يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

تبدیل شدن ناامیدی اهالی یک روستا به امید

سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب: 470167
مسئول كارگروه فني و مهندسي بسيج دانشجويي استان تهران خاطرنشان كرد: در ابتداي ورود به روستا استقبال خوبي از گروه جهادي نشد و برخورد روستائيان با ما سرد بود. روستاييان از كمك ها نا اميد بودند و مي گفتند مسئولان به اين روستا آمده اند قول داده اند و رفته اند و تنها چيزي كه نصيب ما شده يك دلخوشي كاذب بوده و ما ديگر اميدي به هيچ كس نداريم.
به گزارش جهان، كارگروه فني و مهندسي بسيج دانشجويي استان تهران نام يك گروه جهادي متشكل از دانش آموختگان رشته هاي فني و مهندسي است. اين كارگروه با هدف ارائه خدمات فني و مهندسي رايگان به گروه هاي جهادي كشور و كمك به طراحي پروژه هاي محروميت زدايي آن ها به همت فارغ التحصيلان نخبه رشته هاي فني و مهندسي به صورت كاملا داوطلبانه تشكيل شده است. درباره فعاليت هاي اين كارگروه جهادي با مسئول آن گفت و گويي انجام داده ايم.

محمد پارسافر، مسئول كارگروه فني و مهندسي بسيج دانشجويي استان تهران درباره نقش اين كارگروه در اجرايي كردن طرح هاي جهادي عمراني گفت: دو روش در دستور كار گروه جهادي ما قرار دارد. يكي اينكه خودمان با شناسايي مناطق محروم و نيازهاي آنها طرح هايي را تهيه مي كنيم و با كمك قرارگاه خاتم الانبيا قرب كوثر و دستگاه هاي دولتي بودجه پروژه ها را تامين مي كنيم. روش ديگر، ارائه خدمات مهندسي به گروه هاي جهادي است كه خودشان مناطق محروم را شناسايي كرده اند اما در ميان اعضايشان مهندس عمران و ديگر تخصص هاي مهندسي وجود ندارد، كارگروه جهادي ما كليه خدمات مهندسي مورد نياز اين گروه ها را از طراحي تا اجرا و بهره برداري تامين مي كند.

وي با بيان اينكه هدف اصلي ما از برگزاري اردوهاي جهادي خودسازي است و انتظار داريم كه جهادگران مديران دلسوز آينده باشند، گفت: ما طرح هاي عمراني گروه هاي جهادي را در استان تهران طبق توافقنامه اي، سازماندهي و مهندسي مي كنيم. در همين زمينه هشتم آذر ماه اجراي پروژه احداث پل ارتباطي در روستاي گردكانه در شهرستان دلفان استان لرستان را با كمك گروه جهادي عاشقان محمدرسول الله (ص) دانشگاه آزاد پرديس استان تهران كليد زده ايم كه انشاءالله در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وي افزود: از آنجايي كه روستاي گردكانه در دامنه كوه قرار دارد، هنگام بارش باران رودخانه اي كه كنار اين روستا قرار دارد طغيان كرده و سطح آب بالا مي آيد، در نتيجه تردد براي روستاييان غيرممكن مي شود. هنگام بالا آمدن آب كودكان ديگر توان ردشدن از رودخانه را براي رفتن به مدرسه ندارند. تعدادي از كودكان اين روستا هنگام عبور از رودخانه دچار آسيب جدي و هميشگي شده اند. حتي جوانان هم نمي توانند از رودخانه عبور كنند و به محل كار خود بروند. به همين دليل تصميم گرفتيم براي اين روستا پلي احداث كنيم.

اين فعال جهادي با اشاره به برآورد 30 ميليون توماني براي احداث اين پل گفت: 20 ميليون تومان از قرارگاه قرب كوثر بخش محروميت زدايي و 10 ميليون تومان از معاونت بسيج سازندگي بسيج دانشجويي و نزديك به 2 ميليون تومان نيز از بخشدار منطقه دلفان براي احداث اين پل دريافت كرديم.

مسئول كارگروه فني و مهندسي بسيج دانشجويي استان تهران خاطرنشان كرد: در ابتداي ورود به روستا استقبال خوبي از گروه جهادي نشد و برخورد روستائيان با ما سرد بود. روستاييان از كمك ها نا اميد بودند و مي گفتند مسئولان به اين روستا آمده اند قول داده اند و رفته اند و تنها چيزي كه نصيب ما شده يك دلخوشي كاذب بوده و ما ديگر اميدي به هيچ كس نداريم. اما با فعاليت اعضاي گروه جهادي در اين روستا و آشنايي روستاييان با خدمت رساني گروه جهادي، نظر روستائيان عوض شد و خودشان نيز براي كمك به ما آمدند و صميمانه و كاملا جدي دست به كار شدند. در ابتداي كار فقط 16 نفر جهادي بوديم اما در ادامه مردم بومي نيز به كمك ما و گروه جهادي عاشقان محمدرسول الله (ص) آمدند و دست به كار شدند و سرعت پيشرفت پروژه افزايش يافت.

محمد پارسافر تاكيد كرد: نبايد فعاليت هاي جهادي را در تابستان و تعطيلات نوروز خلاصه كنيم. برگزاري اردوهاي جهادي بايد به فرهنگي ثابت بين جوانان تبديل شود. اردوهاي جهادي انعكاس بسيار خوبي بين مردم مناطق محروم دارد زيرا باعث دلگرمي آنان و جلب اعتمادشان مي شود. آبرساني به روستاي حاجي آباد، ساخت مسجد در روستاي كاظم آباد و ساخت مسجد در روستاي گچ بندي از جمله ديگر پروژه هاي كارگروه فني و مهندسي بسيج دانشجويي استان تهران است.

وي درباره نقش گروه هاي جهادي در ترويج اقتصاد مقاومتي در روستاها، خاطرنشان كرد: گسترش فعاليتهاي اقتصاد مقاومتي نيازمند آموزش روستاييان توسط كارشناسان فعال اقتصاد مقاومتي است. بسترهاي اشتغالزايي در بسياري از روستاها فراهم است اما دانش و تجربه بكارگيري اين بسترها و درآمدزايي از آنها در ميان ساكنان مناطق محروم وجود ندارد. بايد در اين زمينه فرهنگ سازي شود و گروه هاي جهادي با كمك بسيج سازندگي براي اموزش روستاييان به روستاها بروند.

مسئول كارگروه فني و مهندسي بسيج دانشجويي استان تهران اضافه كرد: سخت گيري هاي بانك ها براي ارائه تسهيلات به روستاييان يكي ديگر از مشكلاتي است كه روستاييان با آن دست و پنجه نرم مي كنند. يك فرد روستايي كه در سال شايد حتي يك بار هم پايش به شهر نرسد چطور مي تواند ضامن كارمند و كسر از حقوق براي بانك بياورد؟! بايد زمينه بهتري براي حمايت از روستاييان فراهم كنيم تا آنها بدون دغدغه و نگراني تسهيلات دريافت كنند، اقتصاد مقاومتي اينگونه بومي و محلي مي شود. واقعيت اين است كه در مناطق محروم، مردم آنقدر ضعيف هستند كه امكانات اوليه براي كشاورزي را هم ندارند. ما از بسيج سازندگي انتظار داريم بر كمك هايش به گروه هاي جهادي بيافزايد و همچنان مثل گذشته ياور جهادگران باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *