يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

درختان ۴۰۰ ساله در دل روستای پویینک

سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 478688
شهرستان قرچک با دارا بودن آثار فرهنگی، تاریخی و مذهبی نظیر تپه پردیس هشت‌هزارساله می‌تواند در ایام نوروز، مقصد بسیاری از مسافران نوروزی باشد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، شهرستان قرچک با دارا بودن آثار فرهنگی، تاریخی و مذهبی می‌تواند در ایام نوروز، مقصد بسیاری از مسافران نوروزی باشد.

وجود قومیت‌های مختلف به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی و گستردگی پدیده مهاجرپذیری در این منطقه، از ویژگی‌های بارز شهرستان قرچک محسوب می‌شود، به‌طوری‌که اقوام و طوایف مختلف درنهایت آرامش و دوستی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

امروز حفاظت و حراست از میراث فرهنگی و توسعه صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار محسوب شده که باید به عنوان یک منبع درآمد زا و سودآور در قرچک موردتوجه قرار بگیرد.

*۶ اثر تاریخی و فرهنگی در قرچک به ثبت ملی رسیده است

بر اساس آمارهای ارائه‌شده، شهرستان قرچک دارای ۱۴ اثر فرهنگی و تاریخی بوده که با تلاش مسئولان و موافقت‌های صورت گرفته، شش اثر این منطقه به ثبت ملی رسیده است.

یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و گردشگری در شهرستان قرچک، تپه پردیس نام دارد، تپه‌ای که نشان‌دهنده ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی در منطقه بوده و در کشور منحصربه‌فرد است.

*تپه‌ای ۸ هزار ساله در قرچک

بر اساس کاوش‌های به‌عمل‌آمده، تپه پردیس دارای قدمتی بین شش تا هشت‌هزارساله است که نمایه‌هایی از زندگی در عصر آهن را می‌توان در آن مشاهده کرد.

تپه باستانی پردیس در قرچک آن‌چنان از آثار تمدنی برخوردار است که  به ثبت ملی رسیده و یکی از آثار تاریخی و باستانی مهم و قابل توجه در استان تهران محسوب می‌شود.

گردشگران و علاقه مندان به آثار باستانی و تاریخی که به شهرستان قرچک سفر می‌کنند، نباید بازدید از تپه پردیس که نیازمند توجه هر چه بیشتر و جدی‌تر است را از دست بدهند.

*درختانی با قدمت ۴۰۰سال در پویینک قرچک

روستای پویینک در شهرستان قرچک نیز یکی از روستاهای تاریخی و جذاب منطقه و استان تهران محسوب می‌شود که می‌تواند موردتوجه مسافران و گردشگران قرار بگیرد.

بر اساس آمارهای ارائه‌شده، درختانی در پویینک قرچک یافت می‌شود که عمر آن به حدود ۴۰۰ سال می‌رسد که این امر نشان‌دهنده تاریخی بودن این روستا است.

*گلزار شهدای گمنام و قتلگاه شهدای ۱۵ خرداد میعادگاه عاشقان

گلزار شهدای گمنام و قتلگاه شهدای ۱۵ خرداد در پل باقرآباد قرچک نیز از آثار معنوی موجود در این شهرستان محسوب شده که در طول سال میزبان هزاران عاشق و دلداده به فرهنگ شهید و شهادت است.

ایام نوروز و تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای حضور مسافران و گردشگران در گلزار زیبای شهدای گمنام و پل باقرآباد، محل شهادت شهدای ۱۵ خرداد سال ۴۲ است.

پل باقرآباد سند جنایت رژیم پهلوی در به خاک و خون کشیدن مردم متدین و انقلابی دیار ۱۵ خرداد در سال ۴۲ است که به جرم دفاع از امام و ولایت به شهادت رسیدند و امروز پل باقرآباد یادآور رشادت‌ها و بصیرت مردم این خطه در حدود نیم‌قرن پیش است.

*قرچک از ظرفیت‌های بالای فرهنگی و تاریخی برخوردار است

مسعود مرسل پور فرماندار قرچک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت‌های موجود تاریخی، فرهنگی و گردشگری در این شهرستان اظهار داشت: شهرستان قرچک از ظرفیت‌های بالای فرهنگی و تاریخی برخوردار است.

وی با تأکید بر قابلیت های موجود در شهرستان قرچک افزود: آثار تاریخی و فرهنگی موجود در شهرستان قرچک می‌تواند موردتوجه گردشگران و مسافران نوروزی قرار بگیرد.

مرسل پور با اشاره به‌ضرورت معرفی هر چه بیشتر آثار فرهنگی، تاریخی، مذهبی و گردشگری شهرستان قرچک ادامه داد: امروز معرفی هر چه بیشتر آثار تاریخی شهرستان قرچک باید در دستور کار قرار بگیرد.

*ظرفیت‌های تاریخی قرچک هر چه بیشتر معرفی شود

وی اضافه کرد: باید نهادها و دستگاه‌های مسئول از تمامی ابزارها و امکانات برای معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری قرچک به مردم داخل شهرستان و خارج از آن استفاده کنند.

فرماندار قرچک ادامه داد: ایام نوروز و تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری شهرستان قرچک است که باید از این فرصت به‌خوبی بهره گرفت.

*برخی آثار تاریخی و فرهنگی قرچک به ثبت ملی رسیده است

وی اضافه کرد: باید اداره میراث فرهنگی و گردشگری شرایطی را برای اسکان مسافران و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی قرچک فراهم کند.

مرسل پور یادآور شد: برخی از آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان قرچک به ثبت ملی رسیده و وجود تپه پردیس در شرق شهرستان نشان‌دهنده شاخص میراث فرهنگی در منطقه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی شرق استان تهران نیز در این زمینه اظهار داشت: پلیس نیز در ایام نوروز و در حد توان و امکانات خود برای سهولت حضور گردشگران نوروزی در شرق استان تهران تلاش می‌کند.

سرهنگ صفدر سلیمی با استقبال از حضور مسافران و گردشگران در شهرستان های شرق استان تهران افزود: ایستگاه‌هایی در برخی مناطق راه‌اندازی و راهنمایی‌های لازم به مسافران و گردشگران خواهد شد.

سرهنگ سلیمی با تأکید بر آمادگی پلیس در ایام نوروز ادامه داد: پلیس و مأموران انتظامی شرق استان تهران از حضور گردشگران و مسافران نوروزی در این مناطق استقبال می‌کند.

وی اضافه کرد: همه باید در زمینه معرفی آثار تاریخی، مذهبی، گردشگری، فرهنگی و غیره در شرق استان تهران تلاش کنیم.

به هر ترتیب جاذبه‌های گردشگری شهرستان قرچک می‌تواند در ایام نوروز موردتوجه بسیاری از پایتخت‌نشینان و مردم سایر مناطق و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ کشور قرار بگیرد.

مسافران نوروزی و گردشگرانی که برای حضور در برخی استان‌های کشور از شهرستان قرچک عبور می‌کنند، حتماً بازدید از آثار تاریخی، فرهنگی و گردشگری این شهرستان را از دست ندهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *