شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

ارائه تعرفه‌های پزشکی به شورای بیمه

سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب: 465791
در نشست رئیس نظام‌پزشکی کشور موضوعات مختلفی از جمله واریز کارانه به حساب وزرای قبلی بهداشت بدون حضور در بیمارستان، پوشش کمتر از ۱۰ درصدی بیمه‌ها درمورد خدمات دندانپزشکی و انتخابات مجلس مطرح شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علیرضا زالی صبح امروز در نشست خبری به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد.

وی درمورد لیست انتخاباتی نظام پزشکی برای انتخابات مجلس گفت: نظام پزشکی به طور خاص هیچ لیستی ارائه نمی‌کند.

زالی ادامه داد: ما یک مانیفست منتشر می‌کنیم که مطابق آن هر کدام از داوطلبان به اصول آن معتقد باشند تحت حمایت ما قرار می‌گیرند.

رئیس کل نظام‌پزشکی کشور با اشاره به جلسه برگزار شده میان روسای نظام پزشکی استان‌ها گفت: اگر در بین داوطلبان پزشکی وجود داشته باشد که مانیفست ما را قبول داشته و میان عموم جامعه و پزشکان دارای محبوبیت باشد قطعا در حمایت از او تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی فراوان کشور و شرایط پیچیده و نگران کننده از مسئولان خواست تا به مداخلات بیشتر بپردازند و در بودجه‌ریزی سال آینده به حوزه سلامت نگاه بهتری داشته باشند.

زالی با بیان اینکه اخبار تأیید نشده‌ای که به دست او رسیده حاکی از عدم رشد مناسب بودجه حوزه سلامت و بیمه‌ها است گفت: ما چاره‌ای جز افزایش اعتبارات عمومی نداریم و حوزه سلامت یک حوزه گران بشمار می‌رود چرا که به خاطر سالمند شدن جامعه، گران شدن تکنولوژی و تغییر بیماری‌ها هر روز گران‌تر می‌شود.

به گفته زالی اکنون دو نگرانی که شامل کسری اعتبار موجود و تخصیص بودجه ۹۴ است موجب شده تا فعالان حوزه سلامت نگران بودجه۹۵ باشند.

وی تاکید کرد: خبر تأیید نشده‌ای به من رسیده که حاکی از رشد ۱۲ درصدی بودجه‌های بیمه است در حالی که رشد سال گذشته ۱۴ درصد بود و با وجود همین رشد ۱۴ درصدی مشکلات متعددی میان بیمه‌ها و حوزه سلامت به وجود آمد.

رئیس کل نظام‌پزشکی کشور خاطر نشان کرد: به عقیده من رعایت سه نکته رشد اعتبارات سنواتی سلامت، رشد اعتبارات بیمه‌های پایه به میزان چند برابر ۱۲ درصد و تامین منابع جدید مانند مالیات بر سیگار می‌تواند حل مشکل کمبود بودجه کمک کند.

وی گفت: دولت هر سال با کسری بودجه به سال بعد وارد می‌شود و در این حال رشد اعتباری حوزه سلامت کمتر از نرم کشور بوده البته اشتباه بزرگ در بودجه‌ریزی بالا بردن درآمد اختصاصی است چرا که در این صورت بیمارستان‌ها تنها از دو طریق می‌توانند درآمد خود را کسب کنند.

زالی افزود: بیمارستان‌ها برای تامین درآمد اختصاصی یا باید از جیب مردم بگیرد که همه ما در پی کاهش پرداختی مردم هستیم و یا اینکه درآمد خود را از بیمه‌ها کسب کنند که البته با توجه به وضعیت بیمه‌ها این نیز غیرممکن است.

رئیس کل نظام‌پزشکی کشور در پاسخ به این سوال که چرا وزارت بهداشت به صورت شفاف گزارش مالی خود را در طرح تحول ارائه نمی‌کند گفت: این موضوع را باید از خود وزاتخانه بپرسید بحث ما در بودجه دولتی نیست و به طور کلی صحبت می‌کنیم. معتقدم اگر رشد بیمه‌ها منطقی نباشد اول مردم بعد بیمه و بعد فعالان حوزه سلامت صدمه می‌بینند.

* پرداختی به پزشکان عقب افتاده است

زالی همچنین درمورد پرداختی به پزشکان گفت: پرداخت‌ها به پزشکان درست انجام نمی‌شود به طور مثال با هر پزشکی که صحبت می‌کنیم دریافتی او چند ماه عقب است.

وی ادامه داد: کارانه‌ها با دیرکرد پرداخت شده و اسناد تأیید نشده زیادی نیز در برخی مراکز درمانی داریم.

زالی ادامه داد: حتی برخی نهادهای بیمه‌ای عملا در اجرای کتاب تعرفه‌های پزشکی همکاری نداشتند و برخی نیز زمان اجرا را از مرداد به آبان بردند.

وی تاکید کرد: عملا کارشکنی‌های پیچیده در مقابل کتاب تعرفه‌های جدید انجام شده شما می‌توانید به یک بیمارستان بروید و با پزشکان آن صحبت کنید تا متوجه شوید که همه از پرداخت‌ها و زمان آن گله دارند.

* اینکه بیمه ها می‌گویند پول نداریم را قبول ندارم

رئیس کل نظام‌پزشکی کشور درمورد اجرای تعرفه‌های واقعی گفت: سالهای سال است که جلوی واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی را گرفتند و فکر می‌کردند که در حال خدمت کردن هستند.

وی ادامه داد: باید قیمت تمام شده را همانگونه که برای آب و برق تعیین کردیم برای سلامت هم تعیین کنیم چرا که ما نمی‌توانیم ناهمگون عمل کنیم.

زالی افزود: این حرف که بیمه‌ها می‌گویند منبع و پولی نداریم را از ۲۰ سال پیش می‌زنند با این استدلال ما تا کی باید صبر کنیم و تعرفه‌ها واقعی شود.

وی با بیان اینکه این سخن را قبول ندارد و به نوعی یک زورگویی محسوب می‌شود گفت: اگر با شیب نرم تعرفه‌ها را واقعی کنیم ۵ سال زمان می‌برد البته توجه کنید که همین کتاب جدید مصوب سال ۸۴ است و ما ۱۱ سال با بیمه‌ها همکاری کرده‌ایم و صبر کرده تا زمان مناسب فرا رسد.

زالی خاطر نشان کرد: ما با بیمه‌ها همراهی کردیم و اکنون خواهان اجرای کتاب سال ۸۴ هستیم ما نمی‌توانیم با سرکوب تعرفه‌ها تغییر اقتصادی ایجاد کنیم بلکه اگر می‌خواهیم زیر میزی حل شود باید تعرفه‌ها را واقعی کنیم.

وی با بیان اینکه اگر یک بیمه قوی کنار مردم بود آنها نگرانی نداشتند گفت: با وضع اقتصادی متوسط یک خانواده آنها نمی‌توانند به بیمارستان خصوصی مراجعه کنند چرا که واقعا روی خط فقر زندگی می‌کنند.

رئیس کل نظام‌پزشکی کشور خاطر نشان کرد: البته در همین شرایط نیز بیمارستان‌های خصوصی ما میانگین در سال ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان به مردم تخفیف می‌دهند.

وی ادامه داد: اینکه می‌گویند ما بودجه را رشد نمی‌دهیم تا تعرفه رشد نکند زورگویی است البته می‌دانم که شخص وزیر رفاه می‌خواهد مشکل حل شود.

* بعد از تأیید نهایی شورای نگهبان وارد انتخابات می‌شویم

زالی در پاسخ به این سوال که آیا از رد صلاحیت های پزشکان در اعلام اولیه،‌ هیأت اجرایی انتخابات مجلس خبر دارید یا خیر گفت: ابتدا این را بگوییم که نگاه ما تنها به پزشکان نیست بلکه هر کس که با مانیفست ما همراه باشد از او حمایت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: منتظر تأیید نهایی شورای نگهبان هستیم تا روسای نظام پزشکی در استان‌ها به بررسی کاندیداها و تطابق آنها با مانیفست ما بپردازند تا لیست حمایتی خود را اعلام کنیم.

رئیس کل نظام‌پزشکی کشور خاطر نشان کرد: ما هیچ لیست مستقلی ارائه نخواهیم کرد.

* شورای عالی امنیت ملی جواب نامه ما را نداد

زالی در پاسخ به این سوال که نتیجه نامه‌ای که به شورای عالی امنیت ملی درمورد امنیت پزشکان نوشتید چه شد گفت: این شورا هیچ پروتکلی که جواب نامه ما باشد ارائه نکرد.

وی ادامه داد: البته ما دوباره نامه می نویسیم و از همینجا اعلام می‌کنیم که خودمان یک پروتکل آماده‌ کرده‌ایم تا در صورت موافقت آنها در شورای عالی امنیت ملی ارائه کنیم.

رئیس کل نظام‌پزشکی کشور با بیان اینکه پزشک و پرستار باید از امنیتشان مطمئن باشند گفت: بیمارستان یک محیط امن است و خدشه به آن خدمت به مردم را مختل می‌کند.

وی با ذکر نمونه‌ای گفت: اکنون یکی از خانم‌های مجرد ما که به عنوان متخصص به یکی از شهرستان‌ها برای گذراندن طرح رفته است با مشکل مواجه شده و ما با رئیس دانشگاه مربوطه صحبت کردیم تا مشکل او برطرف شود قطعا شما در جریان مشکلاتی که در سوسنگرد و چابهار اتفاق افتاد نیز هستید.

زالی ادامه داد: در سه ماه اخیر کمتر از ۳۰ درصد خشونت‌ها علیه پزشکان رسانه‌ای شده است و البته این خشونت‌ها بیشتر در شهرهای کم برخوردار اتفاق افتاده است.

* حادثه ممسنی ختم به خیر شد

وی درمورد آخرین وضعیت پرونده یک پزشک و دادستانی در ممسنی گفت: با تدبیر نظام پزشکی فارس و قوه قضائیه این موضوع فیصله پیدا کرد.

رئیس کل نظام‌پزشکی کشور ادامه داد: همان خانم دکتر تأیید کرد که پرونده مخدومه شده البته در این بین تعامل خوب نظام پزشکی و قوه قضائیه را شاهد بودیم.

* تعرفه‌های دندانپزشکی مشخص نیست

وی درمورد اینکه چرا تعرفه‌های دندانپزشکی هنوز یکسان نشده است گفت: در این مورد دو مشکل احساس می‌شود البته کارهای مقدماتی برای آن انجام شده ولی منجر به کتابچه تعرفه‌ای نشده است.

زالی خاطر نشان کرد: علاوه بر این مشکل که هنوز تعرفه‌ای مصوب نشده باید بگوییم در صورتی که به هر عددی نیز برسیم بیمه‌ها کمترین همکاری را خواهند داشت به طوری که اکنون سهم پرداختی مردم در دندانپزشکی ۹۰ درصد است.

* تعرفه‌های جدید آذرماه به شورای عالی بیمه اعلام شد

وی درمورد تعرفه‌های جدید خدمات پزشکی برای سال ۹۵ گفت: هر سال طبق قانون ما اسفندماه این تعرفه‌ها را ارائه می‌کرده که شورای عالی بیمه بهانه می‌آورد که چون بعد از تصویب بودجه است ما نمی‌توانیم افزایش داشته باشیم.

رئیس کل نظام‌پزشکی کشور ادامه داد: برای امسال این تعرفه‌ها را در آذر ماه به شورای عالی بیمه فرستادیم اما هنوز تشکیل جلسه نداده‌اند که آن را بررسی کنند.

وی تاکید کرد: در تعرفه‌های جدید مشکلات تعرفه‌های قبلی حل شده و خواست ما این است که بیمه‌ها نحوه پرداخت به بخش خصوصی را بر مبنای تعرفه خصوصی قرار دهند.

* از پرداخت کارانه به وزرای قبلی بی‌خبرم

زالی درمورد اینکه گفته می‌شود برخی از وزرای بهداشت قبلی بدون حضور در بیمارستان کارانه می گیرند گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم اما اگر شکایتی انجام شود ما بدون توجه به نام و شهرت پزشک به آن رسیدگی می‌کنیم.

در ادامه خبرنگاری گفت: یکی از این وزرا خود در بخش خبری گفته بدون اینکه در بیمارستان حاضر شود برای او کارانه می‌ریزند که زالی نیز پاسخ داد من اطلاعی ندارم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فعلا دور دور شماست بااين تعرفه هاي پزشكي.حرص و ازتان پاياني ندارد.