پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۱

آمار بالای هیات‌های علمی غیر فعال!

چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 474711
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: 84 درصد از اعضای هیئت دانشگاهها در تحقیقات فعال نیستند و عمده کار پ‍ژوهشی را تنها 5 درصد از این افراد انجام می‌دهند.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بیان کرد: بر‌اساس گزارشات ESI در بهمن ماه، ایران از نظر تعداد مقاله و استناد به تولیدات علمی از سایر کشورهای منطقه جلو است. ما به هدف سالهای آینده خود دست پیدا کردیم. در سال 2014 ایران توانسته‌ 1.5 درصد تولید علم دنیا را داشته باشد این میزان در 5 سال گذشته روند افزایشی را طی کرده است.

وی با اشاره به اینکه دلسوزان مملکت غیر از برجام نگران تعداد مقالات هم هستند، گفت: برای پژوهش در سلامت باید نگاهی به آینده داشته باشیم زیرا پیش‌بینی می‌شود که در علم پزشکی جهش‌های چشمگیری داشته‌ باشیم. به طوری که در آینده به جای توجه به علائم بیماری،‌ معاینه و آزمایشات، به DNA افراد نگاه کنیم بنابراین تغییر اساسی در درمان خواهیم داشت.

ملک زاده عنوان کرد: باید کمیته‌ای داشته باشیم که تحولات را بررسی کند امروزه همه بیماران سرطانی یک نوع درمان دارند در حالی که هر سرطان درمان خاص خود را دارد اگر بتوانیم درمان‌های دقیقی داشته باشیم سرطان‌ها نیز قابل درمان می‌شوند در حال حاضر حدود 50 درصد از سرطان‌ها قابل درمان هستند.

وی در خصوص برنامه‌های پژوهش و فناوری سلامت سال 95 اظهار کرد: توسعه و حمایت نیروی انسانی،‌ توسعه زیر‌ساخت‌های تحقیقات و فناوری، تشویق به کار تیمی، رصد علم و فناوری پزشکی از جمله برنامه‌های این حوزه است ما باید با رصد علم و فناوری دانشگاه‌ها را برای حرکت در مرز دانش تشویق کنیم و بیش از این امیدوار بودجه دولت نباشیم بلکه باید خودمان درآمد زایی کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: هدف اصلی ما این است که علاوه بر بهتر دیده شدن در دنیا همین مقدار کم بودجه تحقیقات وفناوری را درست مصرف کنیم. در حال حاضر حدود 84 درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها فعال نیستند و عمده کار تحقیقاتی را تنها حدود 6 درصد از این افراد انجام می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: برای توسعه و حمایت از نیروی انسانی برنامه‌هایی را در سطح وزارتخانه داریم که اجرای برنامه پزشک پژوهشگر،‌ ارتقای کیفی برنامه دوره دکترای پژوهشی،‌ جذب هیئت‌علمی پژوهشی و ... از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌روند.

ملک زاده با اشاره به حمایت‌های کم از محققین اذعان کرد: اگر زیر ساختهای خوبی نداشته باشیم محققین مهاجرت می‌کنند. در حال حاضر نمونه‌های زننده‌ای از تخلفات پژوهشی را داریم که با آنها به درستی برخورد نمی‌شود.

وی ادامه داد: اکنون 30 برنامه تصویب و حمایت مالی شده‌اند که امیدواریم این تعداد به 100 عدد برسد یکی از مهمترین برنامه‌ها، برنامه ثبت بیماری‌ها است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *