يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۶
۴۹
سیدیاسر جبرائیلی

نحوه کنونی بسته شدن پرونده PMD نه نیاز به هنر دیپلماسی داشت، نه دو سال مذاکره

يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 462443
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر قرار بود این اتهام دروغ که ایران در گذشته به دنبال سلاح هسته‌ای بوده تثبیت و به تحریم‌ها مشروعیت بخشیده شود در همان ابتدای طرح "مطالعات ادعایی" نیز بستن PMD ممکن بود.
نحوه کنونی بسته شدن پرونده PMD نه نیاز به هنر دیپلماسی داشت، نه دو سال مذاکره
جبرائیلی: / کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگوی با «نسیم»: اگر قرار بود این اتهام دروغ که ایران در گذشته به دنبال سلاح هسته‌ای بوده تثبیت و به تحریم‌ها مشروعیت بخشیده شود در همان ابتدای طرح "مطالعات ادعایی" نیز بستن PMD ممکن بود

به گزارش جهان، سیدیاسر جبرائیلی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار نسیم، در خصوص زوایای مختومه اعلام شدن پرونده موسوم به "ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران" PMD بدین شرح است:

ارزیابی شما از تبعات مختومه اعلام شدن پرونده PMD چیست؟

جبرائیلی: پرونده PMD ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی مختومه شد کسی منکر بسته شدن این مسئله نیست اما مهمترین پرسشی که در این رابطه باید مطرح کرد این است که این پرونده به نفع چه کسی بسته شد.

یعنی اگر غرب و آژانس را در یک طرف این دعوی و ایران را در طرف دیگر دعوی قرار دهیم پرسش این است که این ماجرای حقوقی به نفع کدام طرف مختومه اعلام شد، چون قاعدتاً همه پرونده‌های حقوقی زمانی مختومه می‌شوند و همه نهادهای حقوقی که مسئول بررسی پرونده‌ها هستند بالاخره رأی خود را صادر می‌کنند و پرونده مختومه اعلام می‌شود اما مهم این است که مشخص شود ما تبرئه شده‌ایم یا مجرم شناخته شده‌ایم.

گزارش آژانس و قطعنامه شورای حکام ایران را مجرم شناخته است و این نحوه بسته شدن پرونده PMD نه نیاز به هنر دیپلماسی داشت و نه دو سال مذاکره و اینکه گفته می‌شود قطعنامه‌های قبلی در رابطه با PMD لغو شده‌اند این یک دستاورد نیست بلکه نتیجه طبیعی پایان بررسی پرونده PMD است.

من در عجبم که دوستان دولت بابت چه چیزی خوشحالی می‌کنند؟ دستاورد آنها دقیقاً در این موضوع PMD چیست؟ اگر قرار بود که این اتهام دروغ که ایران در گذشته به دنبال سلاح بوده است در کارنامه ایران تثبیت شده و به همه اقدامات نامشروع علیه کشور از جمله تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که علیه برنامه هسته‌ای وضع شده همچنین نظارت‌های پروتکلی و فراپروتکلی مشروعیت بخشیده شود این نحوه بستن در همان ابتدای طرح بحث مطالعات ادعایی نیز ممکن بود که ما این ادعاها را بپذیریم و بگوئیم که ما قبلاً به دنبال بمب بوده‌ایم و یا قضاوت‌های آنها را در این باره تایید کنیم گزارش نوامبر ۲۰۱۱ آژانس را گزارشی دارای نقاط مثبت و سفید فراوان و با یک سری خرد و ریزهای منفی غیرقابل اعتنا بخوانیم و آن را بپذیریم و پرونده بسته شود، تمام ماجرای پرونده هسته‌ای همین بود که غربی‌ها ادعا می‌کردند ایران به دنبال بمب بوده و جمهوری اسلامی این ادعای دروغ را نمی‌پذیرفت و رد می‌کرد.

این سوال جدی وجود دارد که اگر ما واقعیت‌های بین‌المللی و واقعیت‌های ماجرای PMD را در داخل بیاییم و به گونه‌ای دیگر برای مردم خودمان تحریف کنیم آیا این واقعیت از بین خواهد رفت؟ چرا دوستان دولت از بیان شدن واقعیت ماجرای PMD هراس دارند و نه تنها خود واقعیت را نمی‌گویند بلکه از بیان شدن واقعیت توسط دیگران نیز جلوگیری می‌کنند؟

آیا اینکه ما بگوییم پرونده PMD بسته شد و قطعنامه‌ها لغو شد و مردم اینگونه فکر کنند که ایران تبرئه شد واقعاً در عمل این اتفاق خواهد افتاد؟ متاسفم که بگویم این تحریف واقعیت‌های بین‌المللی جز با هدف استفاده داخلی توسط دوستان دولت صورت نمی‌گیرد اما هزینه‌ای که کشور بابت این تحریف‌ها خواهد پرداخت بسیار بالا است ما در برجام پذیرفته‌ایم که پرتوکل الحاقی را اجرا کنیم و نظارت‌های فراپروتکلی را نیز بپذیریم.

پرونده PMD یعنی بررسی اینکه در گذشته در ایران جه اتفاقی افتاده مختومه اعلام شده و این دروغ در کارنامه ایران تثبیت شده که ایران زمانی یک سازمان منسجم تا سال ۲۰۰۳ برای تولید سلاح داشته تا سال ۲۰۰۹ به صورت غیرسازمان یافته فعالیت‌های مرتبط با سلاح انجام داده و یک سری تکنولوژی‌های لازم را برای تولید سلاح و مرتبط با تولید سلاح در دست دارد و غیره.

سوال این است که آیا آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس همین پروتکل الحاقی فردا روزی ادعا نخواهد کرد که من مشکوک به این هستم که فعالیت‌های گذشته ایران در رابطه با تولید سلاح که اثبات شده و رأی نهایی هم در مورد آن صادر شده در برخی مناطق کشور در حال ادامه باشد؟ آیا برای اینها جعل کردن سندی دیگر و ادعای اینکه در فلان نقطه نظامی ایران فعالیت‌های گذشته که ادعا خواهند کرد رأی نهایی در مورد آنها صادر شده و ثابت شده که ایران به دنبال این قضیه بوده ادامه دارد و خواهان بازرسی از مراکز نظامی ما شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

متاسفم که بگویم به بهانه PMD همین الآن دشمنان ما که سلاح‌های ما برای مقابله با آنها طراحی شده به اسرار فراوانی در رابطه با تسلیحات متعارف نظامی کشور دست یافته‌اند و در گزارش آژانس این امر مشهود است. حتی برخی فیلم‌های تست تسلیحات متعارف نیز طبق گزارش آژانس بعد از برجام برای کارشناسان آژانس پخش شده است.

باید دقت داشته باشیم که کل پروژه هسته‌ای با هدف تضعیف قدرت اقتصادی و نظامی ایران طراحی و اجرا شده و می‌شود اگر شما در آینده در طول اجرای برجام اجازه بازرسی از مراکز نظامی را بدهید اسرار کشور را فاش ساخته‌اید و اگر ندهید تحریم‌ها باز خواهند گشت.

نکته مهم این است که این درخواست‌های بازرسی یک تکیه گاه محکم خواهد داشت و آن همین بسته شدن پرونده PMD است، برمبنای همین بسته شدن پرونده PMD ایران از معاهده NPT مستثنی شده است بر مبنای همین بسته شدن پرونده PMD به تحریم‌ها، محدودیت‌ها و نظارت‌ها مشروعیت بخشیده شده است و بر مبنای همین بسته شده پرونده PMD جمهوری اسلامی یک کشور فریبکار در عرصه بین‌المللی معرفی شده است.

باید برای این نوع بسته شدن پرونده PMD مقصران و دست اندرکاران محاکمه شوند.

ارزیابی شما از دلایل برخوردهای دولت به منتقدان این نوع بسته شدن پرونده PMD چیست؟

جبرائیلی: من فکر می‌کنم علت این برخوردها و توهین‌ها به منتقدان ناشی از عدم یقین قلبی دولت در رابطه با واقعیت بسته شدن پرونده PMD است.

دولت اگر اطمینان کافی داشت که حرف منتقدان بی‌راه است و گزارش آژانس و قطعنامه شورای امنیت واقعاً لغو ادعاهای مربوط به PMD است این عملیات گسترده روانی علیه منتقدان و این پروژه عظیم سفیدنمایی این دستاورد سیاه، یک امر غیرضرور بود.

باور ما این است که دولت نمی‌داند واقعیت ماجرا چیست و همین علم به واقعیت دوستان را اینطور عصبانی کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیدوارم گوش شنوایی هم از دولتیون وجود داشته باشه
Iran, Islamic Republic of
این هنر دیپلماسی ... و دولت رکود و لبخند و خنده ..است
Iran, Islamic Republic of
شما چشم دیدن داشته باشید دولتی ها گوش شنیدن دارند .
این به اصطلاح کارشناس علوم بین الملل، سابقه کارهای بین المللی هم داره احیاناً؟..
Norway
شما چطور ؟ از این موضع بالا که صحبت می کنید بایستی چیزی بالاتر در دستتان باشد . من پیشنهاد می کنم با اسم و رسم و سوابق خود را معرفی و یک مقاله در چهت رد صحبت های اقای جبراییلی بنویسید . لااقل در انومقع ما متوجه می شویم امثال شما فقط قصد نیش زدن با جملات خنثی و تلخ را ندارید . داداش قضیه خیلی ساده است . غلط می گوید ؟ اثبات کن .
پاسخ کوبنده ای دادی ایوووول
Iran, Islamic Republic of
احسنت زدی به هدف
Iran, Islamic Republic of
عجیبا قریبا
محسن ع
Iran, Islamic Republic of
کارشناس عزیز، اگر بستن PMD به این سادگی بود، چرا دوست شما در شش سال مذاکره نتوانست کوچکترین گامی در این راستا بردارد؟
امین
چون حاضر به این همه عقب نشینی و امتیاز دادن و در آخر بازی با آبنبات در ازای آن نبود
امتیازات داده شده به ایران در صورت تحقق در حد آبنبات است
احمدی
این تیپ کارها 2 سال وقت نمیخواد 20 دقیقه کافیش هست!
Iran, Islamic Republic of
در دولت گذشته ( گروه فشار قوی) اگر جا داشت یک قرن هم طول میکشید .
Iran, Islamic Republic of
اگر شما افساد طلبان می گذاشتید داشت در سال 1388 بصورت عادلانه درست می شد چون نتونستید 4 سال نا قابل دوری از قدرت و مزایای آن را تحمل کنید به کدخدا نامه نوشتید و کلی پابوسی کردید تا کشور تحریم شود ونداشته هایتان را در اقتصاد و اخلاق و شرف و وطن پرستی را با اعطای همه چیز به کدخدا نشان دهید و با سایت های دروغ پردازتان به آن افتخار کنید نه داداش مردم دیگه دستتون رو خوندن
بدلیل اینکه ما در 12 سال گذشته اتهامات آژانس درباره ساخت سلاح اتمی را رد میکردیم اما حالا برای بستن PMD این اتهامات رو پذیرفتن !
ناشناس
Romania
شکی نیست که ما متهم هستیم و شدیم به داشتن و فکر داشتن سلاح اتمی!
متاسفاننه اقایان نفوذی پذیرفتند و ملت را به خاک سیاه نشاندند!
وقتی رهبری شرط رسیدن به برجام رو برای دولت بستن پی ام دی کرد و اونوریا شنیدن ساده لوحانه بود اینکه فکر کنیم اونا نمیبندنش... وقتی عهدنامه ای مثل برجام جلو هست معلومه پی ام دی رو میبندند.. شما از سیاست چی میدونین؟ اونا پی ام دی رو باز گذاشتند تا به ایران فشار بیارن و حالا که به برجام رسیدن باز بودن پی ام دی براشون نفعی نداره هرچند شیطنت هایی کردند که دوباره ان را باز خواهند کرد ... وقتی که دبیر کل نگران بشه بازش میکنن و اونم وقتی نگران میشه که رئیساش بهش دستور بدن..
نه ظریف و روحانی
Iran, Islamic Republic of
معما چون حل شود آسان شود!
وقتی پاسخی ندارید از این حرف ها میزنید راست میگه این همه امتیاز بدی و...
Iran, Islamic Republic of
جنابعالی پیش قدم می شدید
معما چو حل گشت آسان شود
تو خوبی جبرائیلی ...تو خوبی...این پرونده pmd بودا نه لنگه درخونتون که بشه راحت بستش...
این بنده خدا هم باید یک چیزی بگه که مثلا مطرح بشه...
عواقب خطرناک برجام و قطعنامه 2231 و گزارش سیاه آمانو در آینده دامن کشور را خواهد گرفت .
Iran, Islamic Republic of
بابا تا کهریزک نرفته میگه چقدر دوره از بیرون گود وایساده داد میزنه لنگش کن هنوز وارد عرصه دیپلماسی نشده ببینه یه من ماست چقدر کره میده . منم وقتی دانشجو بودم همیشه به اساتید خودم ایراد میگرفتم ولی الان میفهمم سرتا پا ایرادم .
PMDبسته شد و وضوی ظریف باطل نشد ولی فکر میکنم شما باید یه تجدید وضو بفرمائید.
طرفدارای ظریف که خیلی بی ادبن! خودش هم مثل شماست؟!
Iran, Islamic Republic of
مزاح فرمودند
Iran, Islamic Republic of
شایسته است سایت جهان از تحلیلگران با تجربه که حرفشان به واقعیت نزدیک است استفاده کنه تحلیل قبل از بسته شدن این اقا را ببینید همه پیش بینی های وی خلاف واقعیت است.
ali
شما تا حلا کجا بودی پس چرا حلش نکردی امان........
یک شهروند
Iran, Islamic Republic of
سفسطه و مغلطه ممنوع!!! عذر بدتر از گناه و حسودی ممنوع!! دولت کاری کرد که افراد هم طیف شما در 12 سال گذشته نتوانستید. حق را بپذیرید اگرچه به ضرر شما باشد
Iran, Islamic Republic of
شما ها که از دور میگویید لنگش کن چه فرقی با وطن فروشان خارج نشین دارید؟..اخر جوجه دانشمند که با چتر اصولگرایی حرفهای اسراییلی میزمی چرا به خودت اجازه میدهی به زحمات چند ساله رهبری و سایرین اینچنین بتازی ؟ایکاش اگر دین ندارید ازاده بودید..
شما که در دوره احمدی نژاد میگفتی لنگش کن، خودت چه فرقی با صهیونیست های کثیف داشتی؟!
هر چی در توانتون بود خودتونو جر دادید تا روحانی این افتخار تاریخی را از ان خودش نکنه موف نشدید حالا هم هی خودتونو جر میدید این مزخرفاتو میگید عمو مردم دیکه اون گاگول هایی که فک می کنید نیستن تو انتخابات نشونتون میدن یه فکری به حال خودتون بکنید
سال 88 بود که شما رو .. دادیم. این انتخابات هم بیا اگه هنوز سالمی
Iran, Islamic Republic of
اگردوستان شمابلد بودند و هنرداشتند چرااین پرونده بانبستند و این توفیق الهی نصیب دولت موفق روحانی شد ؟؟ جلیلی و دوستانش ، باعث و بانی همه تحریمهای خانه خراب کنی ایرانیان هستند و روزقیامت باید جواب پس بدهند .
توفیق الهی؟! یعنی سرسپردگی در برابر دشمنان خدا، توفیق الهی است؟! دوستان ما برای اینک اهل باج دادن نیستند. البته شما فرق باج و برج رو نمیدونی. این حرفا برای سنگینی میکنه.
هیلاری کلینتون : تحریمهای نفتی و بانکی جمهوری اسلامی در حمایت از اصلاح طلبان و جنبش سبز بود .
Iran, Islamic Republic of
کارشناس بی سواد و حسود .
United Kingdom
احسنت اقاي جبرائيلي معلوم نيست چرا وقتي شما دست به قلم ميبريد جماعت دو رو به تكاپو ميافتند
همين كار را نير شما عرضه نداشتيد انجام بدهيد. خجالت و حيا هم حدي دارد اين همه پرور . شما هيچ غلطي نكرديد. كارشناسان كشكي نظرات كشكي مي دهند. مثل همه كارهاي اصول گرايان كشكي نظر داده است
بله ما عرضه خیانت نداریم و با افتخار این را می گوییم. تسلیم دشمن شدن که افتخار نیست. خجالت دارد.
تیم تبلیغاتی افسادطلبان دوره افتادن تو این سایت و این خبر که مثلاً بگن بیشمارن!!
همه نظرات هم یک شکله!!
محمد
نیاز به یاوه گویی های دلواپسان داشت امثال شما
محسن
راست میگوید دولتی که در عرض 20 دقیقه 50تا مصوبه برای یک استان تصویب میکرد میتونست ولی خوب دوستان اعتقادی به تحریم نداشتند حالا متوجه شدند که تحریم چیه
این ..کی از کجا سر در اورده ! جهان دارد حرف رایگان میزند !!
Iran, Islamic Republic of
جوان است و جویای نام
Iran, Islamic Republic of
سلام کجایی هنرمند
Iran, Islamic Republic of
رزومه کارشناس حسود و عقده ايتون رو هم بزنيد.سوادش چقدره راستي؟
سلام این آقای نوظهور با سواد کم سیاسی خود...