شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

یمن قدرت ایران را فزونی خواهد بخشید

چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب: 478932
یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه ایران برای تبدیل شدن به قدرتی جهانی باید به صورت جدی و بیش از گذشته وارد عرصه یمن شود گفت: یمن قدرت ایران رافزونی خواهد بخشید.
به گزارش جهان، سید مجتبی حیدری کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با مهر، با اشاره به اهمیت تنگه باب المندب گفت: پیروزی یمن طراز ایران و محور مقاومت را در جهان افزایش خواهد داد و به جرأت میتوان گفت یمن مهمترین حادثه پس از انقلاب اسلامی است که میتواند علاوه بر استقلال یمن یک ائتلاف جدیدی را رقم بزند.

وی با بیان اینکه در ائتلاف جدید علیه داعش مهمترین نقش را ایران بازی خواهد کرد افزود: هم اکنون در ائتلاف کنونی ایران، روسیه، سوریه، لبنان و عراق و تا حدودی چین حضور دارند البته چین با نگاه منفی که به وهابیت دارد و با توجه به رقابتی که در زمینه تجارت با آمریکا دارد در آینده حضور جدیتری خواهد داشت باید به این نکته نیز توجه داشت که رژيم سعودی در صورتی که به حماقتهای خود ادامه دهد کشورهایی مانند عمان و کویت نیز به این ائتلاف خواهند پیوست و با سیطره این ائتلاف بر دو تنگه حیاتی از سه تنگه حیاتی جهان مناسبات جدیدی در دنیا رقم خواهند زد.

حیدری ادامه داد: آمریکا در این میان سعی میکند از انفعال خارج شود و از صبر استراتژیک استفاده کند از طرفی به دنبال تجربه کشورهای منطقه بر اساس طایفه گری است که در این صورت عربستان بیشترین ضربه خورده و به سه قسمت مرکزی غربی و شرقی تبدیل خواهد شد. از طرفی نیز نمیخواهد یمن به دست انصار الله بیفتد چون اهمیت باب المندب را بیش از هر کس دیگری میداند و با پوست خربزه ای که زیر پای آل سعود انداخته آنها را به مهلکه یمن فرستاده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: آل سعودی در مقابل اتحاد محور مقاومت یک اتحاد منطقه ای با رژیم صهیونیستی تشکیل داده تا بتوانند نقص استراتژیک یکدیگر را مرتفع کنند؛ بحرین و جیبوتی نیز در راستای همان اهداف تسلط بر دو تنگه هرمز و باب المندب دارد؛ در این شرایط ایران، روسیه و چین با ساختن فقط یک پایگاه در مدیترانه تمام نقشه های سعودی - صهیونیست را نقش بر آب خواهد کرد. روسیه نیز  به همین دلایل پس از سوریه وارد بازی یمن شده است در حالیکه درباره عراق، لبنان و یا بحرین چنین انگیزه ای ندارد.

وی تأکید کرد: امروز رژیم سعودی به خوبی میداند و به این درک رسیده که تمام شدن جنگ یمن ناقوس مرگ این رژیم را خواهد زد از این رو با خرید سلاحهای جدید به دنبال ادامه دادن آن است در مقابل انصار الله با تمام خویشتن داری که از خود نشان داده ۵۰۰ کیلومتر از خاک عربستان را در اختیار گرفته و هنوز عملیات پشت خطوط دشمن را شروع نکرده است از سوی دیگر عملیات ویژه دریایی و مین ریزی کور و هوشمندانه است که در صورت انجام، آل سعود را به مرز فروپاشی خواهد رساند.

این کارشناس مسائل غرب خاطرنشان کرد: فارغ از تمام آرمانها ایران برای تبدیل شدن به قدرتی جهانی باید به صورت جدی و بیش از گذشته وارد عرصه یمن شود؛ در نگاه آرمانی نیز تمدن نوین اسلامی بدون یمن امکان پذیر نخواهد بود و در دو نگاه دینی و معاشی نیز یمن قدرت ایران را فزونی خواهد بخشید. نکته مهم دیگر هم اهمیت دسترسی به آبهای آزاد و حضور پررنگ در نقاط حساس دریایی جهان است که قطعا باب المندب از اولین های انهاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *