانده است.

* آقای ملانوروزی امروز در میان معترضان می‌گفت که تنها 30 اثر برای عکاسی باقی مانده و به زودی کتاب‌ها منتشر می‌شود.

خب چه بهتر.

* در نهایت این کتاب‌ها کی منتشر می‌شوند؟

شما جوری حرف می‌زنید که انگار من مسئول همه اتفاق‌ها هستم، 30 سال در این مملکت چه خبر بوده که امسال، من باید همه چیز را جواب بدهم.

* به عنوان آخرین پرسش، تمرین‌های ارکستر کی آغاز می‌شود؟

من باید جواب بدهم؟ بروید و از مدیر کل دفتر موسیقی یا از مسئولان بنیاد رودکی بپرسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *